Vad har ni på er för att inte bli blöta

Troligen är detta är ett olösligt problem men jag försöker ändå ställa frågan.
Vad har ni på er för att inte bli blöta?
På sommaren när det är varm och gott spelar det ju inte så stor roll att t-tröjan och badbyxorna blir lite blöta men så fort jag tar på mej min dyra fina paddeljacka blir allt jag har under plaskblött trotts gortex som skall ”andas”. Ännu värre blir det när det blir dags för torrdräkten. Efter en timmas paddling är understället genomblött och så fort jag kliver ur kajaken börjar jag frysa. Det känns som att gortexen i jackan eller torrdräkten inte har så stor betydelse när man sitter instängd i en kajak. Med kapellet upp till armhålorna och en flytväst ovanpå är det bara ärmarna som kan andas. Funderar på att skippa flytvästen när jag har torrdräkt och se om det blir någon skillnad.
 
Jag känner definitivt igen mig i din beskrivning. Med en torrdräkt är jag långt ifrån torr efter en timmes paddling. Trots det kommer jag att fortsätta ha både torrdräkt och flytväst.
När jag går iland så här års drar jag på en gammal dunjacka utanpå torrdräkten för att hålla värmen.
 
Jag paddlar lugnare med torrdräkten när jag inte vill bli för svettig. Blir alltid fuktigt runt magen oavsett vilket - det ser kapellet och flytvästen till.

Sen har jag en mindre väst också, Stohlquist Rocker som inte täcker så mycket av överkroppen.

Nuförtiden använder jag oftare ett mikrofleeceunderställ än ett tunnare om det inte är för varmt. Upplevs inte särskilt mycket varmare men mer volym som transpirationen kan spridas ut på, dvs det känns torrare inne i dräkten. Mikrofleece torkar snabbare än merinoull också.
 
Välbekant problem - att kalla GoreTex mfl. "andningsbara" är egentligen ett stort skämt (inte bara när man paddlar).

Det som i mitt tycke hjälper lite är att ha flytvästen under paddeljackan. Det blir lite luftigare på det viset.
 
Skulle vara intressant att höra hur de två som lagt ut den fina filmen här på forumet om paddling på Grönland löste detta problemet. Att ta på sig det blöta understället dag två efter en natt i tältet känns ganska tufft.
 
det är svår temp nu så här års för man blir fortfarande lätt för varm. på sommarn å hösten kör jag kortbrallor och t-shir,t eller cykeltröja om man ska köra på så man blir varm. gärna litet kapell som bara täcker främre delen av sittbrunnen, om det inte är för mkt vågor. det kapellet har jag alltid så fort vädret tillåter, utom på vintern. paddeljackan skiter jag i om det inte stänker för mycket. det blir luftigare utan.
det är enklare på vintern när det är kallt. har man kajaken islolerad med liggunderlag, vilket även är skönt vår och höst, så blir det mkt varmare å torrare ombord. då är det bara att anpassa farten efter kroppstempen, dvs så man håller sej lagom varm. kör man i vågor och håller på då blir man ju genomsvettig under alla årstider. men tar man en lugn tur på några timmar så känns det som att det funkar hyggligt att anpassa farten efter kroppstemp, så man är torr när man kommer iland.
har snapdragon neoprenkapell med andastub. det funkar rätt bra.
när det är kallt kör jag bara vanliga landkläder, typ långkallingar å brallor, raggsockor, 1 eller 2 fleccetröjor beroende på utetemp, å paddeljacka å mössa. på vintern när jag kommer iland så byter jag bara jacka och är torr när jag sätter mej i bilen å kör hemåt. men som sagt så får man ju ta det lugnt å anpassa fatern efter kroppstempen för att hålla sej torr. flytväst har jag aldrig. jag är tillräckligt fet utan, så jag kan bara inte paddla med flytväst. stört å tjockt å fruktansvärt varmt blir det. man kan knappt röra sej. å fett å kork flyter ju, så är man bara tillräckligt fet å lagom korkad så fixar det sej : ) vintertid så kör jag bred kajak och tar inga risker. torrdräkt har jag inte testat. våtdräkt är INTE skönt. men jag hade det för några dar sen när vi körde i brottsjöar.jag räknade med bad och jag badade till slut, å då va det rätt skönt att ha den. det va strax över 7 grader i vattnet.
så för mej funkar det bra med isolerad kajak å "vanliga kläder" å padeljacka å sen lugn paddling. då är det torrt även när man kommer iland.
det här med underställ å vindtätt utanpå det förutsätter ju nästan att man tar i så man blir riktogt varm. å blir man riktigt varm så blir det svettigt. så länge man kör på i samma tempo så funkar det väl. men sen när man kommer iland blir det ju skitkallt på några minuter. nä. det är inget för mej. torrt å lugnt å skönt skare va : )
 
Ja det är svårt få det att funka om man gillar paddla på lite! Antingen som sagts har man med sig en överdragsjacka när man går iland å även torr varm mössa å vantar! Kompisen brukar därimot byta underkläderna när vi är ute vid fikastoppet! Sen blir man ju varm så fort man paddlar igen!
När det är som kallast på vintern har jag en Ursuit AWS i Gore-Tex men det blir svettigt som sagts!
Fundera på att köpa en tunn torris som Ursuit MPS kan andas något bättre (används ofta av surfskifolket)
Men det är faktiskt svårt få det till att funka till 100%...än så länge kan man sitta "löparklädd" där jag bor tack o lov ;)

/Janne
 
Lite besviken på "andas" kläder.

OBS! Jag har en Sit On Top så jag får ingen värme på underkroppen. Men det är svårt att klä sig rätt ändå. Hamnade för inte så längesen i en riktig störtskur på ca en timme. Hade en "andas" jacka (Gill) och ett par "andas" byxor (NRS). Man kan nog säga att "andningen" slutade fungera då kläderna blev ordentligt blöta. Sen undrar jag hur mycket som var svett och hur mycket som var regnvatten under kläderna. Inte håller mina "andas" kläder emot en riktig regnskur. Det gör däremot torrdräkten (Gul) men jag tror att "andas" funtionen blir kraftigt decimerad av att torrdräkten blir blöt på utsidan (av regn eller att man badat).

Flytvästen har klara nackdelar vad gäller värme. Dom andra ev nackdelarna har jag lättare att ta. Flytvästen har ju vissa fördelar också...

Mycket svårt att vara torr efter en paddeltur, svett, stänk och regn blöter ner och torkar gör jag inte förrän efteråt. Klä sig mot kyla tycker jag är enklare.

Jag tror på att ha lite volym på underställ under torrdräkten och gärna raggsockar. Men det funkar ju inte i alla klimat.

thomas
 
Jag läste någonstans att "andasfunktionen" upphör att fungera när dräktens porer har blivit igensatta av saltkristaller mm. Vet inte om det finns någon sanningshalt i detta.

Undrar om någon har erfarenhet av Kokatats torrdräkter? Har de "andningsegenskaper" som i någon mån motiverar prisnivån?

Själv är jag genomsvettig efter en halvtimmas paddling i min nya trelagers "breathable" torrdräkt. Detta oavsett val av underställ. Att paddla utan flytväst bjuder mig emot och jag frågar mig hur mycket luft man vågar släppa ur dräkten. Min första rollövning med torrdräkt var en obehaglig upplevelse när all luft förflyttades till underkroppen och gav mig en känsla av att ha fastnat i kajaken :-o

Under sommarhalvåret trivs jag väldigt bra med Reeds Aquatherm tuilik / paddeljacka och byxor. Inget underställ. Materialet är lätt och smidigt och känns behagligt mot huden.
Vid kyligt väder kompletterar jag med en huva i samma material samt en nedpackad jacka för strandhugg.
 
det mesta av luften ska väl ut ur en torrdräkt?
annars är väl risken väldigt stor att man blir flytande med fötterna uppåt. eller....???
torrdräkt utan flytväst tror jag kan bli klart farligare än ingen torrdräkt å ingen flytväst.
provbada å se till att ha nån kompis som hjälper dej att vända dej rätt om du hamnar uppochner.
sen vet du.
du kan du ju testa med mycket luft i dräkten först å sen släppa ur en del å sist med minimalt med luft.
prova å rapportera. kan va spännande att få veta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
gullegubben Jag har funderat på Rainbow Oasis... Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...