Meindl Island Pro?

Hej vandrare,

Jag har nu, efter mkt testande och funderande, köpt ett par Meindl Island Pro vandrarkängor. De sitter mkt skönt på min ganska smala fot och kommer användas för vandringar i allt från Keb till varmare breddgrader.

Vill höra mig för vad era erfarenheter av denna känga är, både positiva och negativa erfarenheter uppskattas?

Har någon av er använt denna känga med stegjärn, och vad är i så fall er erfarenhet av detta?

Tack på förhand!
Trevlig sommar. :)
 
känga

Har ett par likadana kängor som du. Har vandrat flera år med dom och är helnöjd. Se till att du lägger kängans (tunga) rätt när du går in dom så att den inte blir sned. Glömmer man det blir den sned för alltid. Sköter man dom och vaxar regelbundet håller de nog i många många år.
 
Har haft mina i 8 år o de har nog gått över 2000 km snart. Visserligen har jag beställt ett par Vaacum som bygger på samma läst som Island pro men är lättare och har inte lika styv sula (ny modell). De kan man välja med läder istället för GoreTex på insidan vilket jag tror är bättre. Membranet går sönder ganska fort och då läcker de en del hur man än försöker vaxa dom. Men vad gäller passform och slitstyrka i övrigt så tror jag inte det finns så mkt bättre (inte för mina fötter iaf). Du kommer att bli helnöjd!

/Petri
 
Har också ett par sedan 6 år och de har fungerat utmärkt även om de numera är ganska slitna. Stegjärn fungerar utan problem, se bara till att de är ledade.
 
Jag har alltid tyck att de varit i dyraste laget, men nu när jag har ett par så är dom värda varje krona...
Stabila, vattentäta och passformen är alltid perfekt, även om man snörar av sig och vädrar fötterna efter flera timmars vandring. Jag använder ullstrumpor (Smartwool Adrenaline Hiking Medium Crew) och de funkar kanon.

När jag kom hem, efter nästan två veckor i fjällen så såg de riktigt risiga ut, men med ljummet vatten, barnängen tvål och nagelborste kom jag ner till lädret igen. Efter ett nytt vaxlager med Meindels eget vax så var renoveringen klar, de blev som nya...
 
Fick tag i ett par till frugan på Fjällsport för 1595:- Det tyckte jag var ett riktigt kap. När det gäller sllitage och passform kan jag ju inte uttala mig om. Min fru tycker de är kanon!
 
Detta var 1,5v sedan så det kan finnas dojor kvar.

Såg även att 5ans sport sänkt sina redan sänkta kängor ännu mer. En riktigt fin känga som jag inte kunde hitta någon info om på nätet är Garmont Ranger som var jäkligt fin. Fanns inte i min storlek (8,5), men en massa andra, och nu ligger den på 1199:-

Som en reflektion kan jag än en gång inte annat än bli förbluffad vilket overhead affärerna måste ha på just kängor. Garmont Ranger kängan hade kostat 2495:- och jag har grymt svårt att tro att de skulle gå med förlust när de tar 1199:- Fast det är min ytterst personliga åsikt. Fast jag blev lika förvånad när Naturkompaniet sänker Arcteryx Theta AR från 5300:- till 2395:-

Förlåt at jag flippade ur, men jag tycker priserna på friluftsutrustning är groteska.
 
Jag kan bara ställa mig i raden med nöjda användare. För mig har de fungerat utmärkt sedan jag köpte dem för fyra/fem år sedan.
 
Min fru och jag köpte Meindl Island Pro II, och gjorde inkaleden med dem. 4 dagar med varierande klimat, från relativt svalt till regnskog och en massa fukt - kängorna svarade bara... fantastiska doningar, lite dyra men jag är hellre lite fattigare o torrskodd än blöt o grinig.

Gore-texen är säkert bra men efter en del vax förmodar jag att eventuella porer i lädret är rejält igensatta. Bra kängor med bra kvalitet o lite häftig prislapp
 
Lädret har inga porer och vaxet är på utsidan, medan membranet sitter på insidan. När det gällerpriset så beror det ju på vart man handlar dem man kan nog hitta dem från 1800kr -
 
Hej.
Jag har haft två par Meindl vandrarskor. Jag har varit mycket nöjd med passformen och de har varit bekväma. Men, på båda paren har jag fått samma problem. Sulan har lossnat på båda. På det första paret skickade jag skorna till importören så att de skulle limma på en ny. På det andra paret försökte jag reparera själv, men med dåligt resultat.
Gör jag något fel (skorna var förstås några år gamla då det hände), eller är det normalt.
Jag skall snart köpa nya vandrarskor och jag skulle vilja ha Meindl, men jag har blivit lite tveksam.

Olof
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4
tobjan Tokbilliga Meindl Island Pro idag på addnature Kläder 3
dahoo Meindl Island Pro BILLIGT! Kläder 6
wikbergspojken Island pro lady, Meindl Kläder 1
lami Vård av kängor - Meindl Island Pro Kläder 8
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
klyka Problem med Meindl Island Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.