Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal

Hej!
Har en Garmin 62st och i menyn systeminställningar så kan man ställa in gps:n på normal eller Waas/Egnos. Vilken inställning ska jag använda
Jag använder fridluftskartan pro v2 Svealand
Pär
 
Egnos (och waas) är geostationära satelliter och då vi befinner oss långt norrut förutsätter det tämligen fri sikt åt söder för att gpsen överhuvudtaget skall kunna ta in signalen. Dessutom gör det i stort sett varken från eller till för en normal användare så jag har det frånslaget. Lär även dra något mindre batteri med det frånslaget.
Ämnet har diskuterats i någon annan tråd i forumet om jag inte minns fel och det finns utrymme för tyckande...
Å andra sidan har man ju betalt för en funktion och den enda skada det skulle kunna göra att ha den aktiverad är då en eventuellt ökad batteriförbrukning, om detta är marginellt eller inte vet jag inte.
 
Tack för svar, det kanske är som att köpa Aftonbladet eller Expressen det spelar inte så stor roll för utom att Waas ev drar mer på batteriet i gps:n
då fortsätter jag att ha den på normal
 
Egentligen är det inte så konstigt. Skillnaden i strömförbrukning tror jag inte är märkbar.

- Med EGNOS igång så får man bättre noggrannhet. Behöver man veta exakt på metern var man står under goda mottagningsförhållanden så skall EGNOS vara igång. T ex när man till fots leker skattletare i skogen.

- Med EGNOS avstängd så minskar risken för att man skall tappa satellitkontakten. Det betyder att fordonsnavigering fungerar bättre.

Små skillnader dock. Skillnaden är störst med äldre mottagare som bara kan ta 12 satelliter samtidigt.
 
Som jag fattat är egnos bra om man är pilot då den ger större säkerhet av höjdangivelse. Om jag står på backen där jag bor (60 grader nord) behövs klar sikt mot söder för att dessa satelliter skall dyka upp i bilden. Det gäller alla mina gpser (nuvi 200 och 660, samt 60 CSx)
I skogen går den nästan aldrig in. Men i Skåne borde det vara lite bättre....
Min gamla gpsmap176 har inga problem med sånt modernt som egnos men den funkar bra ändå, den har fri sikt runtom på MC:n ;-)
 
För en friluftsGPS så är Egnos inte så användbart. När jag har behov av bättre noggranhet så är det nere i skogen eller mellan hus men då hjälper den inte alls till i praktiken. EGNOS/WAAS fungerar bra om du står på ett öppet fält och vill veta var du står på kanske 5m när istället för 15m när. För det som EGNOS/WAAS enkelt utryckt kompenserar för är att atmosfärens luftlager skickar ssignaler olika väger. Den kan inte alls kompensera för att man inte ser alla sateliter för alla träd... För att se skillnaden i praktiken så ta med din GPS och titta på sattelitsidan med EGNOS påslaget. När det fungerar som det skall så står det ett litet "D" i botten på stolparna med sateliternas signalnivåer. Du kommer att märka att det tar en hel del tid för att EGNOS alls skall komma igång (data som måste laddas ner med fri sikt från söder. (D står för Differentiell korrektion) Nackdelar med att ha EGNOS på slaget då: kan dra lite mer ström och omritning av kartan på GPS:n kan gå långsammare eftersom GPS-processorn måste arbeta hårdare för att räkna kompenseringarna. Det märktes på min urgamla Garmin Legend. Nu sker det säkert i GPS-chipet och bör inte göra ngn större skillnad. /Andreas
 
På mina nuvi kommer inget D upp utan man ser att den tar in egnos genom att satelliter med nummer 33 eller högre syns, det brukar ta ganska lång tid innan staplarna blir "fyllda" och data laddats ner. Och som sagt, bra sikt åt söder.
 
Man får ibland en lite stabilare positionsangivelse med Egnos i funktion.
Det där med batteriförbrukningen kan vara sant, men behöver inte vara det. Det går några klockcykler extra, det är riktigt, men den stora skillnaden är att de modeller som har batterisparläge, vilket då innebär att de inte uppdaterar positionen varje sekund, inte kan använda detta läge tillsammans med WAAS/Egnos. Tilläggstjänsten kräver nämligen uppdatering varje sekund.

Så på det viset kan det vara rätt stor skillnad i förbrukning, men skillnaden mellan normal och Egnos är minimal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
DTM Hur ska en GPS mottagare vara placerad i bil? Navigering 8
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
marcuslundmark GPS i england nu ska det bli av men varifrån? Navigering 23
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
Wild Spirit Vad ska man välja? Navigering 2
ALj Hur långt före kameran ska man varna? Navigering 26
jonasolof Styra vart karta ska hamna i 60Cx Navigering 10
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Winstar Hur ska man ställa in.... Navigering 4
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
AspenXTR Ska man skratta eller gråta ? Navigering 13
Jacken Ska du sälja din Garmin 12 ? Navigering 0
parant Vilken nordreferens ska man välja ? Navigering 0
Vilken ska jag välja? Navigering 5
Vilken ska jag välja? Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...