Vad för kök skall jag köpa?

Jag skall köpa ett nytt kök. Tänkte att användas under kortare turer (1-3 dagar), kvaliet före kvantitet (men är student...), smidigt att använda, man skall kunna koka vatten och laga lättare mat med det.

Jag bor i Italien så jag önskar köpa ett kök som man kan använda även i Sverige (tänker på att gasbehållaren skall passa). Finns det något universelt märke eller hur funkar det? Jag har ett "vanligt" Triangia kök i Sverige, så det är inte aktuellt med ett lika dant.

Är det någon som har något tips eller erfarenhet av kök köp utomlands?

lisis; sa:
Jag skall köpa ett nytt kök. Tänkte att användas under kortare turer (1-3 dagar), kvaliet före kvantitet (men är student...), smidigt att använda, man skall kunna koka vatten och laga lättare mat med det.

Jag bor i Italien så jag önskar köpa ett kök som man kan använda även i Sverige (tänker på att gasbehållaren skall passa). Finns det något universelt märke eller hur funkar det? Jag har ett "vanligt" Triangia kök i Sverige, så det är inte aktuellt med ett lika dant.

Är det någon som har något tips eller erfarenhet av kök köp utomlands?

Är oerhört nöjd med mitt Primus Micron efter 100 år med spritkök. Väger knappt 100 g och Primus är ju ett världsmärke, så gas hittar du nästan överallt. Inget för vinterbruk direkt, men det är väl knappast syftet?

Jörgen

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
3 sorters gaspatroner

Det finns 3 sorters gasbehållare som är någorlunda vanliga:

Punkterings-modellen är billigast och vanlig i Afrika, Sydamerika osv. Ingen gänga.

Primusgänga. Passar Primus, Optimus, jetboil, MSR och Markill. Lite dyrare tuber. Adapter "punkterings till Primusgänga" (Markil) kostar ca 250:-

Campingaz-fäste. Svårt att få tag i i Sverige.

P.S.
Om du ska ha bensinkök, köp INTE Optimus Nova, dom bara strular. Primus MFS är bra och prisvärt. D.S.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips