Vad ska jag köpa som nybörjare?

Hej!

Jag undrar om någon kan ge mig råd. Jag vill ha ett par turskidor att använda när jag och min hund ska ut i naturen. Helst vill jag kunna använda mina vandringskängor i skidorna. Jag är 185cm lång och väger ca 97kg.

Jag har alltid hatat längdåkning, men förra vintern var jag tvungen att ändra mig. :)
Det var en dag med strålande sol och jag spände min hund framför kälken som vi ärvt efter min tjejs moster som hade draghundar. Själv lånade jag ett par skidor av min far. Döm av min förvåning när jag märkte att det var underbart att glida fram över Väner-isen efter min hund som drog av hjärtats lust!! Nu är det snart vinter och detta vill jag göra igen. Kanske det blir en tur till fjällen, vem vet?

Oj, det drog iväg lite... ;-)
Ja, som jag började. Vad ska jag ha? Kan man köpa begagnat någonstans?

Tacksam för svar! Lars
 
Skidor vid drag

Kul att du upptäckt den eminenta sporten skijouring :)

När det gäller val av skidor till linkörning med hund som det heter på svenska så finns det lite olika bud. Det finns dom som menar att man ska åka på skidor utan stålkanter som kan skada hunden vid en eventuell kollision. Dessa förespråkare är de som huvudsakligen rör sig i spårad terräng. Skidtypen brukar här vanligvis vara vanliga längskidor, men det finns även turskidor utan stålkant.

Den andra skolan menar att skidor med stålkant bidrar till minskad kollisionsrisk genom att de har bättre grepp och man kan därmed få ökad kontrol vid exempelvis hastig inbromsning, eller på isigt underlag. Dessa förespråkare rör sig oftast i "ospårad" terräng. Skidtypen här brukar vanligtvis vara vanliga turskidor.

Själv så använder jag ett par gamla tur/telemarkskidor med stålkanter när jag är på fjället eller åker ospårat med jyckarna (två samojeder). Vid de få tillfällen vi tillbringar tid i preparerade spår så åker ett par vanliga längdskidor för klassisk stil fram. Nu vet jag inte vad du har för ras men om det är fågelhund eller liknande så kan ju ett par skateskidor vara något för framtiden :)

När det gäller pjäxor och bindningar så är mitt råd att skaffa någon av de typer som möjliggör en ordentlig kontroll vid svängar och stopp, för man trots allt sin bästa vän där strax framför... Alltså skulle jag inte råda dig att använda dina vanliga vandringskängor till skidåkningen. (Kanske om du har ett par Jörnkängor;) )

När det gäller begagnat köp så är det bara att flukta runt på alla de olika annonsmarknadena, och då först kanske här på utsidan. Jag har bara positiva erfarenheter av att köpa begagnade skidor, så jag tycker att det kan vara ett smart sätt att skafa sig utrustningen på.

Mvh Jesper
 
Hej!
Och tack för svaret.

Jag har en Dogo Argentino! :) Inte direkt vad man brukar kalla normal draghund men får han bara ett täcke så han inte fryser så gillar han att dra. Han är stark och snabb så det förslår! :)

Vad gäller skidorna så vill jag nog ha ett par lite bredare, och blir det bråttom att stanna får jag väl använda textilbromsen.;-)

Stålkanter eller inte är inte så viktigt för mig, tror jag. Jag kommer antagligen att åka på slät, om än obanad, mark för det mesta. Men visst vore det trevlig om man tar sig ner om det skulle slutta lite utför.

Finns det några billiga nybörjarskidor som man inte behöver valla och krångla med? Så jag bara kan slänga på mig och ta en tur när andan faller på.
Ang bindningar vill jag nog kunna använda vanliga kängor. Är det helt fel? Vilka bindningar ska jag ha?

Lars (och Dogo´n Douglas)
 
Billigast möjliga utrustning är att köpa ett par vita blixten på ÖB, såg att dom har på ÖB i Uppsala. På vissa ÖB har dom på lagret om du frågar. Kolla också militär-internet shopparna. Om skidorna är helt nya måste dom tjädras. Vita blixten funkar mer eller mindre med alla skor, men kolla att bindningen (läder) är någorlunda fräsh. Inga superlagg, men rätt OK om man får dom billigt, hittar du ett par beg. turskidor så är dom helt klart bättre.
 
1 2 3

Utrustningen består av en kedja av tre viktiga komponenter. Om du kör med vanliga kängor blir två av komponenterna tveksamma tillsammans dvs bindning och kängor och då får du inte alls samma kvalitet på hela systemet som om du väljer moderna skor och bindningar t ex Salomon SNS eller BC. Det är en fråga om åkglädje. Speciellt om du skatar på skare så är det en stor fördel att slippa att bindning typ kabel eller Rottefella tar i snön vid frånskjutet.

Väljer du vandringskängor finnns den tradionella stövelbindningen eller en modernare som ser intressant ut som heter Stubai Free Heels där den senare förmodligen ger bättre kontroll.

Men upplevelsen sitter i din egen skalle så börja gärna med något prisvärt begagnat eller ett containerfynd.

Thure
 
Tack så mycket för svar och synpunkter.

Är det någon som har nå´t mer konkret tips på skida eller bindning och sko?
Vad jag har förstått så avråder alla från att använda vanliga kängor.
Finns det någon skidpjäxa som är bred och varm och funkar i ospårad terräng?
Jag har kollat på Blocket.se men det verkar inte finnas så mycket tur/fjällskidor där. Var ska jag leta?
Och som jag skrev tidigare vad ska jag leta efter.
Helst vill jag få tag på ett begagnat, komplett paket för max 1000kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
Viktorious Hur ska skidskon sitta? Turskidåkning 2
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
helper Vad gäller när man ska åka på längden, i spår? Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
vid Var på skidan ska bindningen sitta Turskidåkning 4
ades Köp av Fjellpulken - vad ska man tänka på? Turskidåkning 0
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
Jocka Vad ska vi göra för skoj. Kom med förslag! Turskidåkning 0
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...