Vad innebär "klätterförbud"?

Rent juridiskt alltså?

Nu har jag inga som helt planer på att testa detta i praktiken, men anta att jag skulle bege mig till exempelvis bispberg och trotsa förbudet.

Exakt när bryter jag mot lagen? och vilken lag?

Sker lagbrottet när jag beträder klippan? Eller när lutningen överstiger någon viss vinkel?
Eller "klättrar" jag bara om jag verkar utrustad för det? Om jag vandrar förbi, och "råkar ta vägen över klippan" är jag då en lagbrytare?

Rent hypotetiskt, alltså. Om någon skulle agera rättshaverist, och vägra betala några böter, toköverklaga alla domslut och kalla det för "brant vandring" (Det är ju inte förbjudet att vandra...)
 
Nånstans är väl förbudet formaliserat; är det reservat finns det ju särskilda restriktioner om hur man inte får göra.

Jag kan dock inte vidare lagrum och straffskala, men misstänker att det innebär straff som gör att det inte är värt försöket i det här fallet. Det kommer förstås att uppmärksammas på ett negativt sätt dessutom.
 
Som sagt var, jag tänker verkligen inte försöka.

Jag är bara nyfiken på vad det egenligen är som är förbjudet. Vad är "klättring" i lagens mening?
 
Klättring är nog inte ett särskilt juridiskt begrepp, varför restriktioner brukar referera till utrustningen, eller rätt och slätt ange att man inte får vistas på klippan.

Utrutsningshänvisningarna brukar vara så som man kan tänka sig när de formulerats av icke klättrare. (Tyvärr är det väl ibland samma nivå på beslutunderlaget.)
 
Vilken lag??

Vad gäller just Bispberget så verkar anledningen vara att man vill skydda djur o växter:
"Sedan april 1996 gäller totalt klätterförbud på Bispbergs klack, genom det naturreservat som då trädde i kraft. Reservatsreglerna lämnade en öppning genom att "...klätterförbud råder... tills en sakkunnig utredning kan visa att klättring kan ske utan att flora och fauna skadas"." http://dalaklatter.org/modules.php?name=News&file=article&sid=121

Men frågan du ställer är just vilken lag du bryter emot! Om det är förbud enligt miljöbalken eller brottsbalken osv. Miljöbalken ger åklagare möjlighet att åtala dig för miljöbrott, nedskräpning etc. Enligt brottsbalken så blir det väl olaga intrång eller skadegörelse. Mig veterligen finns inget såsom "olaga bergsbestigning"...
 
När jag läser detta tänker jag som så här (också helt hyptetiskt, tänkter inte heller prova): Om jag nu var en turistande klättrare som aldrig varit i Sverige förut. Och så åker jag runt med en gammal förare som jag har lånat av någon som var i Sverige för x antal år sedan. Helt ovetande om ett senare klätterförbud sätter jag alltså igång att klättra på en klippa där förbud i dag råder. Vad händer om någon kommer på mig?
 
Det faktum att man inte visste att det var förbjudet lär påverka väldigt lite. Det finns ju som regel inga gränser för vad man faktist är skyldig att känna till.

I slutänden skulle det kunna ha betydelse, när påföljd ska bestämmas, det är trots allt människor med i leken. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det p g a det "kända caset" skulle kunna bli strängaste straff istället...

Var straffskalan ligger och vilka lagrum som kan gälla är dock en fråga för jurister...?
 
Visst, man måste ju först fastna i garnen, men även om jag inte varit vid Bispberg låter det ju som om grannarna skulle kunna göra en insats för rättsväsendet.
 
Rent juridiskt (i exemplet Bispberg) borde svaret vara något i stil med:

Att klättra på Bispbergs klack är ett brott mot de av Länstyrelsen Dalarnas Län, med stöd av § 10 naturvårdslagen, utfärdade föreskriften för naturreservatet Bispbergs Klack. Områden inom vilka det är förbjudet att klättra är markerade på till föreskrifterna bifogad karta. Brott mot föreskrifter utfärdade med stöd av 10 § naturvårdslagen kan enligt 37 § 1 st. 1 p. samma lag staffas med böter eller fängelse i sex månader om brottet var uppsåtligt eller oaktsamt. Anses brottet som grovt kan det bli upp till 2 års fängelse (37 § 2 st.). Det finns även liknande regler med samma straffskala i 29 kap. Miljöbalken.

Att komma runt förbudet med hänvisning till att det rör sig om "brant vandring" eller dylikt tror jag är tveksamt. Om saken drivs till sin spets har jag svårt att tänka mig att en domstol, som lär vara måttligt klätterintresserad, skulle godta dylika hårklyverier, speciellt om klätterutrustning har används.
Men kör lite frisolo och se vad som händer :).

Mezzner har rätt i att man i princip inte har någon hjälp av argumentet "jag visste inte att.."

I praktiken kan det nog ofta resultera i en tillrättavisning tills myndigheterna tröttnar.
 
Jag har för mig att någon icke-klättrare gick innaför avspärrningarna i Bispberg. Lokalbefolkningen parkerade in dennes bil samt ringde polisen. Straffet var riktigt höga böter, inget ajabaja.

Om avspärrningen är till för naturskyddet eller om naturen bara används som svepskäl har diskuterats förut...
 
Vandrare; sa:
...icke-klättrare gick innaför avspärrningarna i Bispberg. Lokalbefolkningen parkerade in dennes bil samt ringde polisen. Straffet var riktigt höga böter...

Så utomordentligt snopet, och olikt ett normalt förlopp vid oaktsam parkering...

De grannarna är inte att leka med.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.