Vad över Ávtsusjjåhkå?

Hjärtligt tack alla...

...nu vet jag nog hur man ska bära sig åt för att komma över. Är det soligt och varmt blir det nakenbad i vattenbrynet. Är det kallt och grått blir det Lundhags långgaloscher en bit uppströms. Intressant synpunkt också om vägval vid Slugga.

Vi kanske ses. Söndagen den 3 augusti går jag av bussen vid Tjåmotis. På kvällen samma dag är jag inne i Rapalen. Tänker göra en del enkla bestigningar för utsiktens skull, dels i Ähpar (Favoritplatån), dels i Sarektjåhkkå (Vuojnestjåhkkå). Får se bara om vädret tillåter. Ett sånt kanonväder vi hade förra året i Sarek blir det väl aldrig igen.

/Kenneth
 
Vada

Är precis henkommen från Salto, och kan meddela att det är ruggit lite vatten i bäcken. Gå uppströmms mot den förfallna kåtan så kan du gå över med kängorna på. Annars tycker jag att man gott kan bjuda Acke & siv i Pets på en show...

Jonas
 
Lite uppdatering i denna gamla tråden ifall det är någon som i framtiden liksom jag letar mer info om vadet över Avtsusjjåhkå här på utsidan. Jag vadade denna på 2 ställen nu den 9 september och på båda ställena var det väldigt odramatiskt då vattenflödet är långsamt i denna jåkk samt mycket god sikt i vattnet.

Första vadet gjorde jag vid den förfallna kåtan, här nådde vattnet mig ganska exakt till knäna. Botten är slät, småstenig, jag gick helt barfota vilket gick fint, inga större stenar att trampa snett på. På södra sidan kliver man upp i lite besvärliga snår men det är bara en kort sträcka så är man sedan uppe på bättre mark.

På tillbakavägen vadade jag vid stranden till sjön Bietsavvre/Pietsaure/Pietsjaure. Just vid den kortaste vägen till andra sidan såg vattnet väldigt djupt ut (hade nog nått mig högre än midjan) men jag gick ett par meter rakt ut i sjön där det var en tydlig sandbank som man kunde följa i en halvmåne runt mynningen. När jag tog denna väg var vattnet som högst just precis till knäna. Jag hade tagit av mig byxorna men det hade räckt med att vika upp dem ordentligt. Vadet kändes enkelt. Försöker visa hur jag gick med grön linje i bild nedan, tycker kanske inte helt att flygbilden stämmer med hur jag upplevde strandlinjen, kanske var det mer lågvatten när jag var där... Men på ett ungefär såhär.
2023-09-11 12_14_05-Window.png
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.