Vad för fågel (och blomma)?

Hej,

urbota dålig som jag är på både fåglar och blommor (ok fel forum men den fick hänga med här också), kan någon identifiera nedanstående fågel å fisk, f´låt, blomma. Fågeln borde väl vara en fjällvråk eller ung kungsörn tror jag. Fågeln seglade på Björklidensidan av Nuolja så gott som hela tiden när jag gick ner till Silverfallet. Långt, utdraget, gällt, lite katt-jamande likt läte. När den inte seglade slog den ganska frekvent med vingarna.

Blomman fick jag ett fint foto på och kan eventuellt heta Gjeitrams (stavning??) på norska.

bird25.jpg

blomma25.jpg

Tackar på förhand.
Peter P.

Inte Gjeitrams

Det verkar inte vara det som på norska kallas Gjeitrams, se här: http://www.home.no/froyasidene/html/html_plantelivet/13089.html

Vidare är det tveksamt det som på svenska heter Getrams är detsamma som norska Gjeitrams, se "den virutella floran på NRM": http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/convallaria/polyg/polyodo.html

Allt som växer ovan jord på det som heter Getrams på svenska är giftigt. Roten kan ätas.

Utan att veta bättre skulle en okvalificerad gissning vara hjorton. Kan du berätta något om området du fann den i eller klistra in en bild där man ser lite mer än själva blomman?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Inte Gjeitrams

k_b; sa:
Utan att veta bättre skulle en okvalificerad gissning vara hjorton. Kan du berätta något om området du fann den i eller klistra in en bild där man ser lite mer än själva blomman?

Jag hade följe med en norrman som berättade lite om blommor vi passerade, bland annat denna (som verkligen var vacker om man tittade noga). Det måste ha varit någon annan blomma han pekade ut "Gjeitrams", ser ju mer ut som Rallarros!

Hjortron tror jag inte. Gles björkskog, ej särdeles blött eller myraktigt. Jag tror det var en blomma per stjälk, cirka 2 dm hög, grön stjälk. Fotade den i Abisko nationalpark alldeles bredvid kungsleden. Fotot är taget ganska nära med endast just blomman fokuserad och jag tror inte de (oskarpa) blad man ser hör till blomman.

Peter P.

Geitrams på norska är rallarros/mjölkört på svenska, så där har du ju rätt.

Fågeln är mycket riktigt en fjällvråk. Ser ut som en hona eller ungfågel med den mörka buken.

/Patrik

Durin; sa:
Geitrams på norska är rallarros/mjölkört på svenska, så där har du ju rätt.

Fågeln är mycket riktigt en fjällvråk. Ser ut som en hona eller ungfågel med den mörka buken.

/Patrik

Hej igen,

Tackar för det! Men det hade ju varit kul med Kungsörn, men fotot blev ju bra i alla fall. Fick den på en liten videosnutt med digitalkamera också.

Mvh
Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips