Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått)

Hej igen. Sorry om jag skriver för många inlägg, det är ju inte så mycket trafik just nu så jag tänker att det är okej.

Jo, jag har funderat ett tag på att köpa en Surly LHT. Fick rådet, baserat på mitt grenmått (82 cm), att välja ramstorlek 54 cm med hjulstorlek 26".

http://www.cyclecomponents.com/surly-long-haul-trucker-26-cykel-svart-54-cm.html

Samtidigt har jag de senaste dagarna läst inlägg i stil med

Personligen skulle jag definitivt köra med en 28". En cykel måste vara vacker också! Reservdelar bär du med dig och får extra träning, eller får skickade med post till dig om du har råd. [...] Att propsa för den enda rätta cykeldimensionen dvs. 28 tum gör jag alla dagar i alla väder.

och

person på annat forum sa:
Klart som fan du skall ha 28. [...] Det är ju inte så att det inte går att cykla på en 26a men en 28 är ju att föredra.

vilka har fått mig att undra om jag inte egentligen borde välja 28". Det är bara det att 28" inte finns till ramstorlek 54 cm, utan i så fall blir det en 56 cm ram som kan vara för stort för mig. Jag har förstått att man hellre ska ta en storlek för liten än för stor.

En annan cykel jag har tittat på är Kona Sutra, som finns med 53 cm ram och 28" hjul.

http://www.cykellagret.se/product/8214/kona-sutra-2014

Vid en direkt jämförelse verkar många föredra LHT framför Sutra (är min bild ...), men vad skulle ni ha valt i min situation om ni även tog hänsyn till de aktuella ram- och hjulstorlekarna?

Just nu lutar det åt LHT:n med 26".
 
Skulle inte en 56-ram kunna vara helt rätt för din benlängd? Enligt de tabeller jag hittar efter lite snabb googling (racerram) så är 56 spot on. Naturligtvis kommer det an på överrörets längd också, men jag menar att man ska inte ta en storlek ner för säkerhets skull, man ska ha rätt storlek. Ett alternativ om du inte vill/kan prova ut i butik är att mäta upp en ram som du vet att du sitter bra på, och gå efter det.
 
Ramlängd

Stirra dig inte blind på höjden på ramen. Den är förvisso ett viktigt mått, men längden på cykeln är också mycket viktig.

Surly LHT säljs i en längd per ramhöjd, medan t.ex. vissa modeller hos Thorn har tre längder per ramhöjd. Vilken ramlängd du väljer beror på hur din kropp är konstituerad och vilken typ av styre du väljer.

Om du väljer bockstyre bör ramen vara kortare och vill du ha rakt styre bör den vara längre. Förslagsvis bör du montera den typ av styre du vll ha på ramen för att kunna känna in om längden blir lagom.
 
Skulle inte en 56-ram kunna vara helt rätt för din benlängd? Enligt de tabeller jag hittar efter lite snabb googling (racerram) så är 56 spot on..

Enligt formler och formulär jag har provat blir det närmare 54, men men :) I och för sig har jag nu läst att en touringcykel med fördel kan vara något större än en cykel man har i skogen, så det är inte nödvändigtvis sant att man hellre tar en storlek för liten än för stor.

Naturligtvis kommer det an på överrörets längd också, men jag menar att man ska inte ta en storlek ner för säkerhets skull, man ska ha rätt storlek. Ett alternativ om du inte vill/kan prova ut i butik är att mäta upp en ram som du vet att du sitter bra på, och gå efter det

Ja, på något sätt får jag nog prova och skaffa mig en ordentlig uppfattning. Spekulationer räcker bara så långt.

Stirra dig inte blind på höjden på ramen. Den är förvisso ett viktigt mått, men längden på cykeln är också mycket viktig.

Surly LHT säljs i en längd per ramhöjd, medan t.ex. vissa modeller hos Thorn har tre längder per ramhöjd. Vilken ramlängd du väljer beror på hur din kropp är konstituerad och vilken typ av styre du väljer.

Om du väljer bockstyre bör ramen vara kortare och vill du ha rakt styre bör den vara längre. Förslagsvis bör du montera den typ av styre du vll ha på ramen för att kunna känna in om längden blir lagom.

Det skiljer, tror jag, bara en cm i längd mellan de två ramarna. Och två på höjden. Har nog tänkt mig bockstyre dock.
 
Testa först

Det skiljer, tror jag, bara en cm i längd mellan de två ramarna. Och två på höjden. Har nog tänkt mig bockstyre dock.

Jag kör själv med en Thorn Sherpa som har bockstyre och trivs väldigt bra med det.
Bockstyre kräver en relativt kort ram så testa helst att montera ett bockstyre på ramarna du är intresserad av så du inte köper grisen i säcken. Det går ju alltid att förlänga en ram med en längre styrstam, men förkorta en för lång ram är ju omöjligt.

Tänk även på att montera bockstyret högre än du skulle gjort om det vore en racercykel.
 
Val av ram och cykel är personligt och kan närmast jämställas med att välja skor. Det som passar den ene passar inte den andre. Vad har du cyklat på tidigare?

Jag tycker dock att du bör satsa på en 28tums cykel, med 36 ekrade hjul och skivbroms. När det gäller styre kan jag tipsa om en "hybridvariant" av bockstyre, nämligen ett salsa woodchipperstyre, där har du en bock, men även ett rakt styre. se http://salsacycles.com/components/category/road_handlebars/woodchipper
 
Intressant att ni och andra förordar de större hjulen medan andra är så inne på de mindre ... Vid en mer noggrann mätning kom jag fram till att grenmåttet ligger närmare 85-86 cm (närmare 85 förmodligen), men försäljaren rekommenderar fortfarande 54 cm-ramen. Tyvärr har de inga cyklar för provning.

Val av ram och cykel är personligt och kan närmast jämställas med att välja skor. Det som passar den ene passar inte den andre. Vad har du cyklat på tidigare?

Jag vet inte. Har aldrig lagt så stor vikt vid det här med cyklar :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.