Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
tips kängor

Hej,

Har funderingar kring att låta mitt projektarbete gå ut på att bestiga Kebnekaise. Det enda problemet (så vitt jag vet i nuläget) är att ekonomin är begränsad.

Vad behöver man för grejer för att bestiga Kebnekaise? Lär ju knappast behöva 7 lager kläder och syrgasutrustning skulle jag tippa.
Det skulle uppskattas om någon kunde ge mig ett humm om vad jag behöver för kläder, samt vad det kostar om man skall köpa det.

Är även på jakt efter ett par bra kängor, även om det inte blir någon bergsbestigning.

Om någon har bestigit Kebnekaise skulle det vara trevligt om du kunde höra av dig.
Skicka ett PM, ett E-mail (s_t_f_u_@hotmail.com), eller hör av dig på msn (s_t_f_u_@hotmail.com)

Måns

Vill du göra det billigt, lifta dit och hem!

beroende på förkunnskaper, fysik etc , alla "berg kan bli ett problem
jag har inte bestigit keb, men tex Ben nevis Schottland är bara 1400 meter men de har grymmt hög olycksstatistik pga klimatets instabilitet.

kängor:
efter många olika kängor och utvärderingar så rekomenderar jag
lowa husky varmt, bästa skon på marknaden idag enligt mig.
sommar som vinter, stegjärn, vandring, torkar fort
använder enbart dem och bara dem till allt.

Alternativ Hanwag Yukon

Det är i princip samma sko, för lite olika fotblad,

Hanwag och Lowa , 2 sydtyska bröder som driver varsitt företag och jobbar paralellt

Hanwag är lite smalare och styvare i sulan

båda tål stegjärn och är pålitliga dojjor
hell¨äder båda 2.

så länge du kan bedömma förhållandena så borde det "bara" vara att knalla upp

Säljs dock inte i Sverige.

/H

Hanwag och Lowa , 2 sydtyska bröder som driver varsitt företag och jobbar paralellt

Jag trodde att Åke Nordin var från Mittsverige snarare än Sydtyskland. ;)

Mina Hanwag Yukon funkade fint upp på Kebnekaise, men jag skulle välja ett par mindre klumpiga skor idag. Det viktigaste att tänka på för bekvämligheten är kanske att man ser till att undvika att få ner smältande snö i skon.

Sherpas

Jag skulle rekomendera att du har minst två sherpas som bär din packning, en som bär dina extra syrgastuber och två som bär dig upp för berget. Frågan är hur du ska få hit sherpas? Sherpas betyder inte, som många tror, bärare eller hjälpare utan är ett folkslag i nepal

skämt o sidå...

Jag skulle rekomendera att du har minst två sherpas som bär din packning, en som bär dina extra syrgastuber och två som bär dig upp för berget. Frågan är hur du ska få hit sherpas? Sherpas betyder inte, som många tror, bärare eller hjälpare utan är ett folkslag i nepal

skämt o sidå...

Aa, jag vet. Har nyligen läst 8000+. Märks det?

Får se om det blir någon bergsbestigning. Kan lika gärna bli en cykling. Vi är tre personer som eventuellt ska göra ett projektarbete ihop. Tre killar som cyklar tre sträckor á låt oss säga.. 30 mil, (tänk en triangel) och undersöker tre saker i tre olika städer under tre dagars tid. Lite fräckt med tre tyckte jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips