Cykeln spårar - gyroeffekt

Jag har en något obekväm sittställning på min cykel och har köpt en ny styrstam (ej a-head) för att få styret lite närmare mig.

Efter att ha bytt styrstammen och flyttat över styret uppför sig cykeln märkligt. Den "spårar" en hel del och det känns som om framhjulet endera vill dra iväg åt höger, endera åt vänster. När jag vill svänga känns det som att vrida ett gyro, dvs. trögt - cykeln vill helst gå rakt fram.

Eftersom cykeln inte uppfört sig så här tidigare provade jag att byta tillbaka till den gamla längre styrstammen. Cykeln fortsätter dock att spåra och gyroeffekten är påtaglig.

Jag misstänkte att styrlagren krånglar så jag tog ut dem för rengöring. Dom var mycket smutsiga men är nu rena och fina och försedda med nytt fett. När jag monterade lagren och styrstammen återstår dock fortfarande den irriterande gyroeffekten.

Vad kan detta bero på?

Är lagren slut - om så, varför spårade inte cykeln tidigare?

Kan jag ha återmonterat lagren på ett felaktigt sätt?

Kan det bero på något helt annat?


Tacksam för råd och tips!

/Joakim
 
För lite luft i däcken

Min nya cykel med däcksdimensionen 700*28C blir väldigt ”svajig” när det läckt ur luft (vilket det gör förvånansvärt fort) ur däcken/ slangarna.
Jag pumpar till 5-6 bar och märker svajigheten när trycket blir < 4 bar.

Detta med att cykeln blir ”svajig” har jag inte märkt på någon av mina andra cyklar. Kan kanske bero på ramens geometri och framför allt lutningen på framgaffeln.

Pumpa däcken på en bensinstation, om du har slangar som man kan mäta trycket i.

Per Brune
 
Slitet styrlager?

Dina problem kan mycket väl bestå i att ditt styrlager är slitet, eller för hårt åtdraget.
Kolla detta genom att lyfta upp cykeln i sadeln så att främre delen pekar nedåt, men hänger fritt.
Vrid på styret och släpp det.
Stannar styre/hjul i 'raktfram positionen' nästan som med ett 'knäpp'?

Detta kallas på engelska ofta för 'index steering'. Här kan du läsa mer om det och dessutom se en film om hur det kan se ut:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/index_steering.htm

Här står det också en hel del om styrlager:
http://www.parktool.com/repair_help/howfix_headset.shtml

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.