Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Du menar att man ska ha både såg, kniv, yxa, hyvel, stämjärn, tändstickor, tändare, eldstål, dubbla sovsäckar, dubbla tält osv?

Blir det inte väldigt tungt att släpa på då?

En del saker måste man lämna hemma.

Och då är kniven en av sakerna jag väljer bort, för att det finns (för mig) normalt inget behov av den (eftersom jag planerar och förbereder min färd så att jag inte ska behöva kniven).

Att ta med sig en massa saker för att behovet eventuellt kan uppstå funkar inte, för ska man resonera så kring kniven så måste man som sagt var resonera så kring även den där extra sovsäcken och det extra tältet.
 
👍 okey.

To eatch his own.

Ändå. Att kapa sin arm med en wire såg kräver en kompis. Jag skulle hellre skicka kompisen efter hjälp. Har jag ingen kompis men måste kapa mina arm är det någon form av knipa om man bara har en vajersåg som ju trots allt är ett tvåhandsvektyg.

Bosse
 
Visst, men eftersom vi nu verkar vara i "tänk om"-träsket så:

Vad säger att du ens kommer åt kniven när du behöver den? Eller du sitter fast med bägge händerna?

Eller att både du och kompisen fastnar... Hur många kompisar behöver man ha med sig för att vara säker på att ingen fastnar?

Ska man planera för en situation som uppstår kanske en gång på 100 miljoner så måste man väl planera för alla såna situationer, inte bara vissa?
 
Nja, Peter - nu hårddrar du det hela lite långt...
Det ÄR bra med reserver och alternativlösningar, men det ska inte överdrivas.
Ingen kniv är en för lite när det väl behövs - och flera knivar är nog någon för mycket när de skall bäras.

Inom kärnkraften i Sverige fastnade vi (efter några tidiga byggen med tre) för en redundans på fyra för säkerhetskritisk utrustning/system. Det är att överdriva i normalare applikationer, men om vi återgår till frilufsarområdet: Om man inte kan tillgodoräkna sig en tillräcklig gemensam redundans inom hela gruppen - så återstår bara att säkerställa redundansen själv. Eller att via diversifiering göra redundans överflödig...

Samma sak med gaskanistrar;
har man adaptrarna så är det av underordnad betydelse vilken typ av gaskanister man kommer över när det är behovsdags. ;-)
 
Jag har hellre en liten sax med mig än en kniv.

Ett skapellblad i nödasken väger knappt nånting men fungerar utmärkt om man behöver skära nåt. Och en vajersåg väger betydligt mindre än en kniv men är bättre om man behöver kapa en arm eller nåt för att man fastnat.

Halaj!

En kniv kan göra allt en sax kan. En sax kan göra en bråkdel av vad kniven kan.
Hur tänkte du där?

//T
 
En kniv kan göra allt en sax kan. En sax kan göra en bråkdel av vad kniven kan.
Hur tänkte du där?

Vikt. Saxen är i storlek nagelsax alltså (från en liten fällkniv).

Som jag har frågat flera gånger, varför ska jag ha med mig en kniv när jag inte behöver? Det jag främst använder saxen till är att klippa naglarna.
 
Du menar att man ska ha både såg, kniv, yxa, hyvel, stämjärn, tändstickor, tändare, eldstål, dubbla sovsäckar, dubbla tält osv?

Blir det inte väldigt tungt att släpa på då?

En del saker måste man lämna hemma.

Och då är kniven en av sakerna jag väljer bort, för att det finns (för mig) normalt inget behov av den (eftersom jag planerar och förbereder min färd så att jag inte ska behöva kniven).

Att ta med sig en massa saker för att behovet eventuellt kan uppstå funkar inte, för ska man resonera så kring kniven så måste man som sagt var resonera så kring även den där extra sovsäcken och det extra tältet.

Varför låter du kniven bestämma vart du ska? Varför inte bara ta med en kniv då? Då slipper du planera din färd så du inte behöver kniven. Och eftersom du nu behöver planera din färd för att undvika ha med kniv, så säger du ju själv nu att kniven är ett måste i många fall.
 
Varför låter du kniven bestämma vart du ska? Varför inte bara ta med en kniv då? Då slipper du planera din färd så du inte behöver kniven. Och eftersom du nu behöver planera din färd för att undvika ha med kniv, så säger du ju själv nu att kniven är ett måste i många fall.

Vem har sagt att jag låter kniven styra vart jag ska? Det handlar om vad jag tar med mig för mat och utrustning och planerar vad jag ska göra.

Om jag ser till att inte ha med mig nån mat som behöver skäras så behöver jag inte ha med mig en kniv för att skära mat. Om jag har ett gasolkök så har jag inget behov av att tälja spånor för att starta eld. Om jag struntar i att planera att göra en lägereld eller grilla kort så behöver jag inte fixa ved eller grillpinnar. Och tälja tunna spetsiga grillpinnar tycker jag är värdelös ändå om man ska grilla korv.

Eller menar du att det skulle finnas särskilda miljöer där man har ett behov av kniv? Vilka miljöer skulle det vara i såna fall?
 
När jag är ute i skog och mark eller på fjället har jag givetvis med mig en rejäl kniv. Och dessutom ett rejält multiverktyg.

Jag har i stort sett undantagslöst med mig det som kan tänkas behövas med hänsyn tagen till den aktuella aktiviteten och som är svårt att improvisera när man väl är ute i naturen.

/Birger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.