Vad får jag inte glömma

Ska upp med och vandra 5-6 dagar på Kungsleden för första gången i Juli. (Rätt ovan vandrare i övrigt)
Nämn en sak som jag inte får glömma ta med, och en sak som ofta står på packlistan men som aldrig kommer till användning.
Tack på förhand :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ska upp med och vandra 5-6 dagar på Kungsleden för första gången i Juli. (Rätt ovan vandrare i övrigt)
Nämn en sak som jag inte får glömma ta med, och en sak som ofta står på packlistan men som aldrig kommer till användning.
Tack på förhand :)

Inte glömma: solskyddsmedel
Som aldrig kommer till användning (men ändå packas ned): desinfektionsmedel

Detta är ju egentligen en personlig fråga, men kan bli en kul tråd

Nämn en sak som jag inte får glömma ta med
något extra du unnar dig för njutningens skull. ex en plunta whisky, lufttorkad skinka, godis, ...
Nämner inte självklara saker som gott humör, tält, sovsäck, första förband (som aldrig kommer till användning, hoppas jag) m.m. då jag antar att du har koll på detta

Nämn en sak som ofta står på packlistan men som aldrig kommer till användning.
Myggmedel och solskydd.
Jag har alltid med dem men glömmer alltid av att använda dem. Jag är oftast inte i myggrika områden och skyddar mig mot solen på andra sätt, samtidigt som jag hatar solskyddsmedel som rinner in i ögonen.
Min packning är nedbantad så oftast kommer inte onödiga saker med men dessa två produkterna lyckas varje år leta sig ner.

Svensk är med 20% DEET.Finns 50,80 och 100% UK och köpa.

Är det hopplöst så kör 80% , normalt 50%. Det är lite aggresivt mot syntet och färger så man skall hoppa 100% om man inte är bommulsfantast.

Glöm inte toapapper... :)

Termos har jag vid ett tillfälle burit omkring en vecka utan att använda(förstår att andra kan ha annat upplägg beträffande varmvatten till lunchen, kaffe etc. men jag tar inte med den på några sommarturer längre...)

Jo, så är det sannolikt. Ki har för stort inflytande i Sverige.
Som Troy skrev minst 50% DEET behövs för att vara effektivt. Bunkra när ni är i förnuftigare jurisdiktioner...

Ang myggskydd

Som flera är inne på är svenska myggmedel inte så effektivt. Att kunna täcka kroppen med myggsäkra kläder är mer effektivt. Där mygghatten är en viktig pusselbit. Glöm inte att tunnare löpartajts och liknande material inte är myggsäkra.

Sen tycker jag att en tablett loratadin om dagen hjälper till att håll klådan borta.

En sak med
Loratadin tabletter

En sak bort
Termos

/G

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips