Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj?

Någon som klättrat i alperna och vet lite hur det kan se ut olika årstider. Jag undrar vad man kan förvänta sig för typ av klättring i chamonix månadsskiftet april/maj? Finns det klippa och is eller är det bara snöklättring och mixat som gäller?

Överväger att åka dit, men jag hittar inte så mycket beskrivet kring den årstiden.. förstår att vädret kan vara ostabilare än sommaren..
 
Inga tips där. Ser ut som att det blir pyreneerna istället. Någon som har tips på fina turer vid den tiden som inkluderar toppar och har svårighet PD-D?

Rekommendera guideböcker för toppar? Och guideböcker för trad i dal?
 
Det finns alla möjliga turer i Chamonix under den perioden, beroende på höjden, exponerringen, vädret osv. Aiguilles Rouges på Brevent-sidan är sydexponerade och låga, där bör klippan vara torr. Även ett antal högre turer, t.ex. sydsidan på Midi, om vädret är soligt. Dessutom finns det fina multipitcher på lägre höjd i Vallorcine, t.ex. I Pyreneerna har jag varit i Ordesa Nationalparken på den spanska sidan, det är inte så högt och säkert klätterbart under våren.
 
Ha! Det är ju sant, jag har klättrat klippa på Aiguilles ruges i Mars/April. Även multipitch nere i dalen, kommer inte ihåg var, men vi var 2 replag och det andra klättrade "Punks not dead"...
Sydsidan på Aiguille du midi är garanterat klätterbar. Men du lär också kunna klättra en del snö o is, iallafall i April (Goulotte Chere är ju för det mesta klätterbar nästan hela sommaren t ex).
Det enda är om det är ont om folk att klättra med vid den tiden. Det finns ju alltid 'the locals" men om det är mycket inresta klättrare mot slutet av April/Maj har jag ingen aning om.

Det finns alla möjliga turer i Chamonix under den perioden, beroende på höjden, exponerringen, vädret osv. Aiguilles Rouges på Brevent-sidan är sydexponerade och låga, där bör klippan vara torr. Även ett antal högre turer, t.ex. sydsidan på Midi, om vädret är soligt. Dessutom finns det fina multipitcher på lägre höjd i Vallorcine, t.ex. I Pyreneerna har jag varit i Ordesa Nationalparken på den spanska sidan, det är inte så högt och säkert klätterbart under våren.
 
Inga tips där. Ser ut som att det blir pyreneerna istället. Någon som har tips på fina turer vid den tiden som inkluderar toppar och har svårighet PD-D?

Rekommendera guideböcker för toppar? Och guideböcker för trad i dal?

Bessiberris är en god tur. Gillar även Maladeta massivet och det ligger inom spannet du angav...
 
Tack för tips. Maladeta ser ut att ha mycket kul. Får se när guideböckerna kommer om det finns linjer som inte kräver skidor/snöskor vid den årstiden.
 
Någon som kan tipsa om någon klättertur/topp med kort approach från bilen, som avklaras på en dag, som kan rekommenderas att starta med samma dag som vi kör från Barcelona? Så att vi inte behöver spendera första dagen med approach och logistik.
 
Tackar för tipset med bessiberi! Otroligt fint här och finns väldigt mkt olika typer av klättring, med kort approach. Köpte föraren "Roca valiente en los Pirineos Cavallers" som man kan förstå det mesta av via bilderna. Tyvärr har det regnat de två dagarna vi varit här. Men ska bli finare i veckan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...