Vad kallas det?

Hej alla fiskare!

Jag är dialektolog och undrar över hur sportfiskare kallar en sak på svenska. Ni vet, om man är vid en stor bäck (i södra halvan av vårt land kanske man skulle säga en å) och så är det ett rejält klippblock i bäcken, och så bakom det klippblocket så blir det som en svag vattenvirvel, vad kallar man det? Jag är ju ingen fiskare, men jag har fått för mig att det ofta är en god ide att sänka ner en krok på ett sånt ställe. Det står väl ofta nån uttråkad fisk och vilar där. Men vad har ni för ord för ett sådant ställe i en bäck/å?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips