Vad tycker du om Skånes friluftsliv?

Hej!

Bor du i Skåne och har besökt något av Stiftelsen Skånska Landskaps strövområden?

Jag läser masterprogrammet i Tillämpad klimatstrategi vid Lunds universitet och gör just nu mitt examensarbete där jag studerar skånska friluftsutövares friluftsvanor, deras relation till naturen samt deras åsikter och uppfattning om Stiftelsen Skånska Landskaps strövområden.

Om du är intresserad av att lägga ca 5 min av din tid på att besvara frågor och uttrycka dina åsikter kring friluftsliv i Skåne, får du gärna besöka min webbenkät om friluftsliv i Skåne. Enkäten är helt anonym och den går också att genomföra på engelska om så önskas. Tack på förhand!

Allt gott,

Lisa
 
Kullaberg, Mölle och där runt ikring är väldigt vackert och absolut värt ett besök. Även besöka Nimis (om den finns kvar) som provokatören/tokstollen Lars Vilks byggde - definitivt värt ett besök.

Även Skäralid med Kopparhatten är värt ett besök att vandra i dom kuperade bokskogarna.
För övrigt är Skåne alldeles för blåsigt och med för mycket irriterande rapsbaggar under rapsfältsäsongen.

Trots det så ska vi dit nu i sommar med husvagnen och cykla på Ven.
Ska även göra ett grundligt studiebesök på whiskeydestilleriet där.
 
Vackert, men inte mkt utrymme för riktigt friluftsliv. Förbudsskyltar & reservat överallt, och Skåneleden påstår att Allemansrätten inte gäller....
 
Vackert, men inte mkt utrymme för riktigt friluftsliv. Förbudsskyltar & reservat överallt, och Skåneleden påstår att Allemansrätten inte gäller....
Vad exakt är det de påstår? Förra året gick jag 6 dagar på SL1 och kunde iaf tälta som jag ville, speciellt vid Grundsjön (en magisk natt), Bökestad, Östafors (där ingen av de övernattande använde det konstfulla vindskyddet). Brotorpet kändes verkligen inte som friluftsliv, och vid Vesslarp (som var hur ensamt som helst) var jag hänvisad till vatten från en brunn.

Sen jag fyllde 75 har jag inte varit i fjällen eller de kontinentala bergen och en sak jag saknat är att höra och tala främmande språk. Vill man få tillfälle att tala tyska ska man dock bege sig till Skåne -- i Östafors var jag nog ensam av de övernattande om att tala svenska.

Beträffande Skåne är jag nyfiken på om Ås tilll ås kan vara något, men jag är kräsen när det gäller övernattningsmöjligheter.
 
Måste nog Pudla lite. När jag läste om Skåne leden förut så fanns det en massa regler och instruktioner om att man inte får tälta & cykla på olika ställen längs leden, och andra begränsningar av Allemansrätten. Kollade igen nu, verkar uppdaterat och ok !! https://skaneleden.se/
 
Bor i Blekinge, men "äventyrar" mycket i Skåne. Cykling, vandring, camping och paddling, mestadels. Med tanke på hur tätbefolkat/litet landskapet är, så är det förbluffande hur många fina, relativt ödsliga ställen det finns. Framförallt höst, vinter och vår. Under sommarhalvåret så undviker i alla fall jag de mer populära platserna på Österlen, Söderåsen, Kullen och några andra ställen.

Ps. @camoscio Grundsjön, Bökestad och Östafors ligger i Blekinge. ;) Men passeras förvisso av Blekinge/Skånelden. Lite förvirrande kan jag hålla med om. Ds.
 
Bor i Blekinge, men "äventyrar" mycket i Skåne. Cykling, vandring, camping och paddling, mestadels. Med tanke på hur tätbefolkat/litet landskapet är, så är det förbluffande hur många fina, relativt ödsliga ställen det finns. Framförallt höst, vinter och vår. Under sommarhalvåret så undviker i alla fall jag de mer populära platserna på Österlen, Söderåsen, Kullen och några andra ställen.

Ps. @camoscio Grundsjön, Bökestad och Östafors ligger i Blekinge. ;) Men passeras förvisso av Blekinge/Skånelden. Lite förvirrande kan jag hålla med om. Ds.
Onekligen; det är ju gränstrakter i samtliga fall och ledkartan är fullklottrad med symboler på dessa ställen, så det är svårt att se. Grundsjön ligger ju i både Sölvesborg och Bromölla och troligen var det på Sölvesborgssidan jag ställde tältet.

På en karta på internet ser det ut som att Bökestad ligger i Kristianstad, men det verkar som att just rastplatsen vid Raslången ligger i Blekinge, Olofström, tror jag.

En liten kommentar om SL1. När jag skulle vidare från Brotorpet framgick av kartan att jag skulle korsa en väg och fortsätta norrut på leden öster om denna väg. Jag hittade aldrig leden och följde vägen istället, närmre sjön vilket jag såg som enbart en fördel. Jag konstaterade också på en annan led denna sommar att vandringsleder ofta är dragna på ett fullkomligt ointressant och utsiktsfritt sätt och kände lättnad när de övergick i småvägar.

Slående, och nu talar jag om låglandsleder i allmänhet, är också den möda och tid det tar att komma på vettiga övernattningar när rastplatserna blockeras av s k vindskydd. Och inget vatten, utom kanske en brunn, finns i närheten. På Holavedsleden lyckades jag undvika rastplatserna helt.

Tillbaka till SL. Vid Vesslarp hade jag turen att brunnen inte var torr -- bäcken eller ån invid var så gott som helt utttorkad.
Det fanns två hinkar, en utan handtag och en med hål i botten, vilket jag rapporterade. Det ska vara kirrat.
I Östafors kunde jag ta vatten ur ån -- nätt och jämnt. Men det fanns brunn vid en bostad i närheten.

Mina bästa låglandsturer har varit på Östgötaleden och Berslagsleden.
 
Onekligen; det är ju gränstrakter i samtliga fall och ledkartan är fullklottrad med symboler på dessa ställen, så det är svårt att se. Grundsjön ligger ju i både Sölvesborg och Bromölla och troligen var det på Sölvesborgssidan jag ställde tältet.

På en karta på internet ser det ut som att Bökestad ligger i Kristianstad, men det verkar som att just rastplatsen vid Raslången ligger i Blekinge, Olofström, tror jag.

En liten kommentar om SL1. När jag skulle vidare från Brotorpet framgick av kartan att jag skulle korsa en väg och fortsätta norrut på leden öster om denna väg. Jag hittade aldrig leden och följde vägen istället, närmre sjön vilket jag såg som enbart en fördel. Jag konstaterade också på en annan led denna sommar att vandringsleder ofta är dragna på ett fullkomligt ointressant och utsiktsfritt sätt och kände lättnad när de övergick i småvägar.

Slående, och nu talar jag om låglandsleder i allmänhet, är också den möda och tid det tar att komma på vettiga övernattningar när rastplatserna blockeras av s k vindskydd. Och inget vatten, utom kanske en brunn, finns i närheten. På Holavedsleden lyckades jag undvika rastplatserna helt.

Tillbaka till SL. Vid Vesslarp hade jag turen att brunnen inte var torr -- bäcken eller ån invid var så gott som helt utttorkad.
Det fanns två hinkar, en utan handtag och en med hål i botten, vilket jag rapporterade. Det ska vara kirrat.
I Östafors kunde jag ta vatten ur ån -- nätt och jämnt. Men det fanns brunn vid en bostad i närheten.

Mina bästa låglandsturer har varit på Östgötaleden och Berslagsleden.

Ja, du har rätt! Dubbelkollade Lantmäteriets karta och Bökestad ligger i Skåne. Gränstrakter, med tämligen krumbuktande gräns, precis som du skriver.

Nu har jag inte fyllt i enkäten eftersom jag inte bor i Skåne, men en plats som nämns (strövområden som tillhör Stiftelsen Skånska Landskap) är Vedema. Mycket fin, kuperad natur och trevligt för övernattning! Skåneleden (SL2) går också förbi där.
 
Måste nog Pudla lite. När jag läste om Skåne leden förut så fanns det en massa regler och instruktioner om att man inte får tälta & cykla på olika ställen längs leden, och andra begränsningar av Allemansrätten. Kollade igen nu, verkar uppdaterat och ok !! https://skaneleden.se/
Skåne är som sagt tättbefolkat och lederna passerar genom flera naturreservat, med allt vad det innebär. Det begränsar förstås möjligheterna till friluftsliv. Däremot låter det konstigt att Skåneleden skulle hitta på godtyckliga regler. Bra att de rättat till det!
 
Ang allemansrätten och dragna leder så finns en juridisk gråzon som inte är helt enkel enligt vad jag läst. De som anlagt leden kan ha frågat och kanske till och med skriivt avtal med markägare om att få anlägga en vadnringsled. Om det sedna börjar cyklas i stor omfattning är kanske inte makrägaren lika road av att upplåta sin mark för leden.
Man får normalt cykla utan elassistans i naturen (om det inte är reservat med särskilda relger) enligt allemansrätten men har det anlagt en led baserat på avtal om vandrng är det inte lika självklart med cykling längre.
Det ingår inte i allemansrätten att anlägga och skylta upp en led, oavsett om den är tänkt för vandring, cykling eller bådadera.
Kanske leden juridiskt räknas som anläggning och inte juridisk natur, vilket för blotta ögat är svårt att se skillnad på.
Säger ledregler att man inte ska cykla på leden bör man respektera det om man vill att leden ska bestå.
Det finns gott om andra stigar och vägar att cykla på.

/Patrik
 
Tycker inte att det är någon gråzon. Allemansrätten gäller i naturen, lika för vandrare och cyklister. En anläggning är en park, golfbana, idrottsplats, skidbacke el dyl, inte en stig i skogen.
 
Tycker inte att det är någon gråzon. Allemansrätten gäller i naturen, lika för vandrare och cyklister. En anläggning är en park, golfbana, idrottsplats, skidbacke el dyl, inte en stig i skogen.

Strandskyddet och allemansrätten är en gråzon i åtminstone Stockholm.

Tror inte att det skulle vara så populärt att vandra längs hela stranden på Lidingö, Djursholm etc.
Villaägarna där med sina 10.000 m2-havs/sjötomter skulle troligtvis inte ha någon förståelse om boverkets regler gällande strandskydd och rätten att vandra där och tälta 1 natt utan att fråga markägaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
visitskuleskogensnationalpark BÄTTRE HEMSIDOR - Vad tycker du? Allmänt om friluftsliv 17
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.