Cykeln blir "svajig" i höga farter

Hej!

Jag cyklade från Narvik till Smygehuk i somras och och åkte då med både fram- och bakväskor på hojen. Jag märkte ganska fort att när farten blev hög i nedförsbackarna blev cykeln inte alls särskillt trevlig, faktiskt helt livsfarlig.

Om man svängde med styret litegranna, men fort, skapade detta en slags pendelrörelse i hela hojen, om man då tittade ned mot ramen såg det ut som att den böjdes ganska fraftigt fram och tillbaka, lite som att göra "penntricket" (man gungar en penna mellan fingrarna och får den att se ut som den är gjord i gummi). Kort sammanfattat: Obehaglig upplevelse. När pendelrörelsen väl var igångsatt fortplantade den sig och blev kraftigare och kraftigare, det krävdes att man höll fast styret hårt med båda händerna för att den skulle sluta, cykeln blev helt enkelt instabil i höga farter. Att släppa ena handen i dessa farter gjorde att pendelrörelsen genast startade även utan att man svängde med styret.

Jag minskade effekten av pendelrörelsen på tre sätt så att jag åtminstone kunde fortsätta och genomföra min färd. Dels drog jag åt styrlagret lite hårdare så att möjligt glapp där skulle minimeras, antagligen blev det dock lite väl hårt. Dels minskade jag vikten i framväskorna eftersom det hela fenomenet uppstod när jag hade framväskorna påsatta, detta gjorde dock att jag inte kunde utnyttja så mycket av den extra kapacitet som dessa väskor gav. Dels flyttade jag alla 4 väskorna närmare mitten (mot mig själv), d.v.s. jag minskade spridningen av vikten över cykelns längd.

Dessa förändringar gjorde att jag kunde lita någorlunda på hojen, men det kändes fortfarande inte helt bra i höga hastigheter och att släppa ens en hand från styret i farter över 30 km/h var helt uteslutet.

Vad gör jag för att undvika denna instabilitet nästa gång jag ger mig ut?
 
Din cykel är mjuk i förhållande till lasten den fick bära. Har haft en mc som uppförde sig på samma sätt över 80km/h. Den sålde jag och skaffade en med dubbelram.
Du får väl fundera på vad din lösning av ditt problem bör bli. Hojbyte är en väg.
 
Precis som inlägget innan skrev så kan man titta på ram-utveckligen av MC från 70-talet där många var ökända sligerbultar till hur de är byggda idag.


Kontentan är att ramen mellan styrhuvudet som håller gaffeln och bakhjulet eller baksvingen måste vara helt styv i alla riktingar utom en unik riktning (tex fjädring upp och ned i baksving bak, bara vridning i styrhuvudet) så att ramen inte flexar så att stöt i tex. bakjhulet ger efter och skapar skjuvning/vridning i ramverket så att den bli temporärt sned - bakhjulet är inte riktigt i linje med ramen och det blir en lutning/vridnings-kraft i styrhuvudet som vill styra - dvs. man vill att rörelserna och krafterna som bildas i en cykel är fullständigt ortogonala (har ingen gemensam riktning) så att inte någon kraft i en riktning påverkar en kraft i en annan rikning - vilket annars sker om tex. ramverket är fjädrande i mer än 1 rörelseriktning. Det handlar om 1/100-dels mm i flex i ramen om cykeln skall börja åla sig eller inte i vissa kritiska hastigheter och viktfördelning.

En motorcykel som börja åla sig men inte gjorde det som ny beror ofta på att svinglagret blivit glapp (i 1/100-dels mm) - dvs. svingen och bakhjulet kan krypa något i sidled vid olika laster - vilket ger samma resultat som om ramen vrids - dvs. att stöten/kraften från bakhjulet är inte i exakt linje med ramen utan något åt sidan - vilket skapar en vridingsmoment på styrhuvudet och vill styra.


Egentligen får man aldrig bort tedensen helt vid vissa hastigheter eftersom ramen alltid fjädrar något och styrningen i sig är en pendlande rörelse, utan det handlar om amplitudkontroll - dvs. hur mycket det ålar sig och en viktig sak är när systemet är i resonans (när vikt, fjädring och fart samverkar extra gynsamt vid vissa hastigheter) så måste det vara något som via friktion äter upp krafterna som vill starta upp rörelserna - dvs. hålla systemet vid så låg Q-värde som möjligt - på rejsmotorcyklar så ser man ofta att det sitter en styrdämpare på styret - och den behöver inte alls gå trögt - bara något liiite trögre än krafterna som vill starta upp ålningarna.


Detta med kravet på superstadig ram gör att lätt cykel och stadig cykel är i princip ömsesidigt uteslutande, även om man med nya material har lyckat närma sig dessa motstridiga krav med en faktor som ansågs omöjlig bara för 20 år sedan.

Gör som rejsåkarna - om du inte vill byta och laborera med olika cykelramar, sätt på en styrdämpare på cykeln och se om det blir bättre, var dock inställd på att justera den efter olika situationer och laster och farter då det är svårt att täcka in allt samtidigt.
 
Senast ändrad:
Vad har du för cykel?

Wobbling kan bero på mycket. T ex på att pakethållare och/eller lastade cykelväskor sätts i svängning. Längre hjulbas, låg last fram (runt framnavet) och framför allt styv ram och lämpliga vinklar på styrlagret kan ge en stabilare cykel. Att centrera lasten mot mitten av cykeln är bra som du redan observerat. Men jag tror att din cykel har felaktiga egenskaper på ett eller flera sätt. En del långfärdscyklister har lastade cyklar som är stabila i nedförsbackar i hastigheter över 50 km/h.

Thure
 
Cyklar gjorda för mycket packning har ju plats för packningen långt in över hjulcentrum. Detta bör rimligtvis göra det hela stabilare.
 
Långfärdscyklar av lite äldre datum har lång hjulbas, rejält försprång och gott om avstånd till väskor fram och bak. Min racer är precis tvärt om, kort, brant och yster i styrningen. Vad är det för en cykel du har, vilka väskfästen använder du samt vad väger du?
Vår tandem med två på samt 6 fulla väskor klarar 60 km/h nedförbackar utan att bli otrevlig, men med glapp i styrlagret var den omöjlig t o m på plan mark i 15 km/h. Små glapp ger stora utslag i praktiken. Hur står det till med dina hjullager?
 
I det korta perspektivet, kolla eventuella glapp i styrlagret. Kolla också svetsfogar och dylikt.

I det längre perspektivet, försök införskaffa en klassisk långfärdscykel med lång hjulbas. Dessa kan vara svåra att få tag på i Sverige - särskilt till ett överkomligt pris - men långfärdshojar är betydligt vanligare ute på kontinenten och i England.

När det gäller hjulbasen, så roade jag mig med att gå ut och mäta hjulbasen på min Cannondale F1000 (21 tum hardtail mtb-ram av 1996 års modell) och Cannondale T2000 (62 cm långfärdsram av 1996 års modell). Hjulbasen var identisk på båda ramarna (108 cm). Däremot skilde det i avståndet mellan baknav och vevparti, där cc-måtten var 42,5 cm för F1000-ramen och 46,5 cm för T2000-ramen.

Med full packning fram och bak svajar mtb-ramen betänkligt, medan långfärdsramen går lugnt och stadigt. Kan nämna att jag bara har använt min Cannondale F1000 som citybike och inte som terrängcykel.
/Niklas
 
Min liggcykel har fungerat riktigt bra med packning, riktigt stabil även när jag kom upp i 65km/h.
 

Bilagor

  • DSC_0954.jpg
    DSC_0954.jpg
    47.2 KB · Visningar: 1,437
Ang. självsvägning

Jobst Brant har skrivit en bra artikel i ämnet. Men han utelämnar nästan helt förutsättningarna till a t t det uppkommer och bidrar därför lite till förståelse av fenomenet. Eftersom det är en kombination av flera egenskaper är det sällan de samma i varje enskilt fall. Viktigaste är att man förstår sambandet mellan dimensionen på rören/materialet, belastning, geometri samt förhållandet mellan gaffelbenens försprång och gaffelvinkel, det man i engelskan med ett ord kallar "trail". I senaste vinter utgåvan av Bicycle Quartely har man en stor artikel där man bena ut de viktigaste faktorerna och finns att köpa här. BQ hade även en bra artikel i Vol. 6, No. 3 2008 och finns att beställa.
Ibland går det att med enkla medel komma till rätta med självsvängningar men viktigast är att välja rätt ram redan från början. RBW-forumet har en diskussion i ämnet där några av dessa nämns.
 
Min Batavus M'Prove

Min långfärdshoj, Batavus M'Prove, är lång med 105 cm i axelavstånd på en 53 cm i ramhöjd. Bakgaffel och kedjestag är fyrkantiga i profil och hyfsat grofsiga, kedjestaget sitter fast i vevlagerhylsan med en cncfräst alubrygga. Huvudrören i ramen är av rätt ordinäara dimensioner på en alu ram med ett ovalt diagonalrör och topprör. Gaffelvinkeln är flack och försprånget långt. Styregenskaperna mycket sävliga kommer man direkt från racercykling så blir de sävliga styregenskaperna en rejäl överaskning om vägen svänker väldigt skarpt. Men jag antar att det är cyklens design som gör den bergstadig med packning. I Norge har jag varit uppe i över 60 km/h i utförslöpor med packväskor fram och bak med en bergstadig cykel under sadeln. Dock är det viktigt att ha jämnvikt mellan väskorna fram så att de i stort sätt väger lika mycket och framväskor skall sitta i jämnhöjd med navet och även bakväskor så lågt det går.
 
Intersant läsning om cykelgeometri i tidigare inlägg.
Jag har möjligheten att kunna ändra på gaffelvinklen på min liggcykel i tre lägen, på långfärd är den flackaste vinklen att föredra. Blir lite sävligare i styrningen då och känns lite stabilare, cyklar man i stan föredrar jag en rakare vinkel och en "piggare" styrrespons. Styret sitter med länkarm till framgafflen och ger möjlighet att ändra på utväxlingen på styrutslaget, att få en cykel som man trivs med blir lätt när man kan justera lite själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
sts Vad gör ni av cykeln nattetid? Långcykling 4
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
macgunde USB-laddning på cykeln... Långcykling 32
Lillamy75 Ta cykeln på inrikesflyg i Ryssland? Långcykling 4
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
Florén Cykeln drar snett... Långcykling 2
xtrem GPS på cykeln Långcykling 2
swed-ontour Cykeln - framtidens vinnare Långcykling 25
Blomsterböna Att låsa packningen och cykeln?? Långcykling 15
vid Skydd för cykeln mot smuts vid bilfärd Långcykling 0
narfstrom En liten sväng på cykeln från Stockholm till Sydafrika Långcykling 0
some0neelse Bästa cykeln? Långcykling 18
Corax Cykeln stulen efter 539 000km Långcykling 5
EvaA Backspegel till cykeln: tips? Långcykling 7
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Banankontakt Cykeln spårar - gyroeffekt Långcykling 2
Klaus Alarm på cykeln Långcykling 11
barend Lås till cykeln Långcykling 3
Klaus Enhjulig cykelvagn kontra bagar på cykeln? Långcykling 0
muppielupp "Multitool" för cykeln Långcykling 5
Islet cykeln knakar! Långcykling 8
rullebulle Varför blir inte hjulen ... Långcykling 5
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.