Vad tar ni inte med er på fjället?

Till låglandsfisket tar jag med mig +10 kg fiskeutrustning i bilen. Tältar oftast i närheten av bilen och behöver därför inte bära på ryggsäcken någon längre sträcka vilket gör att vikt inte längre blir den viktigaste parametern i utrustningen. Gärna campingstolar vid mete. Rejäl håv. Om fiskevattnet ligger några timmar bort måste självlart prioriteringar ske.

Vid en fjällvandring följer två klass 5 flugspön med i spötuben, flugrulle, reservrulle (3 - 4 hundra gram extra men så tråkigt att ha sönder sitt enda spö/rulle) och ibland ett UL-haspelspö. Flugask och liten betesask med 10-15 drag. Kombinerad fiske- och filékniv, får en fällkniv tjänstgöra som. Minsta håven (tappar fler fiskar utan). Vadarbyxorna samt campingstolarna lämnas hemma:)
/tz

Tar med detta till skogsturen men inte till fjället
- Hängmatta och Tarp (Hennessey Explorer)
- yxa
- fotoutrustningen
- färsk mat, som kött & grönsaker
- en bira eller två

Tar med detta till fjället men inte till skogen
- Tält
- Hemtorkad mat

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I tät skog använder jag min gamla grönjacka och mitt gamla tyngre regnställ. Är inte lika rädd om dom och gråter inte om en kvist rispar eller tom gör hål i tyget. Oftast vid fisket har jag ett basläger och behöver inte bära omkring på ryggsäcken. Är även oftare i myrmarksområden på låglandet där gummistövlarna kommer väl till pass.

Uppe på fjället kör jag med skaljacka och lättare skalbyxor vid regn. De är lättare, har bättre ventilation och klarar ihållande regn på ett annat sätt. Går oftast runt myrmark eller går på spänger då dessa förekommer. Detta hänger även ihop med att man är mer sliten efter flera -dagars och ibland veckors vandrande med tung packning. Kängor pga stabilitet och fotriktig miljö då iaf mina vandringar brukar vara längre på fjället än i skogslandet.

Alltså på fjället: Inga kraftiga skalplagg som är tunga och skrymmande i ryggsäcken. Inga gummistövlar för stabiliteten och komforten- väger trots allt +100 kg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips