Vad tjänar jag på att byta liggunderlag?

jag är i valet och kvalet kring liggunderlagsfrågan. Jag har ett gammalt "standardliggunderlag" modell sittunderlagsmaterial för typ 49 spänn på biltema eller liknande inköpt för mängder av år sedan. Nu befinner det sig tyvärr inte i mitt förråd så jag kan inte väga det. så jag vet inte vad jag har i utgångsvikt.

Mina funderingar kring liggunderlagsbyte är:

* sparar jag så mycket i vikt att det berättigar ett byte?
* Hur är lättviktsliggunderlag i formen då de inte används? (fortfarande som en rulltårta utanpå ryggsäcken? eller vikt på något vis och förpackat i väskan?)
* komfortfrågan. Är ett (modernt) lättviktsunderlag såpass bättre i komfort att det befogar ett byte? Jag har inte vantrivts med det jag har, men det går ju absolut att sova bekvämare.
* Om jag skall byta, vad bör jag byta till?

Min liggunderlagssäsong är från slutet av maj till början av september, inget behov av eventuellt vinteranpassat underlag mao.

Någon som har några funderingar kring detta?
 
Om ditt gamla liggunderlag är av de tunnare slaget så tjänar du inte nämnvärt mycket vad gäller vikten utan din stora vinning kommer att ligga i komfort. Förlusten kommer att ligga i pris, räkna med att ett nytt ultra-mega-ninja liggunderlag kostar i storleksordningen 10-30 ggr så mycket som ditt gamla.

En klassiker:
http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=THERM_RIDGEREST

Ett mer packbart underlag:
http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=THERM_ZREST

Ett sjukt dyrt men med mycket bra komfort/vikt förhållande och väldigt packbart:
http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=THERMNEOAIRREGLIMON
 
Själv har jag ett sånt Z-Lite som det länkas till i inlägg #2. Klart bättre komfort än "standard" underlagen från tex ÖoB m.fl. Har anv sånna själv eftersom dom är väldigt lätta och prisvärda men har bytt upp mig till Z-Lite.

NeoAir är ju ruggigt lyxigt men om det är värt priset kan bara du avgöra. Vikt sparar du inte men komforten och isolationen är vida överlägset det du har. Dock finns som jag ser det två nackdelar (utöver det höga priset) med uppblåsbara underlag:

1) Risk för punka.

2) Det är najs att lätt kunna rulla ut ett "färdigt" underlag att sitta på vid korta raster. Ska man behöva blåsa upp det först bara för att sätta sig ner fem-tio minuter så blir det lixom inte av..


//Björn
 
Jag har inget lättviktsunderlag utan ett Exped Downmat och komforten på ett sådant, bör ju likna Neoair, är otroligt mycket bättre. Känner att jag sover mycket, mycket bättre jämfört med cellplast som är hemskt i jämförelse och ett 25 mm tunt/tjockt gammalt Thermarest som fortfarande är OK.
 
hmmm, det lutar nog mot att det blir ett nytt eftersom alla prisar sovkvalitén =)

Dock inget med risk för punka.
 
hmmm, det lutar nog mot att det blir ett nytt eftersom alla prisar sovkvalitén =)

Dock inget med risk för punka.

Men, jag ser inte hur du ska fâ bra sovkomfort utan nâgon form av uppblâsbarhet.
Om jag ser till mitt liggunderlagsförrâd sâ är komfortstegen sâhär.
#Sämst komfort men varmast är mitt Karrimat
#Bekvämare men tyngre och inte riktigt lika isolerande är ett självupblâsande thermarest ca 30mm tjockt.
#Bekvämast men svalast är tidigare nämnda Exped-madrass. Dock lättare än Thermarest och i särklass minsta volymen.

Skulle jag vintertälta i rejäl kyla sâ fick det nog bli en kombination av Karriat och Thermaresten.
 
Jag har har använt mitt uppblåsbara Thermarest i 15 år i tält och direkt på backen utan att få punka.

Jag tror du inte behöver vara speciellt orolig så länge du inte täljer med kniv mot underlaget och ser till att ta bort kottar, vassare stenar och pinnar innan du lägger dig, som jag förmodar att du redan gör idag.

RidgeRest finns även i en fetvariant:
http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/mattresses/camp-and-comfort/ridge-rest-deluxe/product

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181372
 
Jag har punka på mitt eget och har sett punka på andra thermarest tillräckligt många gånger för att välja bort det konceptet. Det kan vara ruggigt svårt att hitta ett hål som tömmer liggunderlaget efter halva natten.
 
Jag har punka på mitt eget och har sett punka på andra thermarest tillräckligt många gånger för att välja bort det konceptet. Det kan vara ruggigt svårt att hitta ett hål som tömmer liggunderlaget efter halva natten.

Detta är precis mina erfarenheter av kompisars uppblåsbara thermarest och anledningen till att jag är tveksam till dessa. Använder iofs ett Exped Downmat själv till mina vinterturer men det är en annan story :)

//Björn
 
Thermarest

tycker jag är rätt pålitliga. Jag har haft sådana sedan början på 80-talet och är mycket nöjd. Det första jag köpte höll i ca 15 år sedan blev det en utmattning av väven i anslutning till ventilen och det gick inte att laga. Men jag köpte ett nytt.

Det här kan vara ett prisvärt alternativ Ether thermo 6 long 525 Kr.

Thure
 
Var hittar du det för 525:-? Låter ju onekligen som ett intressant alternativ (efter senaste utenatten lovade jag mig själv att skaffa något mjukare än mitt tunna cellplast).

/Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.