Vad har ni på fötterna när ni vadar?

Det är min nästa fråga. Själv har jag provat med Tevasandalerna, men jag tycker att det blir för kallt. Jag brukar ta av mig sockorna, ta ur sulan ur kängorna och sen vada barfota i kängorna.

Hur gör ni?
 
Det är min nästa fråga. Själv har jag provat med Tevasandalerna, men jag tycker att det blir för kallt. Jag brukar ta av mig sockorna, ta ur sulan ur kängorna och sen vada barfota i kängorna.

Hur gör ni?

Foppatofflor (förvisso lika kallt men bättre än sandaler).

Tyckte själv att det lät som ett skämt när jag blev tipsad om det - men dessa är oslagbara. Torkar fort, skyddar tårna, har en hälrem som gör att de sitter bra på foten under vadningen.

Skaffa ett par våtdräktsockor och dra foppatofflorna utanpå så fryser du mindre.

Mats
 
Merrell-sandaler, vadarstövlar, eller när jag varit dyngblöt, ut och in, så gick jag i vandrar kängorna. Så det varierar efter förutsättningar!
 
Har jag mina Lundhags kängor så vadar jag oftast i kängorna precis som MalinSa, skalkängor torkar väldigt snabbt även om man badar med dom.

Ibland använder jag ett par surf-skor som vad- och lägerskor. De är som mockasiner i neopren med extra kladdigt gummi.
 
Kängor, regnbyxor och två spännremmar tycker jag är bra. Drar åt så mycket jag orkar ovanför vristen. Om regnbyxorna är hela och kängorna välsmorda behålls fötterna torra och varma under måttligt långa vad, samtidigt som en får bra grepp på botten med kängorna.

Har funderat på att göra något enkelt mellanlägg av neopren för att få ändå bättre tätning mellan regnbyxor och kängskaft, men detta är hittills oprövat.

Sandaler typ teva kan också gå bra, men blir gärna kallt och lite sladdrigt tycker jag.
 
Jag vandrar i ett par låga vandringsskor av märket Salomon eller Merrell, 9 hg paret (jag vill ha rätt kraftig sula). Jag byter inte vid vad eller stengång.
 
Glidskydd under axelremmarna!

Jag vadar i snorkel/badskor med nopprig glidfri sula. Kanonbra. Funkar som lägerskor också.

Vill också tipsa om min "uppfinning" för att förhindra att ryggsäcken slänger o dänger under vadet när en knäppt upp höftbältet enligt konstens alla vadarregler. ( Särskilt halkigt när en har regnjacka el dyl på sig.)

Ta ett par diskhandskar och klipp av dem så nära "handen" som möjligt. Släng hand-delen och använd handlovsdelen av handskarna som mellanlägg mellan axelrem och axel. Suveränt enkelt och mindre vingligt.
 
På klassiskt vis så vadar jag i yllestrumpor (Försvarets gamla gråa med filtsula, ett av två par som hängt med sedan värnplikten). Dock vadar jag sällan långt eller avancerat, ska sägas.

Barfota i skalkängor låter förvisso mer begåvat, får jag erkänna. Ska testa det i sommar!
 
Är det för tungt att släpa på ett par gympaskor enbart för att vada i? Det gjorde jag förra sommaren i Sarek och var mycket säkrare än foppaskor. Men tror ni det räcker med foppaskor på padjelantaleden i år? Har läst att det är en del vad man måste göra.
 
Jag vandrar i ett par låga vandringsskor av märket Salomon eller Merrell, 9 hg paret (jag vill ha rätt kraftig sula). Jag byter inte vid vad eller stengång.

jag hade ett par salomon ultra mid på senaste vandringen, använde dom vid ett vad där dom blev blöta. sedan förblev dom blöta resten av vandringen, som ett akvarium ungefär. nästa gång blir det mina lundhags
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
lantz Storleken har betydelse Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.