Vad ska jag titta efter för cykel och väskor?

Då det verkar skralt på arbetsfronten i sommar funderar jag på att cykla Köpenhamn-Luleå och göra lite snabbvisiter hoss vänner och bekanta på vägen upp. Men så till cykeln, min gamla skruttiga sak är minst sagt skruttig och jag är oavsett i behov av en ny.

Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter för cykel (tänkt kolla begagnat för att hålla ner kostnaden). Är 156cm/52kg och vill kunna använda cykeln till långcykling på väg/stigar skulle vara trevligt om den även funkade på Dualthon eller Mountainbike träning då jag funderar på att gå med i någon träningsgrupp till hösten. Förslag?
Är helt lost när det gäller cykelmodeller/typer.

Sen funderar jag även på vad för packväskor (modell, volym) som är lämpligt för att få plats med allt man behöver under en längre tur?
På styret måste jag skaffa en väska/korg till min lilla fjanthund, a 2kg, där han ska få sitta så där kan jag inte packa något.

Det var många olika krav

Du kommer inte att hitta en cykel som uppfyller alla dina önskemål. Så det är lika bra att du lägger upp en prioritetslista (långfärd, duathalon, mountainbike). Rang ordna dem och tänk på vad som är ett önskemål på långsikt. Välj, mentalt, ut en cyekln för den högsta prioritet och fundera på om den skulle åtminstone duga till de andra.

Jag tänkte på hunden. Det finns en kille här som drog sin hund i en vagn bakom. Det kan vara bra. Hunden kan ligga och sitta, vilket den inte kan göra om den sitter i en korg på styret.

Har du en vagn, så kan du kanske klämma in lite annan packning också. Det kan vara en variabel att räkna med när du väljer mellan en cykel för den ena eller andra av dina krav. Till exempel, en mountainbike som kan dra en vagn skulle kunna duga till din resa genom Sverige. Jag vet inte vad duathalon är, men det låter som något slags cykel för landsvägen.

Du måste prioritera eller göra avkall på det ena eller det andra önskemål. Svårt att komma runt det.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo jag vet att det inte funkar till alla 3 såklart men långcykling är prio 1 och sedan om det finns någon typ av cykel som kan funka med En av de andra två skulle de vara en bonus

Vagn är uteslutet, bökigt och hunden får utmärkt plats att ligga i en cykelkorg på styret, ibland har man en fördel när man har en hund som i princip täcks bakom ett A4 papper.

Någon form av hybridcykel med eller utan dämpare låter som om det skulle passa dig bäst. Det kan dock bli svårt att hitta en i en bra storlek då de minsta ofta är för personer över 160cm.

Denna Nishiki är ett exempel på en kompromiss som blir helt ok för långfärd med smala däck men samtidigt inte tråkig med grövre däck i skogen.
(XC5)
84.jpg

Denna variant är troligtvis för stor i minsta storleken men det är nog något liknande du söker.

Hund i den storleken ska du helt klart ha på styret, har dock ingen erfarenhet av väskorna för det men det har Matilda som inleder denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59945, fråga henne.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips