Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Även med lätt packning hade jag inte skippat kniven, den sitter ju i bältet varvid den inte påverkar tyngden i packningen.

Packningen = allt man bär med sig.

Annars skulle man kunna stoppa 20 kg prylar i fickorna och säga att man har jättelätt packning.

I bältet kan jag inte ha grejer eftersom det inte går ihop med ryggsäckens avbärarbälte.

Jag förstår inte vad lättpackning har med detta att göra. Kniven väger väl oavsett om den sitter i bältet eller i ryggsäcken.

Tyngden från ryggsäcken kan inte riktigt jämföras med ca. 200-250 g som hänger i bältet. Det senare är försumbart. 20 kg på ryggen är det ej.

En fin kniv är ett föremål som skänker sin ägare mycken glädje vid lägerelden. Ibland enbart genom att finnas till hands. Varför försumma det?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Packningen = allt man bär med sig.

Annars skulle man kunna stoppa 20 kg prylar i fickorna och säga att man har jättelätt packning.

I bältet kan jag inte ha grejer eftersom det inte går ihop med ryggsäckens avbärarbälte.

En dangler är lösningen. Kolla hos Casström.

Ett alternativ är Mora Garberg eller Mora Kansbol med "multi-mount", som du kan fästa på ryggsäckens bärremmar (särskilt om dessa har s.k. molle-fästen - se https://morakniv.se/produkt/kansbol-multi-mount/). Eller en Mora Eldris runt halsen.

Ryggsäcken är där den är. Jag upplever den som en tyngd där den är. Olikt kläderna, kängorna, kniven, kompassen, kartan, mössan.

... I bältet kan jag inte ha grejer eftersom det inte går ihop med ryggsäckens avbärarbälte.
Du har helt rätt Peter, det klart problematiska kruxet har drabbat mig också - jag löste det
genom att avbärarbältets utsida har fått fästen/hållare för en 1L fältflaska, min trogna nostalgi-
slidkniv, ett mobilhölster och en LED-ficklampa. Funkar utmärkt - utom vid vadning...:(

Och alltihop ingår naturligtvis i buren vikt - det enda som inte ingår är en naken jag,
och den vill ni inte träffa på ute i spenaten... ;)

Kniv

Tyngden från ryggsäcken kan inte riktigt jämföras med ca. 200-250 g som hänger i bältet. Det senare är försumbart. 20 kg på ryggen är det ej.

En fin kniv är ett föremål som skänker sin ägare mycken glädje vid lägerelden. Ibland enbart genom att finnas till hands. Varför försumma det?

Jag ifrågasätter inte kniven som en del av mitt uteliv men den väger lika mycket på kroppen som den gör i ryggan. Om man nu vill packa lätt så når man inte särskilt långt med att flytta ut grejorna från ryggsäcken och hänga dom på andra ställen. Det är inte försumbart bara för att man flyttar vikten till ett ställe där det inte finns andra vikter.

Nu har du väl ändå helt fel, det blir väl inte viktlöst eller lättare för att du hänger det i bältet.
Jag brukar ta med mig några burkar öl och en flaska whisky som jag lägger i ryggsäcken, men
enligt dig ska jag nog hänga dom i bältet istället hahahahaha.

Hattmakarens argument har sjunkit till en nivå där jag inte längre ser honom som seriös. Men jag bantade min 240g slidkniv till en IKEAs grönsakskniv som med rejäl hemmagjord slida vägde 71 g. Under de år jag bar den kände jag mig inte utan kniv.
Det den inte dög till var att skava av klabbsnö vid skidåkning. Där fick jag återgå till en tillfilad Frost 107 som med slida och tumsnöre väger 69 g.
Min Micra väger ynka 48 g med halssnöre. Elva funktioner.

Somliga utvecklas och andra trivs med rejälare val, inget är fel. Du bär.

go tur

Hattmakarens argument har sjunkit till en nivå där jag inte längre ser honom som seriös. Men jag bantade min 240g slidkniv till en IKEAs grönsakskniv som med rejäl hemmagjord slida vägde 71 g. Under de år jag bar den kände jag mig inte utan kniv.
Det den inte dög till var att skava av klabbsnö vid skidåkning. Där fick jag återgå till en tillfilad Frost 107 som med slida och tumsnöre väger 69 g.
Min Micra väger ynka 48 g med halssnöre. Elva funktioner.

Somliga utvecklas och andra trivs med rejälare val, inget är fel. Du bär.

go tur

Uttjatade termer såsom faktaresistent känns aktuella. Men det får man nog inte säga, då kanske fienden tar en. Eller vän av ordning eller något annat fånigt han har känt sig motad i grind av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips