Vad för Haglöfsrygga?

Nu är jag ingen expert på Haglöfs ryggsäckar men de var rätt populära i min scoutkår. (I grannkåren dominerade Fjällräven.)
Kan det vara en prototypsäck som inte nådde marknaden? Jag noterar två saker som jag tycker avviker lite: 1. Blixtlåset på packpåsen är av annan typ än de på sidofickorna. 2. Remlåsen tror jag brukade vara av Fixlock-typ på säckar med den loggan.

61D126CD-1E7A-4595-9446-5D8A07E8620B.jpeg
 
Har haft kontakt med Haglöfs, där åtminstone ingen idag kan redogöra för denna modell. Det förefaller dessutom som om ingen där kände till några modeller med Coleman. Tråkigt när företag inte skapar ett eget ”bibliotek ” för katalogisering eller lagring av egen produktion… Säcken är ett litet mysterium m a o.
 
Jag har ett svagt minne av att det såldes Haglöfs Alaska ryggsäckar med plastram istället för den gedigna nitade aluminium ramen mot slutet av 80-talet när ryggsäckar med inbyggd ram började ta mer och mer plats på butikshyllorna. Vill minnas att plastramen presenterades som en innovation samtidigt med Itera cykelns era, själv var jag däremot skeptisk (såg det mer som en reducering av tillverkningskostnaden) men då jag själv var nöjd med min Fjällräven Raven Gyro vid den tiden grävde jag inte närmare bland Haglöfs säckarna.
 
Jag har ett svagt minne av att det såldes Haglöfs Alaska ryggsäckar med plastram istället för den gedigna nitade aluminium ramen mot slutet av 80-talet när ryggsäckar med inbyggd ram började ta mer och mer plats på butikshyllorna. Vill minnas att plastramen presenterades som en innovation samtidigt med Itera cykelns era, själv var jag däremot skeptisk (såg det mer som en reducering av tillverkningskostnaden) men då jag själv var nöjd med min Fjällräven Raven Gyro vid den tiden grävde jag inte närmare bland Haglöfs säckarna.
Jag har inte hört något om att själva ramen inte var bra. Den användes bl a av Millet och idag anses den vara Molle-kompatibel (m a o modern). Men den är ju inte Haglöfs ”egna” ram, så ur ekonomisk synvinkel bör de ha övergett den för egen produktion. Ungefär som att ha egna membran istället för goretex. Men, frågan kvarstår hur denna variant uppstod och lanserades.
 
Jag har inte hört något om att själva ramen inte var bra. Den användes bl a av Millet och idag anses den vara Molle-kompatibel (m a o modern). Men den är ju inte Haglöfs ”egna” ram, så ur ekonomisk synvinkel bör de ha övergett den för egen produktion. Ungefär som att ha egna membran istället för goretex. Men, frågan kvarstår hur denna variant uppstod och lanserades.

Är det vanligt att hänga MOLLE-fickor/skaer direkt i ramen?
Jag trodde man mest satt MOLLE på tyg-delarna, där MOLLE-öglor sitter...

/Patrik
 
Om plastramen har jag hört från mycket trovärdig källa att IDF beställde plastramar från Canada och senare började spruta själva. När sedan någon på fel sida hade en plastram på sig så blev de klassade som militärmatriel och försvann snabbt från marknaden.
 
När jag började åka långfärdsskridskor i november 1980 var det en kille spom hade en sådan Haglöfs med "plastram". Har någoot minne att den hette något "Coleman"

Google "Haglöfs Coleman" viar att jag nog är på rätt väg

Och här på utsidan verkar den nog heta Etapp 60
 
I Tysklinds katalog No 1 från 1980 finns en Haglöfs Etapp 60 med flexibel stark nylonram. Packpåse 30 liter.Vikt 2400 G Pris 586:- Kunde fås i svart och beige. Det fanns också en Etapp 50 med samma sorts ram och packpåse Vikt 2200 i svart och grön Pris 520:-
 
Är det vanligt att hänga MOLLE-fickor/skaer direkt i ramen?
Jag trodde man mest satt MOLLE på tyg-delarna, där MOLLE-öglor sitter...

/Patrik

MOLLE är hela systemet, upphängningen för fickorna är PALS. Sen vad som är godkänt /kompatibelt med det officiella systemet har jag ingen aning om.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.