Vad för cykel?

Hej! Jag ska köpa mig en cykel. Frågn är vilken jag ska ha. Jag tänker såväl cykla till affären och handla och därför behövs cykelkorg, som cykla uppemot 5-10 mil i träningsrundor och något cykellopp. Och jag kan bara köpa EN cykel. Tips och hjälp mottages tacksamt!
 
Titta på en hybrid, tex Cube eller Focus säger jag bara för att jag bor i Tyresö (finns på TCM cykel). En modell utan dämpare fram gör det lättare att sätta dit cykelkorg skulle jag tro. Hittar du en cykel med bra sittställning kan du få bra träning och även köra motionslopp med behållning (det ska vara "snabba däck" -om du kör asfalt). Kan även vara en god idé att byta till racerkasett bak.

Men sittställningen är viktig, och därför råder jag dig att gå till en riktig cykelhandlare. Det är mycket reor nu, så bra köpläge -om du hittar rätt cykel, återigen!
 
Som alltid får man mest cykel för pengarna i begagnadsegmentet. Börja med en tur till en riktig cykelhandlare, be att fähjälp med dina cykelmått. Han har en inställningsram där alla mått kan justeras rätt. Skaffa dig en kopia av dina cykelmått och lyssna på hans råd.
Cykel jagar du bäst bland cykelklubbarnas medlemmar, tänk på att en stålracer skall ha ögon för skärmar.
Hybriddäck är komfortablast att cykla på. Cykelkorgen stödjer man lätt mot en liten frampakethållare.
Skärmar behövs på en höst och vintercykel.
go tur
 
Tack för tipsen. :) varför jag "bara" ska köpa en cykel? För att jag bara har råd med en. Budget ca sju tusen.. Jag kommer som jag skrev ovan att cykla vardagscykel samt motionera några mil. Jag tänker mig också något lopp. Asfalt och grusväg.
 
Hej,

Jag kollade in Skeppshultshojen lite snabbt: en klar nackdel är att den är tung, ca 18 kg om jag läst rätt. En slimmad hybrid väger in på 10-11 kg. Det är iofs inte en rättvis jämförelse, för skeppshultaren har "extra allt", men skärmar och en pakethållare väger inte 8 kg.

Om du tittar på tex denna så är den mer lämpad för träning/lopp. Man kan argumentera att en tung cykel ger extra träning, men det är roligare att cykla på en snabb cykel, och då är chansen större att man verkligen tränar. Hybridhojar ser jag därför som en bra kompromiss, även om man egentligen behöver två, eller helst tre olika cyklar :)

Det är min åsikt, men du vet själv bäst hur du kommer att använda hojen!

Tillägg: jag har ingen anknytning till TCM annat än att det ligger närmast där jag bor... vilket märke/modell som är mest pang för pengarna kan jag inte uttala mig om, men hybrider ligger ofta bra till.
 
Jag är väl medveten om att det är en smaksak, men bockstyre kan vara en idé... Det finns olika typer av bockstyre beroende på vilken cykling du ska göra. Vid tävlingar vill du kunna minska luftmotståndet och vid längre cyklingar vill du kunna ändra ditt handgrepp och på så sätt minska problem med händer etc.

Eftersom jag inte cyklar några längre sträckor på upprätta cyklar så har jag lite svårt att ge några råd här. Det finns en del om det här på forumet i alla fall.

För övrigt är begagnat rådet mycket bra. Jag pendlade hela våren på en 80-tals racer för 1000 kr som tog mig 150 mil, utan bekymmer! Har dock bytt ut den mot nått snabbare och bekvämare, men enbart på grund av min egna fåfänga...
 
Håller med iveqy om att bockstyre är skönare, jag förstår personligen inte varför det finns raka styren öht :) Fördelen med hybrider är att dom är bra kompromisser (däck, ram etc) för snabb cykling på skapligt stabil cykel, ofta till ett bra pris!
 
Nu har jag provkört en Skeppshult och en Nishiki enligt ovan samt en Scott p 45. I tre olika affärer och ingen av dem hade någon testram som någon skrev ovan att jag skulle ställa in mina mått på. Dock verkade de alla kunniga och resonerade lika kring vilken cykel som verkar bäst för mig. Scotten kändes bäst. Dock är jag ingen vän av underhåll och eftersom Scott har väclar som ligger utanpå så velar jag lite. Har hört att de ska trilskas en del. I en Skeppshult är allt inne i navet. Priset kändes suveränt på Scott, 6990 med lås, pakethållare och långa skärmar. Styret var bekvämt på Scott, halvböjt och inte rakt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Noob Köpa cykel Landsvägscykling 44
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0
mrambler Bygga om gammal cykel Landsvägscykling 12
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
zaq Vilken cykel till Vätternrundan.. Landsvägscykling 1
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
Lichad Ny cykel Landsvägscykling 6
christer49 Lätt cykel med komfort Landsvägscykling 15
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
rikard anders Lanza cykel? Landsvägscykling 8
KamratJonas Demontering av cykel Landsvägscykling 13
klättermicke Skulle behöva lite cykelinfo (Fondriest-cykel) Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.