Vad göra åt illaluktande kängor?

Hej!
Nyss hemkommen från en fjällvandring, så aktualiseras ju problemet med de mycket illaluktande vandrarkängorna. Mina är ett par Meindl Island Pro med Gore-tex foder.
Kan man "tvätta" ur kängorna på något sätt för få bort den värsta odören? Eller ska man behöva kontakta närmsta begravningsbyrå och be dem gräva ned dem?
Hoppas på bra tips!

God tur!
Bulingen
 
Finns väl såndär spray att köpa?
Dock så går ju inte den sprayen till botten med problemet = bakterier och annat mysigt.

Prova att plocka ur sulan och vädra skorna ordentligt.

Annars kanske man kan ställa ner en liten kopp/ask med vinäger? Så får man iallafall bort odörer i bilar, fast då i större mängd.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Låter illa...

Försökte tvätta ett par gore-tex kängor som jag hade efter konstens alla regler! Köpte ett special tvättmedel "Grangers XT, tvättmedel och burk spray"!

När skorna inte användes så luktade dom inte men så fort jag använde dom så luktade dom kattpiss!!!

Så dom åkte i soporna...

Numera är det skalkänga som gäller!

//A
 
De har nog skett en föruttnelse och är bara att kassera i sådant fall.

Ganska vanligt med membrankängor därav en av fördelarna med skalkängor.
 
prova hälla i såpvatten och låta stå,sen torka ordentligt.
Har funkat "så där".


Den metoden använder jag jämt på mina Gore-tex kängor,och det har fungerat utmärkt hittills! :)

Plocka ur inläggsulorna och maskintvätta dom på 40 grader i tvättpåse.Ställ sedan kängorna i badkaret och fyll dom sedan ända upp till skaftslutet med vatten och häll i några droppar såpa.Låt dom sedan stå i ca en timme,och tag därefter dusch munstycket och spola ur dom riktigt ordentligt.Man ska nog inte använda några starka kemikalier än såpa eller liknande milda medel,för då finns det risk att man förstör membranet.

Det tar förståss sedan flera dagar för kängorna att torka,men torktiden kortas av om du lägger i tygtrasor som du byter då och då.Det här brukar alltid hjälpa,men skulle det nu inte göra det så verkar det som att dina kängor har ruttnat inifrån eller liknande,och då måste du nog tyvärr kasta dom,men gör ett försök och återkom gärna med feedback om hur det gick.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Använd rena strumpor! Och tvätta fötterna. Då uppstår inte problemen, iaf inte i loika hör grad. (Är man snål med viken så kan man ju faktiskt tvätta strumporna...)
 
Stoppa dem i frysen!

Logik: Bakterier framkallar den dåliga lukten -> bakterierna fryser ihjäl i frysen -> kängorna luktar gott igen
 
Man dödar inga bakterier genom att frysa dem. Däremot förhindrar man att de växer och förökar sig. Men så fort man tar ut dem ur frysen igen såå...

Min erfarenhet av att stoppa träningsdojor i frysen är just att lukten är kvar, däremot var det skönt att ta på sig iskalla skor när man skulle träna.

Undvik syntetstrumpor, de håller fötterna torra (svetten vandrar fort bort ) men lukten är inte nådig efter en stund i kängorna.
 
Använd rena strumpor! Och tvätta fötterna. Då uppstår inte problemen, iaf inte i loika hör grad. (Är man snål med viken så kan man ju faktiskt tvätta strumporna...)

Ja,det är ju också väldigt viktigt!

Själv använder jag alltid Ullstrumpor i mina Goretex-kängor och Gore-tex skor,och jag byter strumpor varje dag. Bland dom tunnaste och skönaste strumporna som man kan ha antingen som svalare Sommar strumpor eller som tunna innerstrumpor,är Woolpower 200 g/m2 strumpor. Smartwool gör också många sköna luftiga strumpor med Ull närmast foten.

Ullblandnings strumpor drar nästan inte åt sig någon lukt alls,till skillnad från syntetstrumpor som brukar lukta död ganska snabbt.

Det här med att lägga Skorna i frysen tror jag inte så mycket på. En gång i tiden när jag tränade Boxning,så började Boxnings handskarna att lukta riktigt illa. Jag provade att lägga dom i frysen över natten,men det hjälpte bara lite grann. Det dröjde inte länge innan dom började att lukta lika illa igen. Då fick dom sig en behandling av såpa och vatten,och det hjälpte bättre mot lukten.
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.