Guhkesvágge

Hej Sarekvänner!
Jag planerar vandra i Guhkesvágge (södra sidan) i början på augusti och skulle behöva en del information. Jag läste att Várdasjåhkå kan vara svår att vada. Kan någon berätta mer om detta? Lämpliga vad? Hela Sareklåpptå skall vara vattensjuk av allt glaciärvatten. Är det svårt att vandra där?
Mina preliminära planer är följande: Suorva - Njirávjågåsj - bron över Guhkesvákkjåhkå - Sarekjávrásj - Várdasjåhkå - Suottasjjågåsj - Nijákriehpejávrásj - Ruohtesvágge - Kisurisstugan - Áhkkástugan - Ritsem. 10-12 dagar. Kanske lite dagsturer på vägen, om vädret tillåter, främst upp mot topparna väster om Guhkesvágge.
Vad sägs om detta? Vore tacksam om kommentarer, tips, idéer. Jag kommer att läsa allt jag hittar i mina tre guideböcker, men det står inte så mycket där. Inte om de svåra delarna framförallt.
Någon som vill avråda från att vandra på sydsidan? Norrsidan är bättre då man inte har några större vad att tänka på men då ligger topparna helt utom räckhåll.
Några andra som skall dit?
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Väster om Sarekjavrasj minns jag en lättgången grusås som varade några km. Alla jokkarna kom vi över utan problem. Minns inga problem på den sträckan.
Kanske möts vi vid Niakriehpejavrasj då vi hoppas kunna tälta där i början av augusti.
 
Någon som vill avråda från att vandra på sydsidan? Norrsidan är bättre då man inte har några större vad att tänka på men då ligger topparna helt utom räckhåll.
Just över Sareklåpptå har jag inte gått men om man får döma av vattenmängden i Guhkesvákkjåhkå så högt upp (strax söder om Oarjep Tjievrajávrre) så gissar jag att det inte är några större problem annat än vid snösmältning och kraftigt regnväder. Guhkesvákkjåhkå är vanligtvis liten däruppe och vattnet från Sareklåpptå hamnar väl där alltihop till slut. Smala glaciärjokkar eller djupa lugnvattenkanaler som rinner på tvären uppifrån massivet kan förstås vara trixiga och något sådant anar man på kartan. Men det borde inte vara alltför svårt att komma förbi dessa vattendrag, skulle jag tro.

Den norra sidan av Guhkesvágge är som du skriver behändigare än den södra men under normala sommarförhållanden ska den södra sidan gå bra. Jag gick där 2010 och skrev lite om det här (även den följande dagens blogginlägg kan ge något):
 
Jag har vandrat på Sareklåpptå (se kart om min rutt nedan), tycker det var ganska vanlig vandring, kanske lite svårare att hitta tältplatser. Över Vardasjåhkå lyckades vi hoppa på stenar och klarade torrskodd (juni 2019, se bild om jåhkån). På en annan vandring lyckades vi göra samma med Suottasjjågåsj (juli 2009,se bild). Toppturer rekommenderas starkt, vi visiterade Sarektjåhkkå Nordtoppen.
 

Bilagor

  • Guhkesvagge.JPG
    Guhkesvagge.JPG
    261.5 KB · Visningar: 289
  • DSC02634.JPG
    DSC02634.JPG
    4.5 MB · Visningar: 238
  • P1010316.JPG
    P1010316.JPG
    1.4 MB · Visningar: 245
Senast ändrad:
Just över Sareklåpptå har jag inte gått men om man får döma av vattenmängden i Guhkesvákkjåhkå så högt upp (strax söder om Oarjep Tjievrajávrre) så gissar jag att det inte är några större problem annat än vid snösmältning och kraftigt regnväder. Guhkesvákkjåhkå är vanligtvis liten däruppe och vattnet från Sareklåpptå hamnar väl där alltihop till slut. Smala glaciärjokkar eller djupa lugnvattenkanaler som rinner på tvären uppifrån massivet kan förstås vara trixiga och något sådant anar man på kartan. Men det borde inte vara alltför svårt att komma förbi dessa vattendrag, skulle jag tro.

Den norra sidan av Guhkesvágge är som du skriver behändigare än den södra men under normala sommarförhållanden ska den södra sidan gå bra. Jag gick där 2010 och skrev lite om det här (även den följande dagens blogginlägg kan ge något):
Tack så mycket,Fowwe!
 
Jag har vandrat på Sareklåpptå (se kart om min rutt nedan), tycker det var ganska vanlig vandring, kanske lite svårare att hitta tältplatser. Över Vardasjåhkå lyckades vi hoppa på stenar och klarade torrskodd (juni 2019, se bild om jåhkån). På en annan vandring lyckades vi göra samma med Suottasjjågåsj (juli 2009,se bild). Toppturer rekommenderas starkt, vi visiterade Sarektjåhkkå Nordtoppen.
Tack så mycket! Det ser OK ut på bilderna. Bara vädret är någorlunda... Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.