Vad göra åt illaluktande kängor?

Ättika funkar jätte bra, fyll skorna med ättiksvatten och låt stå ett tag. Har provat det med BRA resultat! Funkar på sunkiga fotbollsdojjor oxå.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ozon är trevligt! Det är ozon som ger "frisk luft lukten". Om det skulle vara så farligt i små mängder, borde alla svetsare samt modelljärnvägsentusiaster ha fått problem...

Annars är ättika en helt ok metod för skor. Jag har funderat lite på såna där mini ångtvättmaskiner för mattor, men skulle inte våga testa på goretex.

Ok har testat den där prylen på ett par riktiga stinkers. har bara kört den i två 6-timmarsintervall men märker än så länge ingen som helst skillnad. Skorna luktar fortfarande skit.

Ska ge det några fler omgånger innan jag dömer ut den helt och hållet.

Möjligen funkar den bäst om man lägger i den i kängan när man kommer hem från en tur för att torka ur den och ozonaihjäl bakterierna.

En radikal metod som fungerar är att låta bränna av nerven till svettkörlarna i foten. Varmare blir det utan kylning.
En mindre drastisk metod är att byta strumpor under dagen, gärna innersulor oxså. Tvätta fötterna så fort tillfälle ges.
Låta skorna torka mellan brukstillfällena. Skölja ut dem invändingt med vatten. Tvätta han du göra med sadeltvål och svamp.
Jo allt gäller förståss ofodrade skor.
Den radikala metoden med fodrade skor är byt skor när det börjar lukta.
Det kan bli dyrt med tåbira!

Vet inte hur snabbt de där ozon-alstrarna säger sig funka. Som jämförelse kan jag säga att vi på mitt kontor använde betydligt kraftigare aggregat för att bli av med (svag men klart kännbar) brandlukt efter en incident längre ner i fastigheten. De stod på i flera veckor.

Vet inte hur snabbt de där ozon-alstrarna säger sig funka. Som jämförelse kan jag säga att vi på mitt kontor använde betydligt kraftigare aggregat för att bli av med (svag men klart kännbar) brandlukt efter en incident längre ner i fastigheten. De stod på i flera veckor.

Ok, jag dunkar på med mer ozon då...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips