Att låsa packningen och cykeln??

Hej!
Inför våran tur i sverige i sommar har jag en fråga. Hur gör man för att minska risken för att bli av med grejer när man lämnar cykel och packning?

Jag har för mig att jag sett ett metallnät som var avsett föra att dra över ryggsäckar för att låsa fast dem vid något och samtidigt hindra att man kan ta saker i dem. Det skulle kunna vara något men var kan man köpa det? Eller har ni några andra bra förslag?

Tacksam för hjälp.
Sofia
 
Så här gör jag

Har jag väskor fram så låser jag med mitt ABUS Granit värstingskabellås genom handtagen på framväskorna.

Bak drar jag en wiresnara runt packväskorna och fäster i låset bak.

Strategin är att det ska lite för lång tid att sno grejorna. Har så här långt funkat vid besök i affärer och andra kortare parkering av cykeln packad.
 
Har aldrig haft problem

Tjena.

Jag har aldrig haft problem med stöld eller kännt att något skulle kunna hända när jag varit ute på tur.

Cyklade senast genom Sverige, OK jag ställer ju inte cykeln var som hellst men det har varit OK utan för affärer, sevärdheter, campingplatser och liknande.

Naturligtvis låser jag fast cykeln i en stolpe eller något annat fast föremål.

Stiffe
 
Blomsterböna; sa:
Hej!
Inför våran tur i sverige i sommar har jag en fråga. Hur gör man för att minska risken för att bli av med grejer när man lämnar cykel och packning?

Sofia

Enklaste och det saekraste saettet aer att aldrig laemna cykeln obevakad. Om jag laemnar min cykel ser jag alltid till att det aer naagon som har koll paa den och daa kaenner jag mig tryggare. Vet inte hur enkelt det aer i Sverige men utomlands saa aer det inga problem. Laemnar den vid en affaer daer naagon kan ha koll, glassfoersaeljer vid naagon kiosk eller dyligt.

Har aeven ett enkelt laas till cykel som jag brukar anvaenda saa det blir svarare att flytta cykeln. Naer jag laemnar cykeln saa tar jag med mig en cykelvaeska med pengar, pass, kamera och andra smaasaker som aer laetta att sjaela och sedan saelja.

/Stellan
www.sandstorm.se
 
låsbara väskor

Det finns smidiga låstillbehör till vanliga cykelväskor från Ortlieb med flera. Jag tror inte man kan låsa väskans öppning, och tjuven kan ju ändå vara utrustad med kniv som skär genom tyget. Men låssystemen verkar hyfsat enkla och smidiga, och det kan vara värt något att folk inte bara kan kroka loss och bära iväg saker.

Sen finns det hårda, låsbara väskor också. Nackdelen med de hårda väskorna är att de väger mer och att man inte kan spänna remmar beroende på hur mycket det är i dom.

Sen kan en person med skiftnyckel förståss montera loss hela pakethållaren, men det blir lite komplicerat att försöka låsa fast varje detalj.

Så för kortare uppehåll (dagsturer) röstar jag i första hand på att vara flera så att någon kan hålla koll på cyklarna medans man t ex är på toa. Är man ensam röstar jag på fastlåsta väskor, och att man låser cykeln med ett enklare lås mot en stolpe eller annat fast föremål. Har man inte så mycket packning kan man köpa en spännrem och bära väskorna över axeln istället för att låsa dem.

För längre uppehåll (övernattning) skulle jag använda ett starkare lås, och försöka ha väskorna nära min person.

Det är alltid en avvägning mellan smidighet och säkerhet. Man får hitta en balans mellan att oroa sig över stöld å ena sidan, och mecka med lås å andra sidan. Man kan fundera på hur mycket dyrbar utrustning man egentligen behöver.
 
Tack för tips!

Min plan är nu att låsa väskorna i cykeln som i sin tur låses vid något fast föremål. (Med diverse vajrar och lås.) Man kan ju inte skydda sig helt och hållet utan bara göra det så svårt som möjligt för eventuell tjuv. De här metallnäten jag frågade om tyckte jag var lite väl dyra.

Sen är det ju, som ni skrivit, väsentligt vart man lämnar cykeln. Dagtid brukar jag tänka att det ska vara en plats med mycket människor i rörelse. Så en tjuv inte får hållas i fred.
När vi övernattar brukar vi ha alla väskor i tältet och cyklarna ihoplåsta utanför. Det känns oftast tryggt. En ytterligare säkerhetåtgärd är att sätta fast tältlinorna i cyklarna. Om någon då tar i cykeln så kanske man vaknar.

Snart drar vi ut i vackra sverige:), men kom gärna med fler tips.

Sofia
 
Låsbara spännband

Inte så optimalt för att låsa en väska från att öppnas, men för att hindra saker att "få ben" kanske?
Har inte sett dessa i verkligheten, men idén verkar inte så dum (såklart snarlik vajer/kätting + lås, men ändå!):

http://www.addnature.com/default_redir.asp?url=http://www.addnature.com/brand.asp?brand_id=507

"SPT Lockable Tie Downs är ett unikt system som kombinerar rostfritt stål förstärkta spännband med integrerat lås! Skyddar din värdefulla utrustning mot stöld.

SPT Lockable Tie Downs säljs i par och finns i tre längder: 1,5m, 2,5m och 4m. Det är det lättaste och smidigaste sättet att spänna fast och låsa kajaker, kanoter, snowboards, surfbrädor, skidor, mountain bikes etc till biltaket eller trailern under transport eller när utrustningen är lämnad ensam."
 
Låsbara spännband verkar smart, särskilt om man kan använda den som t ex axelrem när den inte funkar som lås.

Sen finns det kombinationsvajerlås à la jojo. Verkar liten och lätt att ha med sig.

http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=26101
Retractasafe 200 vajer med kombinationslås. Perfekt att låsa fast väskan, skidorna och annat värdefullt med. Längd: 90cm Vikt: 90g
 
ta inte me saker som du inte kan undvara

Tja
Ha de grejer du måste ha i styrväskan o ta med den ...
Lär ju inte va nån som vill ha ett triangia o några svettiga tröjor osv .... o cykeln kan du ju låsa som vanligt. Är inte alla som är lika intresserade av friluftsliv som många här att de skulle stjäla ett liggunderlag ..
 
Re: ta inte me saker som du inte kan undvara

Albertsson; sa:
Tja
Ha de grejer du måste ha i styrväskan o ta med den ...
Lär ju inte va nån som vill ha ett triangia o några svettiga tröjor osv .... o cykeln kan du ju låsa som vanligt. Är inte alla som är lika intresserade av friluftsliv som många här att de skulle stjäla ett liggunderlag ..

"ta inte me saker som du inte kan undvara"

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att jag ska ta med saker jag inte behöver, alltså sådant jag kan undvara?:) Det låter lite underligt i mina öron. Jag brukar ha med saker för att jag behöver dem och då vill jag helst inte bli av med dem.
Den typen av tjuvar som jag är orolig för är den "klåfingriga" typen. De som tar saker för att det finns möjlighet till det inte för att de behöver dem.

Sofia
 
Skaffa en liggcykel!

Detta låter konstigt men den väcker så mycket uppmärksamhet att ingen vill ta något från den. Jag låser min HP Velotechnik Street Machine Gt (en liggcykel) med ett ABUS Granit Plus när jag lämnar cykeln och det är inte ovanligt att när jag kommer tillbaka står det antingen några äldre män och tittar på cykeln eller att en mor med ett mindre barn väntar för att se mig cykla iväg på den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.