Vad krävs för en vinterbestigning av kebne?

Är lite sugen på att bestiga kebnekaise och det är nygrens led vintertid som lockar lite extra. Båda dessa faktorer är ju såna att de ökar svårighetsgraden för bestigningen och brukar därför inte rekommenderas för "mindre erfarna".

Vad betyder det? Vilka är farorna? Är det wow-spelande innerstadsbor som menas eller är det också folk som klarar att övernatta i naturen?

Jag själv har inte så stor erfarenhet av friluftsliv på egen hand men har gjort en någolunda utmanande militärtjänst och håller mig i ganska bra fysisk kondition.

Frågorna nu är
Hur erfaren borde man vara?
Vad behöver jag för kunskaper?
Kan jag läsa mig till det från böcker(tips?) eller måste man gå kurser?
Vad behöver man för utrustning?

Kan komma fler frågor :)

Tacksam för svar
/Cake
 
Nu har jag inte varit på just Keb, men funderar på en tur till påsk. Gjort en del andra toppar.

Med oerfaren menas någon som inte har erfarenheter av vinterfjäll (västra leden) och någon som inte har grundläggande alpinistkunskaper (östra leden). Även om man tänker skidbestiga via västra leden bör man nog ha erfarenheter av vinterfjäll på lägre höjd först. Passa på att göra några uteturer hemmavid nu. Även riktigt kalla blåsiga dagar. Öva att klara dig ute i kyla hela dagen. Du märker ganska snart om du har kläder och kunskaper för en skidbestigning. Testa att gräva ner dig i en snödriva. Öva öva öva.

Men rent allmänt för att ge sig på ett sådant berg utan guide (östra leden):

Utrustning
Fjällskidor, stighudar
glaciärrep, sele, erfaret sällskap, glaciärräddningsutrustning, hjälm, isyxa, stegjärn som passar dina skidskor.
Om vajern är fri, via ferrata utrustning eller minst slingor med karbiner. Annars kunna sätta löpande säkringar med snöankare och isskruvar. Eller ta västra leden upp.
Vindsäck
Spade
Rygga 35-40 l
Bra genomtänkta kläder.
Karta, kompass, solbrillor.

Kunskaper
Glaciärräddning, self arrest med isyxa, gå via ferrata/sätta löpande säkring, kunna göra korrekta bedömningar av risker i vinterfjäll, lavinkunskaper, självkännedom om egna förmågan, mod att vända i tid, kunna navigera, göra nödskydd.
Visst kan man lära sig mycket i böcker och på tuben (finns en hel del matnyttigt), men det sitter inte förrän man övat i verkligheten.

Eller också åker du skidor in till stationen och går guidat upp. Går varje möjlig dag. Utrustning kan hyras och kunniga guider fixar det du inte kan. Kanske blir du så biten att du blir alpinist. Förutom att det är farligt att ge sig på bergsbestigning utan kunskaper, så riskerar du att döda intresset i sin linda om första turen blir ett misslyckande.

Lycka till och hoppas jag inte avskräckt dig från att satsa på målet.
 
Om du inte är erfaren så tror jag det vore klokt att först gå upp med en guide. När väl det är gjort fixar du nog det på egen hand utan problem. Förutsatt att du har rätt pryttlar. De på stationen har koll på när det är väder som tillåter topptur. De kan även sälja på dig dyra pryttlar om du saknar något:)
 
Tack för bra svar!

Om man går med en guide, hur är det då med erfarenhetskrav?

Har ni några packlistor på vad ni skulle/har tagit med vid liknande?

finns det några bra böcker i ämnet? har kollat lite på "The Mountaineering Handbook: Modern Tools and Techniques That Will Take You to the Top" Erfarenheter av den?

Tack!
Cake
 
Läsa kan man ju göra för inspiration, men själva hantverket lär man sig genom att göra (rätt!). När det gäller inspiration: läs någon av alla böcker där det går åt h-e, på Die Eiger, K2 eller någon annanstans. (Hittar inte just nu den senaste jag läste, men det finns många). Det är den typen av läsning som jag har haft mest nytta av.

Skillnaden är förstås enorm, men betänk att två personer omkom i somras på Pallins korridor, ngt norr om Nygrens led, så klättringen i området är definitivt ingen "walk in the park". Tekniskt enkel för det mesta, men inte ofarlig.

Så jag instämmer med övriga, gå med guide om du har råd: annars, börja enkelt och skaffa rutin.
 
Hyfsad kondition är enda kravet om du går med guide.



Enligt stf sida så gäller dess förkunskaper:
Offpistskidåkare, ej höjdrädd, god kondition.

Samt i utrustningsväg
Deltagarna behöver själva ta med sig:
Skalplagg
Funktionsunderställ
Förstärkningsplagg (extra tjock fleece, dunjacka, eller motsvarande)
Mössa
Vantar, gärna två par tunnare fingerhandskar och ett par tjockare
Goggles
Solglasögon
Termos (finns att hyra)
Dagsturssäck, ca 30 l (finns att hyra)
Matsäck (lunchpaket finns att köpa i restaurangen)

All info finns på: http://www.svenskaturistforeningen....Se--Gora/Kebnekaises-Sydtopp-via-Ostra-leden/
 
När det gäller inspiration: läs någon av alla böcker där det går åt h-e, på Die Eiger, K2 eller någon annanstans.

Om du ska läsa om när det går åt h-e, så leta hellre information om när det går åt skogen på klassiska "lätta" berg. Typ Keb, MtBlanc, Elbrus etc.

Den typiska bergsolyckan är trots allt inte en Toni Kurz utan snarare någon som snubblar på stegjärnen i en snösluttning, knyter loss sig ur replaget för att kissa och trampar igenom en glaciärspricka, går för långt ut på en hängdriva etc etc.
 
Den typiska bergsolyckan är trots allt inte en Toni Kurz utan snarare någon som snubblar på stegjärnen i en snösluttning, knyter loss sig ur replaget för att kissa och trampar igenom en glaciärspricka, går för långt ut på en hängdriva etc etc.

Visst. Lapplandsfjällen innebär ju också löst berg, så stenslag/ras, och att man klättrar "fel" är två faktorer. Och detta på tekniskt sett enkel klättring. Vintertid tillkommer lavinfaran.

Nu låter jag som en riktig olyckskorp men jag tänker såhär: Hur många personalpinklätterdagar görs i kebnekaiseområdet per år? 1000? Statistiken på antal allvarliga tillbud måsta vara minst ett/år. Och dom flesta jag har läst/hört om handlar om vettiga personer som kan klättra. Det är alltså riktigt dålig statistik jämfört med mycket annat, tex klippklättring.

Nåväl, ett lästips till: Savage Arena av Joe Tasker.
 
Hej. Sitter i samma tankar och kommer att åka om två veckor, blir nygrens upp skidor ner via västra.

Frågan som står för mig efter att ha kikat en bit på höghöjdskartan är hur nygrens ser ut sista biten och vilka säkringar som krävs, is skruv och eller snö?
 
Tack för bra svar återigen. Har beställt några böcker nu och försökt bli lite mer insatt.

Skalplagg känns som något man borde skaffa sig om man vill börja alls med friluftsliv. Finns dessa bara i 2000+-klassen eller går det att finna bra förstaplagg? Har ni tips?

Kollat lite. Någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.xxl.se/sportklader/herre/jackor/vidda-fjallanorak-1021504
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16914&plats_id=1434
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17049&aktbild=1
http://www.friluft.se/product_info.php?cPath=21_46&products_id=1310
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...