Vad för tält ?

Hej!
Ny på forumet, så gör mitt första utkast.
Jag har i dagsläget ett Fjällräven akka 5222 (3p). Detta börjar bli till åren och botten på innertältet börjar "fnasa" sig och det släpper en hel del bitar ur det. Står nu inför att antingen få en ny botten uppsydd eller köpa ett nytt tält.

Är väldigt nöjd på designen på det jag har nu med stor absid där man både får plats med mycket prylar men kan även laga mat i den delen om det är allt för dåligt väder. OM jag nu skall köpa ett nytt, vad bör jag då ha för något ? Jag är ute runt 20-25dygn per sommar, vandrar och fiskar mest.

Emil

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Självklart är första alternativet att få ett nytt golv isytt i innertältet om tältet i övrigt är i bra skick. Tror yttertältet är i silikoniserad väv på dessa tält som normalt har betydligt längre livslängd än PU-beläggningen som nu släpper på din tältbotten. Du kan även få tältet tätt underifrån med en tunn plastpresenning som du klipper till så den inte sticker utanför yttertältet.

Söker du ett nytt tält med liknande utförande och utrymme tycker jag du skall titta på Hillebergs tunneltält med GT absid (Nammatj 2GT eller 3GT alternativt Nallo 2GT eller 3GT som väl är de modeller som ligger närmast det tält du har).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips