Vad finns det för Natur o Miljö jobb??

Hej alla goa Naturmänniskor :)
Nu är det dags för mig att söka jobb på nytt o denna gången vill jag satsa med något jag brinner för.. nämligen Natur o Miljö :)

Så någon som vet vad det finns för jobb för en yngling som mig??
Har ingen Naturutbildning, har dock pluggat Naturbruk.

Min dröm skulle gå i uppfyllelse om jag fick jobba med det jag älskar :)

Med Vänliga Hälsningar Anna

Jag vet inte riktigt vad du menar? Det finns en hel uppsjö av jobb inom Natur/Miljö som kräver utbildning och, antar jag, kanske några där det inte behövs någon eftergymnasial utbildning. Jag kan väl droppa några som jag känner till och som ganska frekvent syns i jobbansökningar. Dessa är vattenrelaterade arbeten (och då menar jag sådant som vattenvård, akvatisk ekologi, vattensamordnare och liknande), miljöhandläggare, miljö- och hälsoskyddsinspektörer, klimat- och miljöstrateger, biologer, ekologer, jägmästare m.m. Jag antar att det också finns en hel del olika arbete relaterat till jordbruk och skogsbruk som jag inte är lika bekant med.

Jag tror att det kan vara svårt att hitta jobb utan eftergynmasial utbildningen inom vissa områden. Ett alternativ är kanske att läsa vidare till något inom miljö, natur, biologi?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du menar att vara ute i naturen så kan jag rekommendera Försvarsmakten, men om du menar att arbeta för miljön har jag ingen aning... ;-)

Ett tips är ju föreningar och organisationer med natur och miljöprofil.
Förmodligen dåligt betalt, men det gäller nog hela branchen.

Sen kanske någon blir tveksam till att anställa en yngling son heter Anna ;-)

Kanske enklare att satsa på Park&Natur? Där finns det jobb som garanterat inte kräver eftergymnasial utbildning och som ger många timmar utomhus varje dag.

Naturbevakare

Naturbevakare är nog det bästa jag kan komma på. De jobbar åt länsstyrelsen och hjälper bland annat fjällräv och liknande. Ser till att det är så bra som möjligt för naturen och dess invånare.

Men hur efterfrågan är på sådana vet jag inte...

För övrigt något som jag själv lockas lite av ;)

Hälsning
Olander

Naturbevakare låter som ett skönt yrke för oss frilufsare. Men 21 länsstyrelser och 2-4 personer på varje länsstyrelse låter som väldigt hård konkurrens ja.

Ser att SLU tar in 80 elever per år på sin Jägmästare-utbildning. En profil som högst troligen är meriterande när man söker jobbet som Naturbevakare. Begreppet "There are no free lunches" känns träffande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips