• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad heter det jag gjorde?

Det är nog lite mer åt "Weekend Warrior" hållet...:)


peter

Weekend warrior -- på något sätt får det mig att associera till filmen SOS med Pelle Åberg där en familj ligger under köksbordet för att "få ruffkänsla" :) :)

Men att tälta i trädgården brukar vara jättekul för barn innan man kan tälta vidare.

Jag tycker betaltälta var ett bra ord, först blev jag konfunderad, får man betala för att tälta??
 
Weekend warrior -- på något sätt får det mig att associera till filmen SOS med Pelle Åberg där en familj ligger under köksbordet för att "få ruffkänsla" :) :)

Urtypen för "söndagsseglare"! :)

-Pappa, varför använder vi bara motorn och inte seglen?
-Vi tar det litet lugnt i början, mamma gillar inte när det lutar.
 
Litet nedsättande beskrivning på ett ickeproffs som tror att hän är tuff.

Alltså, jag måste fråga. Skrev du hän medvetet som ett genusneutralt pronomen för han/hon? Jag är själv positiv till detta pronomen, fast kanske med stavningen hen. I objektsform skulle det då bli hennom. Hän skulle förvisso bli ett direktlån från finskan. :)

Mvh /Joel
 
Alltså, jag måste fråga. Skrev du hän medvetet som ett genusneutralt pronomen för han/hon? Jag är själv positiv till detta pronomen, fast kanske med stavningen hen. I objektsform skulle det då bli hennom. Hän skulle förvisso bli ett direktlån från finskan. :)

Mvh /Joel

:) Ja, det var medvetet. Jag funderade faktiskt på om jag skulle stava det hen eller hän, men valde att låna det finska uttrycket. Skulle inte hänom funka som en försvenskad böjningsform?

Fast om jag tänker efter kanske folk oftare stavar det "hen" på svenska. Är det inarbetat så fortsätter jag så. :)
 
[...]
i tält men på campingplatser
[...]


Känner igen problematiken från sommarens fjällvandring, då vi oftast tältade på fjällstugornas tältplatser, och betalade en avgift för tillgång till kök och faciliteter.

Betaltälta är nog ett bra ord, som redan föreslagits. Annars skulle ju "fintälta" kunna fungera. Motsatsen skulle då vara "fultälta", vilket skulle kunna innebära att tälta på förbjuden plats, t.ex. naturreservat eller liknande.
 
flera ord...

Efter sommarens cykeltur genom Sverige där majoriteten av övernattningarna skedde i tält men på campingplatser, så har jag känt att det finns en lucka i vårt gemensamma friluftslingo. En vanlig vanlig följdfråga är hur man bodde under cyklingen. Att förklara det är väl i sig inget problem (i tält men på campingplats), men jag tycker ändå att det saknas bra, preciserande terminologi för olika typer av boendeformer inom friluftslivet.

Jag kan inte bara svara att jag campade, för det kan ju innebära allt från skogen till campingplats, och boendet kan ske i tält såväl som i husbil. Camping känns överhuvudtaget lite malplacerat. Förvisso kan jag välja att precisera mig som fricamping om jag därmed vill poängtera att det inte rör sig om en campingplats, utan ute i det fria. Men på något sätt tycker jag att det låter som en lite mer bohemisk variant av camping. Att jag tältade är väl en vanligt förekommande term, men termen avslöjar ju inte om det skedde i det fria eller på en camping. Lägerliv markerar väl att det inte rör sig om en campingplats men det blir lite för mycket av överlevnad/ bushcraft över det hela. Efter att ha funderat på det så kanske ett begrepp som fritältning skulle kunna fungera för det tänkta sammanhanget. Det framgår att man tältar och man markerar att det skedde ute i det fria.

Jag vet, jag vet... Det kan synas trivialt, men kan man diskutera knivar motsvarande hundratals spaltmeter, så varför skulle man inte kunna fundera lite på vår gemensamma begreppsvärld. ;)

Presentera gärna de luckor ni har hittat inom friluftslingot och kom gärna med förslag på ord.

Mvh /Joel


Duger inte "tälta på campingplats" - visst är det flera ord men beskriver väl det det du gjorde.

/Patrik,
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.