Ta med: bok
Lämna hemma: yxa
Läst på myggfeber.se:
”De bästa myggmedlen är medel innehållande DEET vilket är en kemisk substans som det amerikanska försvaret har forskat fram för flera sedan. Den högsta tillåtna halten av DEET inom EU är 20 viktprocent.” Är DEET 20 det samma som 20 viktprocent? I sådant fall har vi en lång resa till 50 och 80!
// Niklas
Ta med: bok
Borde kanske skapa en egen tråd för detta...
De senaste myggsäsongerna har jag med stor framgång använt Centaura (insektsmedel för häst och människa).
Jag upplever att medlet fungerar betydligt bättre och längre än traditionella medel.
Inte glömma: solskyddsmedel
Som aldrig kommer till användning (men ändå packas ned): desinfektionsmedel
Där ser man. Då finns det trots allt något som funkarPå 80talet hade svenska myggmedel 50% deet och det fanns ändå gånger man upplevde att det inte funkade under myggexplotionen. Hälften djungelolja och hälftens Wilmas är ett dundermedel.
tänk på att välja ett skydd som ger ett mekaniskt skydd mot UVA.. vanliga traditionella solskydd ger primärt UVB skydd och lindrar den ytliga brännan men inte de skadliga djupgående UVA strålarna.. det bästa är naturligtvis att täcka huden med kläder de skadligaste timmarna mitt på dagen och sedan njuta av solen dom andra timmarna..
(solskyddstillverkarna gör en stor grej av UVA skydd efter att deras 30 år lång bluff uppdagats, de flesta ger inget verkligt UVA skydd..)
Har du en mobiltelefon med dig så får du med både GPS och e-böcker - utan viktökning. Möjligen kan du behöva en power bank om du är ute länge.