Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Vad som inte framgått är ju vedbristen på kalfjällen.
Kniv må vara nostalgisk, fint handverk, glädjekälla etc men som Nermander så klokt skriver, det folk dör av på fjällen är inte knivbrist utan temperatur d o.
Mitt förslag till viktigast överlevnads redskapet i fjällen består. En 200 g chokladkaka samt en plan om att gå ner till civilisationen när det behövs.
Sovsäcks livvästen är ett utmärkt förslag.

go tur
 
Vem har sagt att jag låter kniven styra vart jag ska? Det handlar om vad jag tar med mig för mat och utrustning och planerar vad jag ska göra.

Om jag ser till att inte ha med mig nån mat som behöver skäras så behöver jag inte ha med mig en kniv för att skära mat. Om jag har ett gasolkök så har jag inget behov av att tälja spånor för att starta eld. Om jag struntar i att planera att göra en lägereld eller grilla kort så behöver jag inte fixa ved eller grillpinnar. Och tälja tunna spetsiga grillpinnar tycker jag är värdelös ändå om man ska grilla korv.

Eller menar du att det skulle finnas särskilda miljöer där man har ett behov av kniv? Vilka miljöer skulle det vara i såna fall?

Du.

Ja enligt dig.
 
Vikt. Saxen är i storlek nagelsax alltså (från en liten fällkniv).

Som jag har frågat flera gånger, varför ska jag ha med mig en kniv när jag inte behöver? Det jag främst använder saxen till är att klippa naglarna.

Halaj!

Du har en poäng. jag brukar ha lädermannen med mig utifall att. Men har aldrig använt den till annat än att öppna någon matförpackning kanske.

//T
 
Utan rambokniv med kompass och metkrokar i skaftet är det väl ingen idé att ge sig ut?
Skämt åsido så är det väl vilken typ av äventyr man ger sig ut på som styr vilken utrustning som kan behövas. En victorinox räcker långt så länge man inte behöver tälja något eller klyva ved.
 
Har klarat mig fint i fjällen med en Micra till nagelvård och se där finns en liten vass kniv, men även fil och pincett bl a.

Under ett år i MÖ hade jag en IKEA skalkniv i egegenförfärdigad slida med
låsning. Den var fullt tillräcklig för bröd och matberedning.

go tur
 
Trots mitt förhållandevis stora knivintresse, så håller jag med om att större pjäser är onödiga på fjällvandringen. Precis som föregående, så har jag med en skalkniv i egenfixad slida. Perfekt till korven och osten. En liten victorinox classic med pincett, sax och fil löser resten.
 

Bilagor

  • v2.jpg
    v2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 353
Fällkniven F1 är en relativt liten, nätt och diskret kniv, som fungerar bra till både grövre och finare uppgifter. Så även Esee 4, även om fodralet är lite mer åbäkigt.

I stort sett samma sak gäller för Morakniv Bushcraft Survival eller Kansbol, även om deras konstruktion är lite vekare. Kanske är Garberg ett bättre alternativ - särskilt med tanke på den nya kolstålsversionen: https://morakniv.se/produkt/garberg-black-carbon/

Man kan ta vad man har. Någon särskild fjällkniv ser jag inget enormt behov av.

Jag får se vad jag tar med mig till sommarens fjällvandring.
 
Ska man välja någon av de du nämner så blir det Kansbol som är rätt lätt och har tunnt blad lämpligt för mat och eventuella fiskeaktiviteter. Men skalkniv räcker för mig.
 
Valet av utrustning avgörs väl till stor del av den tilltänkta aktiviteten.
En vill ta sig från A till B med så lätt utrustning som möjligt.
En vill göra något längs vägen, och är inte upprörd om man inte kommer till B, bara man har trevligt längs vägen.
Den som hör till första kategorin kan planera sin utrustning så att kniv inte behövs.
Men att ondogöra sig över att alla inte vill klara sig utan kniv. Eller tom bär med sig en onödigt stor kniv. Är ju närmast rubbat.
/John
 
1. Vedbrist på kalfjället - detta har avhandlats. T.o.m. med bild från Svante Lundgren. Man får bära med sig sitt bränsle från den plats där man kan hitta det, om man ska upp på kalfjället - svårare än så är det inte.
2. Den "rubbade" (?) inställningen (för att citera föregående talare) är väl den som inte ens kan föreställa sig att det finns ett möjligt behov av en större kniv än skalkniv i fjällen, givet ett visst upplägg som inkluderar att man väljer bort fossila bränslen inkl. gas och stugliv. Det finns "rubbade" författare som Svante Lundgren och Lars Fält som varit inne på denna linje.

Det finns olika sätt att förhålla sig till fjällen och vissa sätt innebär kniv, typ F1 eller liknande. I vissa fall även yxa eller en större kniv. Andra "extrema" sätt innebär att man knappt har en packning med sig och springer över fjällen med löparskor och sportdräkt ca. 4-5 mil per dag, och bor i stuga.
 
2. Den "rubbade" (?) inställningen (för att citera föregående talare) är väl den som inte ens kan föreställa sig att det finns ett möjligt behov av en större kniv än skalkniv i fjällen

Eftersom det finns folk som klarar sig med en skalkniv i fjällen så finns det ju uppenbarligen inget explicit behov av en större kniv.

Om det fanns ett behov skulle ju folk inte klara sig med en skalkniv.

Däremot kan man såklart hitta på en massa aktiviteter i fjällen där en kniv behövs. På samma sätt man kan hitta på aktiviteter där det finns behov av annan utrustning, t.ex. gummibåt (om man vill färdas på vattendrag), fiskeutrustning (om man vill fiska) osv.

Men bara för att man vandrar i fjällen måste man inte ha kniv, det går alldeles utmärkt att vandra i fjällen utan ens en skalkniv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.