Tillfälligt klätterförbud på Grönbrinksberget

Bengt Axelsson, markägare vid Grönbrinksberget utanför Stockholm, hälsar att det är älgjakt i området den här veckan. Därmed råder absolut klätterstopp på Grönbrinksberget till och med söndag 20:e oktober.
Det sitter skyltar i området som informerar om jakten, men det har redan visat sig att klättrare har ignorerat detta. Det är INTE ok!
Respektera älgjakten och det tillfälliga klätterförbudet och sprid denna information vidare till andra klättrare!
 
Hm!

Jag tycker i och för sig inte att man, av olika anledningar, skall klättra på Grönbrinksberget under älgjakten, i synnerhet som det bara handlar om två helger. Däremot så är jag lite allergisk mot formuleringen "klätterförbud". Går det att få till ett tillfälligt sådant? Det råder ju inget allmänt förbud att röra sig i skog och mark under älgjakten så varför skall just klättring kunna förbjudas?
 
Från naturvårdsverket:

"I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Att nyttja naturen på vanligt sätt för rekreation till exempel för svamp- eller bärplockning räknas dock inte som störande.

Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vara i skogen, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa hänsyn till jägarna."

Har man satt upp skyltar kanske det kan tolkas som att man med flit stör och inte visar hänsyn, även om inget förbud kan genomföras. Men från ett accessynpunkt är det knappast ett smart agerande.
 
Hm!

Jag tycker i och för sig inte att man, av olika anledningar, skall klättra på Grönbrinksberget under älgjakten, i synnerhet som det bara handlar om två helger. Däremot så är jag lite allergisk mot formuleringen "klätterförbud". Går det att få till ett tillfälligt sådant? Det råder ju inget allmänt förbud att röra sig i skog och mark under älgjakten så varför skall just klättring kunna förbjudas?

Jag stör mig oxå på den något egenmäktiga avvecklingen av mina möjligheter till friluftsliv bara för att gubbarna och kärringarna ska ut och döda djur. Men som sagt det är väl bara att bita ihop. Man ska inte glömma vilka som bestämmer i det här landet (hint: de är inte militanta veganer).
 
Jag stör mig oxå på den något egenmäktiga avvecklingen av mina möjligheter till friluftsliv bara för att gubbarna och kärringarna ska ut och döda djur. Men som sagt det är väl bara att bita ihop. Man ska inte glömma vilka som bestämmer i det här landet (hint: de är inte militanta veganer).

Med tanke på att de låter oss använda Grönbrinksklippan inklusive parkeringen övriga 50 veckor om året så klättrar jag gärna på annat håll de här veckorna. Kalla det egenmäktig avveckling av allemansrätten eller hellre en gnutta respekt för den som faktiskt äger marken.


Sen undrar den nyfikne om de sätter ut skyttarna uppe på berget för jakt ner mot åkern eller om de bara vill ha lugn i hela området under jakten.
 
Jag stör mig oxå på den något egenmäktiga avvecklingen av mina möjligheter till friluftsliv bara för att gubbarna och kärringarna ska ut och döda djur. Men som sagt det är väl bara att bita ihop. Man ska inte glömma vilka som bestämmer i det här landet (hint: de är inte militanta veganer).

Tror du på på det där själv?
 
Hm!

Jag tycker i och för sig inte att man, av olika anledningar, skall klättra på Grönbrinksberget under älgjakten, i synnerhet som det bara handlar om två helger. Däremot så är jag lite allergisk mot formuleringen "klätterförbud". Går det att få till ett tillfälligt sådant? Det råder ju inget allmänt förbud att röra sig i skog och mark under älgjakten så varför skall just klättring kunna förbjudas?

Jo jag stör mig också på formuleringen.

I fallet Grönbrink tycker jag bara det är vanligt hyfs att visa samma respekt för andras fritidsintressen som jag förväntar mig jämtemot mitt.
 
Ja, det är lätt att man lite för lättvindigt slänger sig med förbudstermen emellanåt. Det är mycket riktigt så som det påpekas att det inte råder ett formellt förbud mot just klättring i området. Klätterförbundet, klätterklubbarna eller markägaren kan inte utverka ett klätterförbud i det här fallet. Jag har bytt ut formuleringen på förbundets hemsida till "tillfälligt klätterstopp", som är den term vi brukar använda vid den här typen av situationer, där klättersamfundet i samarbete med markägare och närboende enas om ett tillfälligt avbrott från klättringen.
Oavsett ordalydelsen så bör det för klättrare betyda samma sak, dvs ingen klättring på Grönbrink (eller Solvik, eller andra klippor inom älgjaktsområden) den här veckan.
 
Nu vet jag inte vem som formulerat just detta med klätterförbud, från början i det här ärendet. Kanske bara någon (klättrare?) som tyckt det varit enkelt att vara krasst tydlig. Någon med en mindre dogmatisk hållning till allemansrätten än vi andra.
Strunt i det.
Om man ser till sakfrågan så får man som markägare inte avlysa hela sin mark eller stora områden. Inte ens vid jakt.
Vad jag faktiskt kan tänka mig att man får göra är att avgränsa ett specifikt pass och skjutområde. Sen är det ingen skillnad på klättrare och bärplockare. Men faktiskt skulle jag kunna tänka mig att man i sin vistelse på annans mark måste uppträda så att det inte är till skada för ägaren. Under älgjakten kunde detta specifikt innebära att det inte är tillåtet att ropa klätterkommandon som den värsta drevkarl.
(Jag tycker f ö att det alltid är olämpligt att på topprep på Clark Kent utbrista i: TA HEM FÖR BÖVELEN - DIN JÄVLA SLÖFOCK! Åtminstone om det kan höras ända bortemot Vårdberget. Jag nämner detta på förekommen anledning även om jag hade förmånen att inte vara i någon ände av repet. Men ta det inte personligt, du som ev kommer ihåg det.)

Så klättrare bör ändå inse sin särställning som potentiella jaktsabotörer.
Annars tycker jag väl att man som markägare inte vårdslöst bör svänga sig med diverse förbudsord. Och som klättrare tycker jag att man bör komma ihåg att välja sina krig.

Edit. Nu ser jag att Jonas i praktiken dödat den möjlighet som fanns till upphetsning i frågan...
 
Tror du på på det där själv?

Ja, eftersom mitt inlägg beskriver mina känslor. Vad gäller etisk hållning bland personal i regering, riksdag, naturvårdsverk, länsstyrelse och polis, så tror jag också på vad jag skriver.

Vad gäller sakfrågan så tycker jag att det är självklart att bete mig respektfullt mot andra i naturen. För mig innebär det inte att jag ska behöva låta bli att gå ut och plocka svamp eller klättra. Ett "jakt pågår, vänligen visa hänsyn och klä dig i glada färger" känns så mycket bättre än "detta är min mark, här får du inte va". Nu hoppas jag att det är den senare inställningen markägaren faktiskt har.
 
Det gläder mig att det inte är möjligt att inrätta ens ett tillfälligt förbud för just klättring jämfört med andra former av uteliv i naturen.
Att det av hänsyn, goodwill och egen säkerhet är lämpligt att hålla sig borta från Grönbrinksberget ett par helger är något helt annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Klätterförbud Kullaberg Klättring allmänt 4
GustavOh Vad innebär "klätterförbud"? Klättring allmänt 18
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...