Vad mellan Vålåstugorna och Helags?

Om ett par dagar ska jag ensamvandra från Vålådalen till Helags och därefter vidare söderut. Jag har läst här i forumet att det finns ett vad mellan Vålåstugorna och Gåsen, men undrar om det även gäller mellan Vålåstugorna och Helags? Hur svårt vad? Är det i så fall bättre att jag går Stensdalen -Gåsen - Helags istället? Jag räds inte den längre sträckningen mellan Vålåstugorna och Helags, men vill inte göra ett svårt vad själv (har lätt packning och inga stavar).

Undrar även om någon vet hur torrt/blött det är i markerna i det området nu och hur vattenflödet ser ut.

Vilken rutt av de båda är trevligast att vandra?
 
Jag har gått sträckan en gång, men det var i slutet på juni och relativt blött som det ofta är den årstiden.
Vadet var då lagom utmanande för mig som är 184 lång, strax över knät. Min kompis på 153 var egentligen för liten. Nu gick allt fint och den här årstiden bör det inte vara några bekymmer, men kanske är det någon som nyss varit där som kan ge uppdaterad information.
Sträckan i övrigt var trevlig och fin, något lång när vi hade ösregn hela dagen.
Trevlig tur !
 
Kort ...

Tack för info! Jag är ganska kort (156) och vill inte vada i över knähögt vatten när jag är själv. Gissar att vattenståndet borde vara lägre så här års. Det har väl regnat en del den senaste tiden, även om prognosen för de kommande dagarna ser fin ut. Någon som har en färsk rapport?
 
Hej
var uppe för ett par veckor sedan och då var det ganska blött och högre vatten än vanligt. Men det ändras fort.

Vålådalen till Vålå stugorna är ok. Skog först och sen platt och kanske lite enahanda. Därifrån till gåsen är det vad om man går nere i dalen längs leden. Gå istället på höjd på östra sidan. Gå tillbaka ett par hundra meter mot vålådalen och sen över en liten ås mot bäcken som kommer ner längs berget. Finare vandring och inga vad.

Vålå stugorna mot helga har vadet över Ljungan. Kan vara trickigt om det har regnat mycket.

Vålådalen stensdalen är skog... men därifrån till gåsen är fint och varierat. Likaså därifrån till helags.

Vålå stugor till helags är fint oxå.

Peter
 
Tack för utförligt svar, Peter! Vet att det har regnat en hel del på sistone, men nu verkar det bli ett par fina dagar. Får sova på saken.
 
Jag gick mellan Vålåstugorna och Gåsen förra veckan. Det regnade en hel del men vadet var ändå inte värre än att man kunde gå över på stenarna med kängor. Stav rekommenderas dock. Vadet är nära sjön och markerat med oranga vinterpinnar.
 
Tidigare har varit en bra över härjångsån på leden mellan vålåstugorna och helags. För ett antal år sedan spolades den bron bort och de följande åren fanns en tillfällig bro som lyftes bort på vintern.

En ny bro skulle byggas, vet inte om den är på plats ännu eller hur det är där. Vadet över ljungan är nog inte några problem så här sent på säsongen
 
Vadet vid lungan sträckan vålostugorna, helags reagerade jag inte över för fem dagar sedan så jag måste jag gått i kängorna. Men ja regnar det mycket innan kan det nog gå över kängskaften.

Gesendet von meinem F3111 mit Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.