Vad för kajak?

är det inte dom..

...som inte har några separata flyttankar? eller tänker jag på något annat? Är seayak då något mellanting mellan hasle och yukon?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: det får nog bli plast

Jonik; sa:
Det verkar som det jag bör ha är en plastkajak, mest med tanke på hur mina saker brukar se ut efter lite användning! Vad bör man då tänka på när man letar kajak? Om jag bestämmt mig för ungefär vilken modell jag ska satsa på, hur ser jag att en kajak är ett bra köp? Vilken prisklass bör man ligga i? Detta hänger ju självklart ihop med vad jag har för pristak osv, men några tips på vägen vore bra!

Provapaddla olika kajaker från olika tillverkare. Personligen tycker jag det viktigaste är hur jag sitter i kajaken. När jag köpte kajak förra valde jag mellan en Enterprise i glasfiber eller P&H Capella i plast. Valet blev en Enterprise eftersom den har en större sittbrunn som jag tycker är bekvämare, därmed inte sagt att jag satt dåligt i Capellan. Materialvalet var inte så viktigt för mig. Vilken prisklass man bör ligga i är svårt att svara på, det beror ju på hur viktigt det är med finishen på kajaken osv. En dyrare behöver ju inte vara bättre. Det finns många bra plastkajaker mellan 11000-13000. Vill du ha skädda eller roder? Eller både och? Jag tänker inte gå in på för/nackdelar med skädda kontra roder, det finns en hel hög med inlägg om det. Personligen fastnade jag för skädda, farsan som köpte kajak ungefär samtidigt med mig har varken skädda eller roder men då får han också jobba mer med att hålla kursen när det blåser så någon styranordning kan vara bra. Men som sagt, provpaddla kajaken. Du kommer att sitta många timmar i den så det är viktigt att det känns bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips