Vad gör ni med kaminen på natten

Jag har ett Tentipi tält och funderar på att skaffa en Eldfell PRO.
Hur gör ni som har kamin i tältet på natten när ni ska sova på höst/vår eller vinter?
Släcker ni kaminen helt innan ni somnar eller låter ni den glöda? Eller slänger ni in några vedträn innan ni lägger er så ni ska få värme längre?

MVH Andreas
 
Jag har ett Tentipi tält och funderar på att skaffa en Eldfell PRO.
Hur gör ni som har kamin i tältet på natten när ni ska sova på höst/vår eller vinter?
Släcker ni kaminen helt innan ni somnar eller låter ni den glöda? Eller slänger ni in några vedträn innan ni lägger er så ni ska få värme längre?

MVH Andreas

Har inte använt Tentipis kamin, men har gjort värnplikt. Om man inte ville elda hela natten kunde man lägga i stenar i botten på kaminen och elda några timmar. Stenarna höll värmen tillräckligt bra för att slippa de tidiga morgonpassen som eldpost... Att låta elden brinna utan att ha eldpost skulle jag inte rekommendera, men det finns garanterat någon annan som har en avvikande åsikt...
 
Låt elden brinna ut

När vi gör vinterturer brukar vi låta elden brinna ut (eftersom det är snö/frusen mark under kaminen). Detta innebär att temperaturen snabbt sjunker så det gäller att samtidigt byta om och krypa ner i sovsäcken. Efter att legat i sovsäcken och pratat så hinner elden "ebba ut" och det är dags för John Blund.

Fördelen jag ser är att temperaturen sjunker innan sovdags annars är det risk för att man blir för varm och börjar svettas för att några timmar senare frysa när all värme är borta.

Ett alternativ är att bära ut kaminen och ställa den utanför tältet om du vill vara på den säkra sidan, ta bara med tjocka arbetshandskar så går det bra.
 
Kolla med Tentipi.....

Hejsan,

Normalt sett håller jag helt och hållet med Patrik att det är en dålig ide att lägga sig med något som brinner inne i tältet. Men till skillnad mot kaminerna i lumpen, i alla fall de som vi använde, ser ju Eldfell Pro kaminen ut att vara ett slutet system så att säga. Så det känns ju som om risken för att glöd ska trilla ut eller liknande är ganska låg.

Om man t.ex jämför med gjutjärnakaminerna som finns i STF´s lite äldre stugor ser Eldfell ut att vara lika säker och där har i alla fall jag gått och lagt mig med kaminen fulll med glöd utan att det beskymmrat mig alltför mycket.

Mitt tipps är att kolla med Tentipi vad de säger, de borde ju veta bäst i frågan kan man tycka :)

/ Stefan
 
Hmm tittar lite på heatpal med då jag bara har ett fem manna tält. Den kanske skulle vara bättre? Dyrt bara i längden med all sprit då den verkar dra lite. Synd att det inte fanns lite fler storlekar på den att välja mellan. Hade ju helst haft lite mindre effekt men att den dragit mindre. Ser många fördelar med den. Dock får man ju inte det härliga sprakande ljudet som man får med kamin.
 
En Heat Pal kommer inte i närheten av den värme en kamin ger.

Om vi lastar in en sista omgång ved innan vi lägger oss börjar jag med att låta bli att stänga sovsäcken. När kaminen falnat och kylan kommer krypande stängs säcken. Se bara till att ha ventilation, dörren lite öppen nertill. En öppen eld som eldspisen, ser jag alltid till har brunnit ut och att inget ligger och pyr innan man lägger sig.

Raskesven
 
....bra drag, stror volym....

Hej igen,

Som ett lite billigare alternativ till Heatpal skulle jag vilja slå ett litet slag för kombinationen bestickställ + grillbricketter.

Jag har köpt en sådan här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30131716/

Enda lilla modifikationen jag gjort var att skruva i tre "fötter" (= 3 st 10 cm långa bultar) i botten så den kommer upp från marken. Det går givetvis att elda småkvist i den, men det tycker i alla fall jag blir på tok för rökigt inne i tältet, även om man har "hatten" helt öppen och släpper in luft längst ner.

Men om man istället matar den full med grillbricketter och fjuttar på så har man en i princip helt rökfri värmekälla som ger suverän värme, glöder vackert och går att grilla korv över :) .... ser man bara till att den står stadigt och givetvis har god ventilation borde den vara relativt säker att ha "igång" under natten....

Självfallet är en riktig kamin klart bättre på alla sätt och vis, men det är en ganska avsevärd skillnad i vikt .... och pris

/ Stefan
 
I skogen använder jag en eldspis vår-sommar-höst och om bara några minusgrader vintertid:

cf04db2ec2fcbfda4f94e323dd649ff5.jpg


964ed1c066284a78fcce4ae5a18b208e.jpg


På fjället vår-sommar-höst blir det en mindre eldburk som fungerar bra med småpinnar typ vide och en. Fungerar även med pellets, tallpinnar etc::

71ddb08cdda653c7bab73719e2745d56.jpg


Vintertid blir det kaminen. Denna väger 5 kg. Finns ännu lättare, typ 2,5 kg men de är betydligt mindre riktig kamin:

29230371a9bc473f21ebd0bc06a9e70b.jpg


Raskesven
 
Tycker att det inte går en enda sommar utan minst en rubrik om någon som dött efter att ha ställt in en kolgrill i sommarstugan och sedan gått och lagt sig, så att låta en bestickskorg med briketter ligga och glöda i ett tält skulle inte jag våga...
 
Tycker att det inte går en enda sommar utan minst en rubrik om någon som dött efter att ha ställt in en kolgrill i sommarstugan och sedan gått och lagt sig, så att låta en bestickskorg med briketter ligga och glöda i ett tält skulle inte jag våga...
Vad gör det för skillnad än om man har en öppen eld i tältet?
För har man bara öppen ventilationen så borde det väl inte vara någon fara?
 
om man vill ha en bra glöd i kaminen under natten så kan man lägga in en bunt med torr vass om det finns tillgång till det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
nvavargen Sovsäcköverdrag hur gör ni? Bo och sova 7
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
emilrosen Gör ett tältprojekt, svara gärna på frågorna Bo och sova 25
mani3393 Gör Mountain Hardware bra sovsäckar? Bo och sova 6
synaps Vem gör bäst syntetsäckar? Bo och sova 18
Hilleberg och "gör det själv"-prylar Bo och sova 3
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.