Vad finns det för Natur o Miljö jobb??

Hej alla goa Naturmänniskor :)
Nu är det dags för mig att söka jobb på nytt o denna gången vill jag satsa med något jag brinner för.. nämligen Natur o Miljö :)

Så någon som vet vad det finns för jobb för en yngling som mig??
Har ingen Naturutbildning, har dock pluggat Naturbruk.

Min dröm skulle gå i uppfyllelse om jag fick jobba med det jag älskar :)


Med Vänliga Hälsningar Anna
 
Jag vet inte riktigt vad du menar? Det finns en hel uppsjö av jobb inom Natur/Miljö som kräver utbildning och, antar jag, kanske några där det inte behövs någon eftergymnasial utbildning. Jag kan väl droppa några som jag känner till och som ganska frekvent syns i jobbansökningar. Dessa är vattenrelaterade arbeten (och då menar jag sådant som vattenvård, akvatisk ekologi, vattensamordnare och liknande), miljöhandläggare, miljö- och hälsoskyddsinspektörer, klimat- och miljöstrateger, biologer, ekologer, jägmästare m.m. Jag antar att det också finns en hel del olika arbete relaterat till jordbruk och skogsbruk som jag inte är lika bekant med.

Jag tror att det kan vara svårt att hitta jobb utan eftergynmasial utbildningen inom vissa områden. Ett alternativ är kanske att läsa vidare till något inom miljö, natur, biologi?
 
Om du menar att vara ute i naturen så kan jag rekommendera Försvarsmakten, men om du menar att arbeta för miljön har jag ingen aning... ;-)
 
Ett tips är ju föreningar och organisationer med natur och miljöprofil.
Förmodligen dåligt betalt, men det gäller nog hela branchen.

Sen kanske någon blir tveksam till att anställa en yngling son heter Anna ;-)
 
Kanske enklare att satsa på Park&Natur? Där finns det jobb som garanterat inte kräver eftergymnasial utbildning och som ger många timmar utomhus varje dag.
 
Naturbevakare

Naturbevakare är nog det bästa jag kan komma på. De jobbar åt länsstyrelsen och hjälper bland annat fjällräv och liknande. Ser till att det är så bra som möjligt för naturen och dess invånare.

Men hur efterfrågan är på sådana vet jag inte...

För övrigt något som jag själv lockas lite av ;)

Hälsning
Olander
 
Naturbevakare låter som ett skönt yrke för oss frilufsare. Men 21 länsstyrelser och 2-4 personer på varje länsstyrelse låter som väldigt hård konkurrens ja.

Ser att SLU tar in 80 elever per år på sin Jägmästare-utbildning. En profil som högst troligen är meriterande när man söker jobbet som Naturbevakare. Begreppet "There are no free lunches" känns träffande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Östregård Finns faan inga kängor nu.. Corona? Allmänt om friluftsliv 3
Vintervilan Finns det mer prisvärt än vidda pro? Allmänt om friluftsliv 17
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
såg Finns det det inte nått skogensband Allmänt om friluftsliv 6
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Lost Wanderer Finns här några friluftsvänner i och kring Malmö? Allmänt om friluftsliv 2
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
mrbambocha Arbetsmarknaden för natur- och äventyrsguide? Allmänt om friluftsliv 3
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
Gunda Brollop med frilufts/natur tema? Allmänt om friluftsliv 4
Äventyrspappa Miljövänliga kläder? Allmänt om friluftsliv 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.