Varför blir inte hjulen ...

... runda?

Jag har en ny cykel med alldeles runda fälgar, men jag lyckas inte få däcken jämna när jag pumpar upp dom, så det skumpar när jag cyklar. Är det fel på däcken, slangen eller mitt handlag?
 
Låter skumt! Kolla slangen... Kan ibland "knöla" sig lite i däcket, om den e lite för lång.
Fixas lättast genoom att man pumpar lite gran, studsar hjulet hela vägen runt och sen pumpar upp till önskat tryck.
Är det inte det så är det nog däcken...
 
Däckbulor vid ventilen...

Ibland kan delar av slangen hamna mellan däckets sidor ("kanttråd") och fälg. Detta resulterar i en "bula" på däckets rullyta när slangen pumpas upp (och känns obehagligt när man cyklar). Risken är extra stor vid ventilen. Ha dina ögon "i våg" med däcket och snulla på hjulet. Då ser du tydligt om det finns en eller flera bulor på däcket

Dessa bulor vid ventilen åtgärdas genom att släppa ut luften, lossa låsringen och tryck in ventilen ordentligt. Sedan pumpas däcket upp igen. Snurra på däcken och se om det hjälpte. Först nu är det läge att dra åt låsringen.

Lycka till
/Niklas
 
Re: Däckbulor vid ventilen...

niking; sa:
Ibland kan delar av slangen hamna mellan däckets sidor ("kanttråd") och fälg.

Ytterligare en förklaring vid ventilen är att slangen precis vid ventilen är litet tjockare.

Det kan leda till att däckets kanttrådar inte bottnar i fälgen intill ventilen om man drar åt ringen runt ventilen så att ventilen dras ned i fälgen maximalt innan man pumpar.

Gör som Niklas beskrev ovan lossa ventilringen en dryg cm och peta ventilen in i däcket så att den tjocka delen av slangen ligger fri från fälgen och däckssidorna. Pumpa därefter upp till ca 1 bars tryck innan du skruvar åt ringen. Avsluta med att pumpa upp till fullt tryck.

Ytterligare en förklaring är att däck och fälg inte passar ihop.

Thure
 
Har du breda däck?
Kan vara svårt att få på mountainbikedäck rakt. Särsilt billiga sådana:) Resultatet blir att däcket sitter skeft på fälgen. Prova att pumpa upp till 6-7kg, låt dem stå över natten om det behövs. De brukar krypa på. Annars smörj däcksidorna åp samma sätt som när de kränger däck på bilar (har du inte tillgång till bilverkstad så borde det duga med vad halt som helst som inte skadar gummi), nu SKALL det krypa på. Blir det inte bättre så var det nog inte det som var problemet :)

Hoppas det är löst...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.