• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad heter det jag gjorde?

För att kunna hjälpa dig Polarnatt så skulle jag önska lite mer bakgrund till din fråga:
1. Varför är det viktigt för dig att tydliggöra att du betalat för tältandet?
2. Om vi hade betalvägar i Sverige, skulle det vara viktigt att berätta att du betalade för att cykla?
3. Räcker termen "cykla" till för att berätta hur du färdades, annars kanske du mtb;ade eller rejsade beroende på cykelmodell?

Förvisso kan jag välja att precisera mig som fricamping om jag därmed vill poängtera att det inte rör sig om en campingplats, utan ute i det fria.
Fricamping kallar husvagnsfolket det när man övernattar utanför camping men en fricamping kan även vara en camping som inte är ansluten till Campingägarnas riksförbund. Förvirringen är som du ser total.

Jag som lite av en anarkist skulle förmodligen säga att jag tältade, baserat på att jag faktiskt sovit i ett tält, om det sedan är någon som tycker att det är för folkligt och enkelt så skulle jag försvara mig med att jag faktiskt betalat för det. Skulle det inte räcka med det så skulle jag söka mig till annat sällskap.

Som du förstår så måste du försöka sätta ord på vad som gör det här till ett problem för just dig sedan måste du försöka lösa det grundläggande problemet.
 
För att kunna hjälpa dig Polarnatt så skulle jag önska lite mer bakgrund till din fråga:
1. Varför är det viktigt för dig att tydliggöra att du betalat för tältandet?
2. Om vi hade betalvägar i Sverige, skulle det vara viktigt att berätta att du betalade för att cykla?
3. Räcker termen "cykla" till för att berätta hur du färdades, annars kanske du mtb;ade eller rejsade beroende på cykelmodell?


Fricamping kallar husvagnsfolket det när man övernattar utanför camping men en fricamping kan även vara en camping som inte är ansluten till Campingägarnas riksförbund. Förvirringen är som du ser total.

Jag som lite av en anarkist skulle förmodligen säga att jag tältade, baserat på att jag faktiskt sovit i ett tält, om det sedan är någon som tycker att det är för folkligt och enkelt så skulle jag försvara mig med att jag faktiskt betalat för det. Skulle det inte räcka med det så skulle jag söka mig till annat sällskap.

Som du förstår så måste du försöka sätta ord på vad som gör det här till ett problem för just dig sedan måste du försöka lösa det grundläggande problemet.

1. Tja, så länge som det förekommer krig, svält, miljökatastrofer, våld i hemmet osv. så är väl inte min fråga nåt stort problem. Dock ville jag diskutera detta med terminologin, och om man tycker det är onödigt, så behöver man ju inte lägga ned någon energi på det.
2. Jag vet inte om jag tycker att det är jämförbart.
3. Jag antar att behovet av preciseringar varierar beroende på situation och vem man pratar med.

Jag förstår inte vad det är för grundläggande problem jag behöver lösa.

Mvh /Joel
 
1. Tja, så länge som det förekommer krig, svält, miljökatastrofer, våld i hemmet osv. så är väl inte min fråga nåt stort problem. Dock ville jag diskutera detta med terminologin, och om man tycker det är onödigt, så behöver man ju inte lägga ned någon energi på det.
Mvh /Joel

Det jag var ute efter är var behovet ligger att ha ett ord som beskriver att tälta inne på en campingplats respektive att tälta på resten av jordklotet. Är det i så fall lika viktigt att skapa en term för när man tältar i anslutning till en fjällstation och betalar serviceavgift, respektive inte betalar?
Det känns helt enkelt som om behovet av terminologi kanske symboliserar något annat.
 
Jag vet inte riktigt vad du tänker på, så du får gärna berätta vad du tror att det skulle kunna vara för något.

Mvh /Joel

Alla människor har ett behov av att skapa ordning och reda i sin omvärld, precis som med alla behov så skiljer sig styrkan mellan olika individer.

Organisation: Det Piaget menade med att vi har en medfödd tendens till organisation innebär att vi har ett behov att organisera våra erfarenheter och upplevelser så att det blir ordning och reda på den omvärld som från början ter sig kaotisk. Människan utvecklas alltså från kaos till ordning. Vi har ett stort behov att benämna och klassificera våra upplevelser och erfarenheter så att vi kan få dem på rätt plats i vår tankevärld.

Ingenting konstigt eller ovanligt med andra ord. Själv har jag ett behov av att inom en snar framtid nå upp till 500 inlägg så jag kommer att ha åsikter i många ämnen ett tag:)
Det är självklart roligare med dialog än monolog så jag ställer ibland lite frågor för att få till ett samtal. Hoppas att du inte tog illa upp.
 
Ingenting konstigt eller ovanligt med andra ord. Själv har jag ett behov av att inom en snar framtid nå upp till 500 inlägg så jag kommer att ha åsikter i många ämnen ett tag:)
Det är självklart roligare med dialog än monolog så jag ställer ibland lite frågor för att få till ett samtal. Hoppas att du inte tog illa upp.


Det är lugnt. Själv har jag en bit upp till fyrsiffrigt, så jag är absolut för dialog :)

Mvh /Joel
 
Det ska heta "jag har campat"

Sen hur du campat är något du får förklara om någon vill höra.

Sorry Peter, jag håller inte alls med. För att undvika missförstånd så måste jag hävda att rätt term är tältat. I tältsammanhang så tycker jag att vi ska använda svenska termer och inga försvenskade engelska förkortningar. Vi har i en tidigare tråd avhandlat camp och camping som ett fenomen i ett sammanhang som inte direkt har med utsidan att göra. Om man inte sitter i en garderob och "smygcampar" förstås.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Camp

Om man nu mot förmodan har tältat i en walkincloset i ett rosa tält med spetsgardiner som myggnät så kan jag hålla med om att man har campat i ordets totala betydelse i alla sammanhang, annars har man bara tältat.
 
Sorry Peter, jag håller inte alls med. För att undvika missförstånd så måste jag hävda att rätt term är tältat. I tältsammanhang så tycker jag att vi ska använda svenska termer och inga försvenskade engelska förkortningar. Vi har i en tidigare tråd avhandlat camp och camping som ett fenomen i ett sammanhang som inte direkt har med utsidan att göra. Om man inte sitter i en garderob och "smygcampar" förstås.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Camp

Om man nu mot förmodan har tältat i en walkincloset i ett rosa tält med spetsgardiner som myggnät så kan jag hålla med om att man har campat i ordets totala betydelse i alla sammanhang, annars har man bara tältat.

Campa är ett svenskt ord sedan länge, språket är levande,dynamiskt, inte statiskt enbart "svenskt".

Trottoar, portmonnä, refug,display,suicid...
 
Klart vi behöver förtydligande ord... betaltälta är ju klockrent.

Tänkte på det nu när jag var i Jotunheimen och deras ord för när man behöver ta i med händerna i branta partier... "Klyvning", man fattar direkt vad som menas... hittar inget liknande svenskt ord... eller finns det?

Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.