Vad har betytt mest för klättringens utveckling?

Varför skulle utveckling bara vara att man klättrar svårare saker? Det är väl även utveckling att det går lättare att klättra eller att det är bekvämare?

Annars kan man ju säga att den vanliga personbilen inte har utvecklats på 50 år (de kör fortfarande på samma typ av vägar).
Vad man menar med utveckling är väl subjektivt och svårdefinierat, men jag valde något. Sedan är det ju klart att remlösa, böjda yxor är en utveckling. Frågan är väl om de har "betytt mest för utvecklingen"; om man skulle lista upp alla saker som utvecklat klättringen lite grann så skulle vi kunna lista upp 1000-tals saker, meddans min tolkning av tråden var typ top-10.
 
Håller med om det faktum att när isskruvarna blev så bra att man kunde skruva i dem med en hand så tog utvecklingen ett skutt tramåt. Men också isyxans utformning har betytt mycket. Jämför de gamla raka yxorna, med trubbiga alpinblad, med dagens yxor, med böjda skaft, handtag och fina blad, ialla fall om man ser det hela i ett längre perspektiv än rem kontra inte rem.
Jo, isklättring är väl en extrem materialsport, så det kommer det är klart att den kontinuerliga och samlade utvecklingen av verktygen bidrar starkt. Fast det är svårt att peka ut något diskret utvecklingssteg som gjorde mycket mer än de andra. Det är ju inte så att alla yxor var raka och så kom nomics och tog utvecklingen framåt, utan det har gått väldigt progressivt de senaste typ 20 åren, med trevande steg till vad vi har idag. Samma sak gäller väl också bladens form och vinkel.

Ett kanske mer distinkt steg var stegjärnens framtaggar som plötsligt gjorde att man inte behövde hacka steg? Fast det tar oss utanför 30-årsramen.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nästa genombrott blir nog högfriktionstillbehör som är tillverkade med nanoteknik, till exempel en matta som kan läggas på en sloper och tål fall. I teorin kan man utveckla hanskar som gör det möjligt att klättra på fönsterglas. Det här kommer till en början bli ett mycket dyrt tillbehör som skulle kunna användas för tidigare omöjliga aid- leder.

Jag har haft en fundering på att skriva en Sci-fi artikel här på Utsidan. ;)

Jag skulle annars vilja påstå att kläderna har blivit väldigt mycket bättre och lättare under givna tidsperiod vilket lättat högalpin klättring väsentligt. Om det är sant kan kanske någon högalpinist bekräfta?
 
En annan faktor som betytt mycket de senaste trettio åren är väl de kommersiella expeditionerna till "kända" berg.
(inte nödvändigtvis en positiv utveckling, men definitivt en utveckling)
 
Bultpistolen som användes i filmen Cliffhanger gör ju också livet enklare för klättrare. Dessutom kan den användas i självförsvar. Den uppfanns på nittiotalet. Spocks antigravitationsstövlar som användes i Yosemite är ett annat exempel för framtida spottning.
 
Jo, isklättring är väl en extrem materialsport, så det kommer det är klart att den kontinuerliga och samlade utvecklingen av verktygen bidrar starkt. Fast det är svårt att peka ut något diskret utvecklingssteg som gjorde mycket mer än de andra. Det är ju inte så att alla yxor var raka och så kom nomics och tog utvecklingen framåt, utan det har gått väldigt progressivt de senaste typ 20 åren, med trevande steg till vad vi har idag. Samma sak gäller väl också bladens form och vinkel.

Ett kanske mer distinkt steg var stegjärnens framtaggar som plötsligt gjorde att man inte behövde hacka steg? Fast det tar oss utanför 30-årsramen.

Håller med. Foot Fangs håller än!
 
Jo, isklättring är väl en extrem materialsport, [...]
Jag håller faktiskt inte med där! Jag anser att bouldering är mer materialsport. Ingen skyller på dåliga yxor eller liknande för att de inte kommer upp. Bouldering å andra sidan skyller till och med 6A-klättrare på dåliga friktionsskor och funderar på att köpa flytande krita och annan lyx. Sedan att isklättring har en hög kostnad för införskaffning är inte samma sak som att sporten präglas av vilket material man har. Det kan bero på att det helt enkelt finns ett fåtal fungerande isklätterskor osv idag.

Materialsport = sport där bättre eller sämre material påverkar prestationen.
 
Vad gäller utveckling som är på antågande, tycker jag att det är ganska tomt. Håller med om att nanoteknik kan bli intressant, men närmare i tiden? Det enda coola som hänt på ett tag är borttagningsbara bultar, men det lär inte revolutionera nåt.

Kanske minimalistisk barfotaklättring? Airbag runt kroppen för säker solo? (finns ju redan en sådan cykelhjälm). Kläder som anpassar sig efter temperatur? Live-beta ur din iphone medan du klättrar?

Lagstiftad rätt till halvtidsjobb?
 
Nästa genombrott blir nog högfriktionstillbehör som är tillverkade med nanoteknik, till exempel en matta som kan läggas på en sloper och tål fall. I teorin kan man utveckla hanskar som gör det möjligt att klättra på fönsterglas. Det här kommer till en början bli ett mycket dyrt tillbehör som skulle kunna användas för tidigare omöjliga aid- leder.

OT.

Det finns mer än i bara teorin, http://www.youtube.com/watch?v=IpVB6gZrwdQ

Det stora problemet är att mikroklorna fort blir nedsmutsade samt att det är svårt att få till en ram som klarar annat än plana ytor.
 
Visst kan man diskutera vad som är evolution (succesiv utvecklig) och vad som är revolution (språngvis utveckling). Inte minst kan ju en jämförelse mellan tidig och sen fas i en utveckingskedja upplevas som en revolution.

Beträffande "mjuka faktorer", som pecall lyfte fram, så måste jag tänja på min egen tidsgräns med 5 år för att få med något som hade stor betydelse, nämligen Kiene/Karls friklättring av Pumprisse på Fleischbank i Wilder Kaiser 1977. Den graderades 7 och innebar att den gamla "slutna" alpina svårighetsskalan öppnades uppåt. Så länge som inget kunde graderas hårdare än 6+ (gränsen för mänsklig förmåga) så fungerade det som en mental spärr för friklätterutvecklingen i kontinentaleuropa. De amerikanska och brittiska graderingssystemen har alltid varit öppna uppåt och det bidrog säkert till att amerikanska och brittiska klättrare var överlägsna dem från alpländerna under mitten av 70-talet. Det tog tio år innan det förhållandet ändrades.

Beträffande framtiden så tror jag att ifall tävlingsklättring skulle bli olympisk gren så skulle det få stor betydelse. Det skulle locka fler talangfulla idrottsungdomar att söka sig till klättringen, det skulle ytterligare påverka utbyggnaden av klätterväggar, det skulle professionalisera klätterträningen m.m
Sedan är ju tävlingsklättringen inomhus speciell i förhållande till andra tävlingsidrotter på så sätt att alla utövarna på elitnivå hellre gör något annat, dvs. klättrar utomhus. Klättring som OS-gren skulle därigenom säkert då också påverka utomhusklättringen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips