Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd?

Ok. Det vore ju väldigt tråkigt att missa skidåkningen. Det är ju nästan halva grejen känns det som. Men vi får överlägga med vår handledare och se om det är möjligt att skjuta på det så långt! Förresten, vad är det som är bra att öva på innan en sådan resa? Jag tror inte att någon av oss är särskilt medvetna om vad som egentligen krävs.

Tänkte bara uppdatera lite! Vi har plankat datum åker upp på påsklovet (v.14). Hyr den behövda utrustningen på www.uteguiderna.se. Vi kommer att åka upp med natttåg och gör 2 mils vandringen första dagen för att sedan tälta vid fjällstugan. Bestigningen gör vi när vädret tillåter. Vi kommer även få lavinutbildning steg 1 (0) av en vän.

Frågan är nu vi kommer förmodligen inte vilja skida över glaciären, någon som har något tips på bra nedfart?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Frågan är nu vi kommer förmodligen inte vilja skida över glaciären, någon som har något tips på bra nedfart?

För att undvika glaciär är väl västra leden alternativet jag kan se (antingen följa hela eller vika av väster/söder ut). Vill ni få ut mer av åkningen skulle jag dock tipsa om att ha anlita en guide för bestigningen som tidigare svar också antytt. Det är svårt att planera defenetiv väg så här långt i förväg. Titta ut ett par alternativ på kartan ni tycker verkar spännande och diskutera dessa på plats med guide eller någon annan insatt om rådande förhållanden. Med tanke på er tongång hitills i tråden rekommenderar jag dock en guide med på själva turen också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips