Vad innebär "klätterförbud"?

Vandrare; sa:
Jag har för mig att någon icke-klättrare gick innaför avspärrningarna i Bispberg. Lokalbefolkningen parkerade in dennes bil samt ringde polisen. Straffet var riktigt höga böter, inget ajabaja.

Om avspärrningen är till för naturskyddet eller om naturen bara används som svepskäl har diskuterats förut...

För att reda ut detta med avspärrningarna. Under häckningsperioden så hänger ornitologerna upp polis-avspärrninsband nedanför klippan och även ovanför, man får alltså inte vistas i närheten klippan överhuvudtaget. Dessa band tas bort i början av juli vanligtvis. Tidigare år har det även funnits en "vaktkur" där ornitologer har setat och vaktat på boplundrare och klättrare under häckningen. Jag känner folk som bor i Klacken (byn vid foten) och vet att klättermotståndet är starkt där.

Här där jag sitter vid datorn så kan jag se berget genom fönstret och det gör ont i själen att inte få röra det.
 
Mezzner; sa:
Vandrare; sa:
...icke-klättrare gick innaför avspärrningarna i Bispberg. Lokalbefolkningen parkerade in dennes bil samt ringde polisen. Straffet var riktigt höga böter...

Så utomordentligt snopet, och olikt ett normalt förlopp vid oaktsam parkering...

De grannarna är inte att leka med.

Hmm... de grannarna kan nog riskera att åka dit för egenmäktigt förfarande den dan som de parkerar in fel person...
Det är alltid bättre att iakta, fotografera eller videobanda än att riskera komma i trångmål själv...
 
Visst har Mezzner rätt i att grannarna borde videofilma eller nåt, istället för att parkera in. Men jag är inte förvånad. Jag har varit i Säter flera gånger på olika typer av möten med markägare, länsstyrelserepresentanter och andra, och med tanke på den ilska och den inställning (rabiat, omedgörlig och stelbent) de hittills uppvisat i de försök till samråds- och samförståndsmöten som varit finns väl ingen större anledning att tro att de skulle plötsligt ha mjuknat och blivit smidiga diplomater nu.
(Ja, jag är också arg. La ner en betydande del av min fritid under fyra års tid på Bispbergärendet - till ingen nytta, tycks det).
 
När jag läser denna tråd så träder någon form av djävul fram i mig. Låt oss säga att man åker ut till berget i fråga, tar med sig en Hummer H2 som bil så man kan köra lite offroad... Sedan besöker man berget (när det inte är häckningssäsong då) och skriker lite kommandon - men man har INGEN utrustning med sig, men självklart en full ryggsäck så att det SER UT som om man har grejjor med sig....

Dvs provosera fram en inparkering, sedan ringer man polisen, video och fotograferar, och efter tre påföljder med egenmöktigt förfarande så bör detta oskick upphöra för dessa personer får vara hur rabiata som helst, men inte ens dom står över lagen...

För övrigt så ifrågasätter jag användandet av polismarkeringarna av ornitologerna - det torde vara egenmäktigt förfarande och synnerligen icke tillåtet.

Är det så enkelt att det bor en polischef och en hög dommare i detta område och att de med glatt självförtroende går våld på lagtexten för sitt egna höga nöjes skull ???
 
larhed; sa:
Är det så enkelt att det bor en polischef och en hög dommare i detta område och att de med glatt självförtroende går våld på lagtexten för sitt egna höga nöjes skull ???

Ja, inte vet jag, men det är ju i vilket fall ingen långsökt tanke. Jag har också haft sådana funderingar/tankar/fantasier.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.