Vad krävs för en vinterbestigning av kebne?

Tack för bra svar återigen. Har beställt några böcker nu och försökt bli lite mer insatt.

Skalplagg känns som något man borde skaffa sig om man vill börja alls med friluftsliv. Finns dessa bara i 2000+-klassen eller går det att finna bra förstaplagg? Har ni tips?

Kollat lite. Någon som har erfarenhet av dessa?

http://www.xxl.se/sportklader/herre/jackor/vidda-fjallanorak-1021504
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16914&plats_id=1434
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17049&aktbild=1
http://www.friluft.se/product_info.php?cPath=21_46&products_id=1310

En vanlig missuppfattning är att man måste springa runt i vattentäta kläder så fort man är utomhus..
Köp en softshelljacka!
Oftast betyyydligt billigare än dom så kallade skalplaggen, och dessutom bättre anpasade för det mesta så länge det inte hällregnar hela dagarna, och då tar man fram en regnjacka som kostar 300 kr på idefixteko, men jag tycker inte regnjacka behövs på vintertur om jag ska vara ärlig, det är inget jag tar med.
Även om dom inte är "vattentäta" så håller dom en rejäl skur ute.

DWR dvs Durable Water Repellant är nått att söka efter och det brukar räcka finfint!
Och kom ihåg att köpa en färgglad jacka så kommer du få fina bilder från turerna! ;)
Samtidigt som man väl kan kalla det mer säkert om man är trygghetsnarkoman..

Jag är supernöjd med min softshell från 8848 Altitude, kostar väl knappt 1500 eller nått sånt, men finns ju även billigare givetvis.
 
Well, specifika frågor om kläder passar nog bäst i klädforumet.

Men svar på din fråga om man måste köpa en jacka för 2000+. Om du tänker dig lite mer avancerad friluftsliv som vinterbestigning av Keb, så ja det åker du på förr eller senare.

Det finns lite olika filosofier om skalplagg. Ett vattentätt skalplagg lär du behöva. Regn, blötsnö och piskande hav. Problemet är att vi svettas och även om ett plagg sägs andas så betyder vattentätare plagg risk för mer svett inifrån. Därför föredrar de flesta en skaljacka till, som är vindtät och andas mer, och därmed inte helt vattentät.
Själv föredrar jag en 3-lagers membranjacka som vattentätt skal (räkna med 4000 men håller i åratal) och kompletterar med en tunn lätt vindskjorta (typ längdställ) för svettiga aktiviteter vid uppehåll. Den väger och fyller nästan inget. Om man är mer frusen av sig kan man köra den kraftigare softshell (dina jackor ovan) och ha en tunnare jacka ovanpå (2-lagers membran, 2000+) som regnskydd. Vad man väljer är individuellt.
En kvalitetsjacka håller i åratal, så även om den är dyr blir det mycket lite per år. Min är 10 år gammal, flitigt använd året runt. Det är 300 per år! Vet du med dig att du kommer använda prylarna är dyr kvalité billigast i längden.
 
Hyfsad kondition är enda kravet om du går med guide.

Ska ni använda guide så rekomenderar jag att ni pratar (telefon eller mejl) med guiden några veckor i förväg där ni berättar om er kondition och era erfarenheter. - Då kan ni ju tillsammans med guiden hitta en lämplig nivå istället för att efter turen inse att "Vi hade nog kunnat gå en längre och svårare/intressantare tur än vi nu gjorde, vi var ju framme strax efter lunch"

Var på en guidad tur uppför Triglavs nordsida (~30 replängder klättring) i somras, o vi fick en riktigt intresant väg upp tack vare god komunikation o planering med den slovenske guiden innan vi åkte ner.
 
Är lite sugen på att bestiga kebnekaise och det är nygrens led vintertid som lockar lite extra. Båda dessa faktorer är ju såna att de ökar svårighetsgraden för bestigningen och brukar därför inte rekommenderas för "mindre erfarna".

Vad betyder det? Vilka är farorna? Är det wow-spelande innerstadsbor som menas eller är det också folk som klarar att övernatta i naturen?

Jag själv har inte så stor erfarenhet av friluftsliv på egen hand men har gjort en någolunda utmanande militärtjänst och håller mig i ganska bra fysisk kondition.

Frågorna nu är
Hur erfaren borde man vara?
Vad behöver jag för kunskaper?
Kan jag läsa mig till det från böcker(tips?) eller måste man gå kurser?
Vad behöver man för utrustning?

Kan komma fler frågor :)

Tacksam för svar
/Cake

Inte för att låta besserwissig men jag vill starkt avråda dig för att som helt novis starta med Nygrens Led (eller ens utföra någon som helst vinterKLÄTTRING norr om polcirkeln) själv.

Jag tolkar "mindre erfaren" som en mindre erfaren alpinist. Alltså en som i grunden ändå har erfarenhet av att klättra mixat vintertid men kanske saknar rutinen av sträng vinter i kombination halvenkla klätterleder (PD+ > AD).

En oerfaren kommer ha svårt att orientera sig på leden överhuvudtaget, eller kanske inte ens hitta insteget. Är det någon med klättererfaranhet som kommer vara med?

Hur hade du t.ex. tänkt att göra om det är hängdrivor vid utsteget? Hur ska du säkra dig? Vad för klätterutrustning kommer ni ha med er om det är lite snö / mer klippa längs leden? Har du klättrat med isyxor förut? Det är sådan kunskap som är basic vid vinterklättring.

Underligt nog är det ingen annan som avrått er så du får ta det för vad det är. Min enkla åsikt!

Klättra lungt!
 
Reflektioner: Skalplagg har jag klarat mig utan i 25 år i fjällen, både vintertid och sommartid. Enda empiriska upplevelsen av skalplagg är att expeditionskamrater gnäller över hur kasst det är med kondens etc och hur fasligt dyra de är. Vintertid har min Didriksons Commuter för 600 spänn klarat sig från Mont Blanc till -27 på Keb och en hel del fuktiga vinternätter i Västsverige. Sommartid funkar min "G1000" från Idefix hur bra som helst.

Det här med guide, det är märkligt att så fort man betalar massa pengar på berget så försvinner nästan alla andra krav på erfarenhet. Har man däremot inte guide krävs en mindre universitetsexamen i 100tals böcker. Min rekommendation är att ta med sig lite sunt förnuft och minst en kamrat på färden som har liknande fysisk kondition som dig.
 
Jag tycker att Cremytos har rätt i huvudsak.
Sen vet jag inte hur mycket erfarenhet av klättring trådstartaren har?

Att vintertid gå Nygrens led är inte det svåraste man kan företa sig - men jag var däruppe i September i år, och hade sällskap med en erfaren fjällklättrare. Själv klättrar jag sedan ett antal år, trad, långtur osv - men sommartid.
Att gå upp på Keb sommartid betyder ju ändå glaciär och inslag av både snö och is - samt att svenska fjäll förstås är relativt lösa.
När vi anlände och hörde oss för om hur det sett ut de senaste dagarna (det hade nämligen snöat), så avråddes vi från både det ena och det andra av guiderna, just p g a det dåliga vädret. Vi bestämde oss då för att gå Nygrens som enklaste alternativ av vad vi funderat på.
När vi väl var på Björlings glaciär så frös vi dock så pass mycket när vi tog en paus, samt konstaterade att vi hade dålig sikt, vi hade vidare nysnö över glaciärsprickorna vid Nygrens, och leden såg rätt vit ut. Jag hade för all del inte tänkt klättra i friktionsskor - men såg inte heller fram emot att fumla runt med tjocka vantar på det som var tänkt som sommarklättring...

Vi ändrade oss därmed och knallade upp Östra leden, som var "stängd" för säsongen av guiderna. Senare öppnade de för att gå upp med små grupper á la vintersäsong.

Att gå upp Nygrens under riktig vinter är förstås en annan sak, men jag skulle inte rekommendera att man gör det på egen hand som första klättererfarenhet. Man vet som regel bäst själv, men om man inte har nånting att relatera till, så finns risken att man ångrar sig på plats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.