Vad bör tältet ha för vattenpelare?

Vi ska köpa ett tält inför vår första fjällvandring (Abisko-Nikka) och undrar vad man behöver ha i vattenpelare. Vad hade ni "vågat" tälta i för vattenpelare? Hur låg vattenpelare kan man ha utan att göra ett dumsnålt inköp? Vi vill ju inte heller köpa någon värsting direkt eftersom vi inte vet hur mycket det kommer att användas i framtiden. Kollade in ett tält på Team sportia som hade 2000 mm i vattenpelare. Räcker detta?
Sedan, vi ska vandra 2 st. Bör man ta ett 3 manna eller 2-manna (det var länge sen jag tältade så jag har inte någon bra "utrymmeskänsla")

Mvh/Martin.

Vi ska köpa ett tält inför vår första fjällvandring (Abisko-Nikka) och undrar vad man behöver ha i vattenpelare. Vad hade ni "vågat" tälta i för vattenpelare? Hur låg vattenpelare kan man ha utan att göra ett dumsnålt inköp? Vi vill ju inte heller köpa någon värsting direkt eftersom vi inte vet hur mycket det kommer att användas i framtiden. Kollade in ett tält på Team sportia som hade 2000 mm i vattenpelare. Räcker detta?
Sedan, vi ska vandra 2 st. Bör man ta ett 3 manna eller 2-manna (det var länge sen jag tältade så jag har inte någon bra "utrymmeskänsla")

Mvh/Martin.

Det beror lite på när på året ni skall ut och vandra beroende på risken att råka ut för höst/vår stormar eller om det är snöstorm.
Generellt sett skulle jag säga att det minsta du behöver är 3000mm vattenpelare för att vara säker på att det håller för regnet men har man tur så klarar man sig med 2000mm.
Med all säkerhet så finns det många som har klarat sig med mindre men för att vara på säkra sidan så...

Beroende på utrymme så är också frågan om ni vill ha gott om utrymme eller klarar er med tillräckligt och samtidigt om det finns en absid på tältet där ni kan lägga utrustningen.
För min egen del hade jag resonerat så här:
Ett tvåmanna om det har absid eller ett tremanna om det inte finns.

//Peter

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips