Vad tjänar jag på att byta liggunderlag?

Var hittar du det för 525:-? Låter ju onekligen som ett intressant alternativ (efter senaste utenatten lovade jag mig själv att skaffa något mjukare än mitt tunna cellplast).

/Mikael

Jag köpte mitt Ether Thermo Reg på Team Sportia (Kristianstad) för 499:-
Har sett det på flera Team Sportia butiker så kolla där.
//Peter
 
Var hittar du det för 525:-? Låter ju onekligen som ett intressant alternativ (efter senaste utenatten lovade jag mig själv att skaffa något mjukare än mitt tunna cellplast).

/Mikael

Jag googlade för nån timme sedan och hittade det priset på en butik i Storuman. Men när jag googlade igen hittade jag inte tillbaka dit. Sportex och Naturkompaniet verkar ta 599 enligt webben.

Thure
 
hmmm, det lutar nog mot att det blir ett nytt eftersom alla prisar sovkvalitén =)

Dock inget med risk för punka.

Det är som sagt sovkvaliteten hos de uppblåsbara som prisas. Och då kommer man inte undan punkarisken (även om jag själv inte har sett nån punka de senaste 15 åren).

Våfflad cellplast som Z-lite och Ridgerest är lite mjukare än vanlig cellplast, men bara ungefär lika mycket mjukare som vanlig cellplast är jämfört med att ligga på en trasmatta. :)
 
Var hittar du det för 525:-? Låter ju onekligen som ett intressant alternativ (efter senaste utenatten lovade jag mig själv att skaffa något mjukare än mitt tunna cellplast).

/Mikael

Hört talas om google? Första sökträffen.
För övrigt ett liggunderlag som jag varit mycket nöjd med.
 
Exped airmat 7,5

Jag och frugan har varsitt Exped Airmat 7,5. Det är litet tyngre än ett cellplastunderlag, men jag har för min del extremt svårt att sova på klassiska liggunderlag. Räknar dessutom med att jag tjänar igen vikten på att packvolymen är så otroligt liten, alltså jag behöver inte skydda någon stor rulle med extra plastpåsar eller regnskydd.

Har haft min i ca fem år, och det är faktiskt ett litet pys någonstans. Det försvinner luft under natten, men inte så pass att det stör mig - än så länge. Synd eftersom de kostar skjortan att köpa nytt.

Tror INTE att denna typ av liggunderlag är till för dem som har tunna/inget tältgolv.
 
Har i många år använt en kombination: tunt, billigt cellplast underlag i botten och självuppblåsare med "punkarisk" överst för sovkomfort. Cellplasten idealiskt rastunderlag dagtid, som skyddar självuppblåsaren nattetid. Jag behöver ligga mjukt för att sova gott, men bara under axlar och höfter. Så jag klarar mig med ett 119 cm långt Neoair, som är det skönaste jag någonsin sovit på. Vikt 260 gram. Ettt lätt cellplast väger runt 150 gram. Komfort, slitstyrka och ...Neoair är dyrt.

Jag tillhör falangen som menar att punkteringsrisken inte skall överdrivas. Chris Townsend som bokstavligen sovit tusentals nätter på Thermarest har aldrig haft någon punka. Men har man då ett cellplastunderlag i botten så behöver man ändå inte frysa.

Jrögen
 
Jag har ett Exped Airmat 7.5, kostade 500 kr och väger 550 g (http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/exped/airmat-75-f.html). Brukar ta med ett jättetunt cellplastliggunderlag till överkroppen eftersom expeden inte innehåller nån fyllning och följaktligen isolerar dåligt. På sommaren funkar det dock bra utan, men jag gillar att sitta på cellplastliggunderlag överig tid så det får ofta följa med ändå. Har haft det ett år nu, kanske 40-50 nätter ute i varierande tempraturer (30 grader - -12).

En del andra människor upplever att det gnisslar och prasslar värre med luftmadrasserna än thermarest underlagen. Ju lättare underlag desto värre verkar det som, inget som jag stör mig på dock (det låter ju ändå ofta en del i tältduken).
 
Kör med ett Neoair S i kombination med en Exped Doublemat som jag klippt ungefär 100x50 cm. Sistnämnda funkar kalas på raster, stort nog för att kunna lägga överkroppen på. Och har det under benen på natten. Viker det ett par gånger och har det högst upp i ryggan som ett topplock ungefär. Hindrar regnet från att hamna mitt i ryggan, en Jam2. Grymt nöjd med denna kombo. En av (de få) sakerna i packningen jag inte vill byta ut. Körde en Airmat förut. Funkade det också men den är kallare tyngre och mer skrymmande än Neoair. Fast klart billigare.
 
Jodå, känner till Google. Har dock slutat använda det, använder Growyn istället. Som påpekats får man ju olika svar vid sökning, det billigaste jag såg var 599:- (ingen jätteskillnad, men ändå...).
 
Google

har sina sidor vilket Martin förklarat bra ovan.

I det här fallet blir det olika träffar om man söker med long eller reg sist i sökprofilen eller inte. Har man på samma dator träffat tidigare så flyttas träffen upp i listan.

Jag tycker att det är märkligt att Thermarest tar så ohyggligt betalt för Neoair.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.