Vad gör ni av cykeln nattetid?

"På två hjul genom världen", nja, inte riktigt så stora planer tyvärr.
Snarare en tur inom Sverige och Finland i första hand.
Blir boende på hotell/vandrarhem/B&B, etc... Men vad gör man av cykeln? Bor man på något hotell i en stad vet jag inte om jag vill ha den stående ute, om jag inte har 25 m kätting i format som skulle passa till ankaret på en Finlandsfärja att låsa cykeln med..

Så, var gör ni av cykeln?
 
Det löser sig!

Hej!
För ett par år sedan cyklade vi under dryga två veckor genom baltikum och bodde då på vandrarhem och hotell. Cyklarna fick bo i mycket varierande miljöer. De fick bo i garage, sopskjul, konferenssal och under trappan i en hotellfoajé. I både Riga och Tallinn bodde vi på finare hotell och då hamnade cyklarna i bagageförvaringen bakom receptionen. Jag frågade om det hänt förr att man förvarat cyklar där och fick då till svar "ofta".
Det kommer således att lösa sig, men ta med en vajer för säkerhets skull

Lycka till!
 
Jag tar nästan alltid med dem till rummet. Ställer ALDRIG cykeln utomhus - om hotellet inte låter mig ta in cykeln på rummet alternativt ordnar ett fullsäkert rum, så byter jag hotell.

Dels är det säkrare att ha cykeln på rummet, sen slipper man ta av/på cykelväskorna.
 
Ja hotellrummet ar det absolut basta. Har bytt hotell manga ganger pga detta men det hander ocksa nar jag sager att jag ska byta att det gar bra att ta upp den till rummet. Se bara till att inte skada nagon vagg/golv sa att andra cyklister for sota for det framover.

Annars har de ofta nagot utrymme bakom receptionen eller ett garage. Det viktiga ar att den star inne. Har bara lamnat den utomhus nagra fa ganger men da nar hotellet har nattvakter och omradet ar inhangnat samt att jag kan lasa fast hojen i nagot.

Vid taltning laser jag fast cykeln i taltet. Ibland lagger jag torra kvistar runt hojen och ibland har jag dragit ett snore fran hojen till absiden sa att det skramlar till om nagon forsoker ta den. Ifall jag skulle sova djupt. Man kan lasa fast den runt ett trad ocksa.

Se bara till att ha en 2-meters vajer med Dig. Kodlas.
 
Låsa när man tältar?

I standardhotell i västvärlden kanske dom inte är så glad om man rullar in en lastad cykel i hissen för att ta sig upp till rummet på tredje våningen. Sådana hotell brukar dock ordna förvaringen på annat sätt.

När vi tältar brukar vi låsa cyklarna, gärna i varandra - allt för att krångla till det för eventuella tjuvar. I somras när vi cyklade genom öde delar av Pamir där det passerade en människa på en åsna i veckan kändes det lite överflödigt att låsa cykeln. Riskanalysen sade dock att även om sannolikheten var extremt liten för att få cykeln stulen så skulle konsekvenserna bli jobbiga att hantera. Tanken på att behöva gå 10 mil till nästa by fick oss att låsa cyklarna ändå - men gissa om vi höll hårt i nycklarna! (bågfilsbladet var backupen)
Nästa gång blir det till att införskaffa vajer med kodlås och skriva upp koden på 14 ställen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mamil Hur gör ni med värdesaker/handlingar? Långcykling 4
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
StefanP- Hur gör ni med kamera på långfärder? Långcykling 12
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
martinj Hur gör dämparen hårdare? Långcykling 7
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
Enber Cykeln blir "svajig" i höga farter Långcykling 12
macgunde USB-laddning på cykeln... Långcykling 32
Lillamy75 Ta cykeln på inrikesflyg i Ryssland? Långcykling 4
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
Florén Cykeln drar snett... Långcykling 2
xtrem GPS på cykeln Långcykling 2
swed-ontour Cykeln - framtidens vinnare Långcykling 25
Blomsterböna Att låsa packningen och cykeln?? Långcykling 15
vid Skydd för cykeln mot smuts vid bilfärd Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
some0neelse Bästa cykeln? Långcykling 18
Corax Cykeln stulen efter 539 000km Långcykling 5
EvaA Backspegel till cykeln: tips? Långcykling 7
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Banankontakt Cykeln spårar - gyroeffekt Långcykling 2
Klaus Alarm på cykeln Långcykling 11
barend Lås till cykeln Långcykling 3
Klaus Enhjulig cykelvagn kontra bagar på cykeln? Långcykling 0
muppielupp "Multitool" för cykeln Långcykling 5
Islet cykeln knakar! Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.