Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd?

Ok. Det vore ju väldigt tråkigt att missa skidåkningen. Det är ju nästan halva grejen känns det som. Men vi får överlägga med vår handledare och se om det är möjligt att skjuta på det så långt! Förresten, vad är det som är bra att öva på innan en sådan resa? Jag tror inte att någon av oss är särskilt medvetna om vad som egentligen krävs.

Tänkte bara uppdatera lite! Vi har plankat datum åker upp på påsklovet (v.14). Hyr den behövda utrustningen på www.uteguiderna.se. Vi kommer att åka upp med natttåg och gör 2 mils vandringen första dagen för att sedan tälta vid fjällstugan. Bestigningen gör vi när vädret tillåter. Vi kommer även få lavinutbildning steg 1 (0) av en vän.

Frågan är nu vi kommer förmodligen inte vilja skida över glaciären, någon som har något tips på bra nedfart?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Frågan är nu vi kommer förmodligen inte vilja skida över glaciären, någon som har något tips på bra nedfart?

För att undvika glaciär är väl västra leden alternativet jag kan se (antingen följa hela eller vika av väster/söder ut). Vill ni få ut mer av åkningen skulle jag dock tipsa om att ha anlita en guide för bestigningen som tidigare svar också antytt. Det är svårt att planera defenetiv väg så här långt i förväg. Titta ut ett par alternativ på kartan ni tycker verkar spännande och diskutera dessa på plats med guide eller någon annan insatt om rådande förhållanden. Med tanke på er tongång hitills i tråden rekommenderar jag dock en guide med på själva turen också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips