Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Varför inte samtidigt passa på att lära dig att göra upp eld utan kniv? :)

Eldstål fungerar med en vass metallbit, som oftast är bifogad. Om du saknar en sådan metallbit, som fungerar bra med eldstålet (eller om du tappar denna lilla bit) kan du ta med en kniv som har en skarp knivnacke.

Det är bra om man vet hur man får upp eld med eldstål, även rent praktiskt. Det är inte så enkelt som man kan tro - särskilt inte i regnigt och blåsigt väder.

Sverige är i allmänhet politiskt, socialt och kulturellt avdomnat i krishänseende och antingen idealistiskt orienterat (särskilt C och MP, tidigare även M, L och S) eller försjunket i "alternativa fakta" (t. ex. i VP och SD) så många har nog otroligt svårt att föreställa sig vad en kris innebär.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite OT, men... varför det? Det är just (bl a) den lättanvända och lättförvarade (och vid behov lättburna) lösningen gas/brännare/tändstickor, som jag har liggande hemma för att enklast och säkrast möjligt klara kravet på en veckas (med råge) självförsörjning vid någon sorts infrastruktursammanbrott.

F ö tror jag att det är vattenförsörjningen folk tänker för lite på. Man klarar sig utmärkt utan varm mat (eller mat öht) i en vecka, men bara ett par dagar utan vätska.

Minst en vecka - enligt idealbilden. Ett väpnat angrepp kan pågå i åratal. Jfr Ukraina, som väl är närmast jämförbar storhet.
Vad gäller vatten så kan man fundera på en bra vattenrenare.
Vatten är tungt och svårt att hushålla på ett bra sätt, särskilt om man tvingas bli mobil. Och som du säger: vi anser att det är självklart att vattenförsörjningen fungerar. Precis som tillgången på fossilt bränsle är självklar... i närmaste mack.

Eldstål fungerar med en vass metallbit, som oftast är bifogad. Om du saknar en sådan metallbit, som fungerar bra med eldstålet (eller om du tappar denna lilla bit) kan du ta med en kniv som har en skarp knivnacke.
Det är bra om man vet hur man får upp eld med eldstål, även rent praktiskt. Det är inte så enkelt som man kan tro - särskilt inte i regnigt och blåsigt väder.

Jag tycker att dina inlägg svämmar över av scoutromantik. Tändstål är ju bara ett verktyg att göra upp eld med, tändstickor ett annat. Vad är poängen med att sluta använda det bättre verktyget för att göra sig beroende av det sämre? Jag förstår poängen med att göra sig helt oberoende av verktyg man inte kan tillverka själv, men om man nu måste använda inköpta verktyg, varför inte använda ett bättre och billigare?

F ö tror jag att det är vattenförsörjningen folk tänker för lite på. Man klarar sig utmärkt utan varm mat (eller mat öht) i en vecka, men bara ett par dagar utan vätska.

I större städer skulle avbrott på vattenförsörjningen skapa betydande problem, utöver dricksvattenbrist. Var skulle t.ex. en miljon stockholmare göra "tvåan" under en vecka om det inte går att spola i toaletterna?

Som så ofta sätter Joanna fingret på det svåraste vid besvärliga förhållanden, att få i sig tillräckligt med drickbart vatten.

Minnesregeln 3, 3, 30 överväger alltför få. 3 minuter utan syre, 3 dagar utan vatten och 30 dagar utan mat.
Törst är den största tröskeln.

Vatten för en för en vecka är 35 kg!

Det tarvar en lösning.

go tur

Finns massa intressant information här tex:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/vatten-f104.html

Dunkar från biltema tex, och ha i en gnutta klor i vattnet.

Jag tror minsann Hattmakaren är en sk "prepper" :)

Inget fel i det, men för min del känns det lite nojjigt att gå runt och va beredd på att nåt hemskt ska hända.

Jag tycker att dina inlägg svämmar över av scoutromantik. Tändstål är ju bara ett verktyg att göra upp eld med, tändstickor ett annat. Vad är poängen med att sluta använda det bättre verktyget för att göra sig beroende av det sämre? Jag förstår poängen med att göra sig helt oberoende av verktyg man inte kan tillverka själv, men om man nu måste använda inköpta verktyg, varför inte använda ett bättre och billigare?

Tändstickor är lätta att använda.
Men blir de blöta eller tar slut så står man där - hjälplös.
Då är det väl inte fel att ha ett eldstål till hands? Eller är jag helt ute och cyklar i min scoutromantik nu?

Vi lever kanske i en värld där tändstickor aldrig tar slut, blir stulna, förkomna eller blöta? Jag har kanske missat det... och ur det tändsticksperspektivet, vad ska man då ha ett eldstål till?

Jag förstår (tror jag) tjusningen med att skapa en eld med bara några gnistor som utgångspunkt och därför har jag ett eldstål sedan några år- men hittills har jag aldrig använt det. Inte heller tändstickor använder jag! (Risken för att någon skall stjäla en ask tändstickor är nog minimal och blöta blir dom inte om man förvarar dom i en plastpåse). Gaständare har fungerat utmärkt för mig de sista 25 åren och risken att gasen skall ta slut är väl ungefär lika stor som att tändstickorna skall ta slut.
Vår läggning som individer är nog ganska olika vilket gör att vi ibland kanske gör irrationella val (i andras ögon) men det är väl en del av njutningen med utelivet att få vara litet "eljest".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips